قاآن ترکیه، جت جنگنده جدید ترک ها

ادعای جدید ترک ها: جنگنده بومی جدید ما از بهترین جت آمریکا هم بهتر است!

جنگنده جدید ترک ها به‌تازگی اولین پرواز خود را انجام داد و حالا مدیرعامل صنایع هوافضای ترکیه ادعا می‌کند جت آن‌ها حتی از اف-35 قدرتمند و پیشرفته‌تر است.

تمل کوتیل (Temel Kotil)، مدیرعامل صنایع هوافضای ترکیه یا به اختصار TAI اخیراً ادعا کرد که قاآن (KAAN)، جنگنده آن‌ها حتی از اف-35 آمریکایی هم در سطح بالاتری قرار دارد. چنین ادعایی با توجه به توانایی‌های جت نامدار آمریکایی‌ها جای توجه دارد و بدون شک محل بحث دنبال‌کنندگان اخبار نظامی خواهد شد.

توسعه جنگنده جدید توسط ترک ها با ادعای برتری نسبت به اف-35

تمل کوتیل به‌تازگی ادعا کرد که جت جنگنده نسل پنجمی قاآن حتی اف-35 را پشت سر می‌گذارد و یکی از برتری‌های آن نسبت به جنگنده آمریکایی، ظرفیت بار (شامل سلاح‌ها، سوخت و…) است. به گفته او، جنگنده جدید ترک ها یعنی قاآن توانایی حمل 10 تن را دارد، در حالی که ظرفیت اف-35 حداکثر به 6 تن می‌رسد. کوتیل حتی ساخته خودشان را با اف-22 رپتور، جنگنده پنهان‌کار تثبیت‌شده‌تر آمریکایی‌ها مقایسه کرد.

البته قضاوت درباره عملکرد این دو جت به همین راحتی نیست، خصوصاً از آنجا که مشخصات فنی جت روی کاغذ لزوماً عملکرد آن را تضمین نمی‌کنند. در واقع قاآن نسل پنجمی اخیراً اولین پرواز خود را پشت سر گذاشت و در مقطع کنونی کماکان توسعه آن در جریان قرار دارد. این در حالی است که اف-35 امتحان خود را در میدان نبرد پس داده است و در نتیجه حداقل در حال حاضر مقایسه آن با قاآن منطقی نیست.

قاآن ترکیه، جت جنگنده جدید ترک ها

همچنین سطح مقطع راداری جنگنده جدید ترک ها هنوز مشخص نیست و تکنولوژی‌های پنهان‌کاری جزو عوامل تعیین‌کننده در ارزیابی عملکرد جنگنده هستند. جزئیات مربوط به اجزای الکترونیکی این پرنده یا اصطلاحاً اویونیک هم محدودند. پرواز اول قاآن نسل پنجمی دستاورد مهمی برای صنایع هوافضای ترکیه به حساب می‌آید و با ادامه فرایند توسعه و آزمایش آن باید منتظر ارائه اطلاعات بیشتر درباره قابلیت‌های این جنگنده بود.

اف-35، جت جنگنده تک‌سرنشین چندمنظوره رادارگریزی است که «لاکهید مارتین» (Lockheed Martin)، شرکت آمریکایی بزرگ فعال در حوزه هوافضا و تجهیزات نظامی تولید می‌کند. این جت در صورتی که بهترین جنگنده ساخت آمریکا نباشد، دست کم از جوانب مختلف به‌عنوان یکی از بهترین جنگنده‌های آمریکایی بر شمرده می‌شود. از این جهت است که ادعای تمل کوتیل می‌تواند بحث‌برانگیز باشد؛ البته احتمال دارد که تنش بین ترکیه و ایالات متحده به‌خاطر برنامه اف-35 هم روی اظهارات مدیرعامل صنایع هوافضای ترکیه تاثیر گذاشته باشد.

در گجت نیوز بخوانید:
آشنایی کامل با پهپاد آکینجی ترکیه ارتش آمریکا از لانچر موشک خودمختار جدید خود رونمایی کرد دروازه جهنم جدید کره شمالی به روی دنیا باز شد + ویدیو چطور وانت های مسلح تویوتا چهره جنگ های مدرن را تغییر دادند؟