خطر خودروهای تمام برقی برای عابران پیاده

نتیجه یک پژوهش: خودروهای برقی برای جان مردم خطرناک‌ترند

آمار و ارقام نشان می‌دهند که خودروهای تمام برقی و هیبرید از ماشین های بنزینی و دیزل خطر بیشتری دارند؛ اما دقیقاً چطور؟

خودروهای برقی و درون‌سوز همیشه به شیوه‌های مختلف با همدیگر مقایسه می‌شوند، اما آخرین اخبار خودرو حاکی از این است که خودروهای برقی از لحاظ ایمنی در سطح پایین‌تری از نمونه‌های بنزینی و دیزل قرار دارند؛ از آنجا که احتمال تصادف خودروهای برقی و هیبرید با عابران پیاده بیشتر از بقیه خودروها ارزیابی شده است.

خطر خودروهای تمام برقی برای عابران پیاده

پژوهشی متمرکز روی تصادفات جاده‌ای اخیر در بریتانیا نشان می‌دهد که خودروهای تمام برقی و هیبرید بیشتر از نمونه‌های بنزینی و دیزل احتمال تصادف با عابران پیاده را دارند. بنا به داده‌های جمع‌آوری شده از انواع خودروها طی سال‌های 2013 تا 2017 مشخص شده است که محصولات الکتریکی در حومه شهرها از لحاظ امکان تصادف با رهگذران تفاوتی با خودروهای درون‌سوز ندارند، ولی داخل خیابان‌های شهر از این جهت سه برابر خطرناک‌ترند. بدون شک صرفِ نوع خودروها در این امر تاثیرگذار نیست و عوامل دیگری هم دخیل هستند، اما به‌صورت کلی چنین تفاوت فاحشی بین آن‌ها توجه را به خود جلب می‌کند.

خطر خودروهای تمام برقی برای عابران پیاده

به‌طور دقیق‌تر، در این پژوهش حدود 917 هزار تلفات در تصادفات خودرویی که 13 درصدشان عابر پیاده بودند تجزیه و تحلیل شدند. تقریباً یک چهارم از کل تلفات عابران پیاده ناشی از تصادف با خودروهای برقی بودند. این سهم از تصادفات که خودروهای تمام الکتریکی در اختیار گرفته‌اند به طرز نگران‌کننده‌ای بالا است.

با وجود این‌که عوامل دقیق موثر در افزایش احتمال تصادف با ماشین‌های الکتریکی مشخص نیست، می‌توان فرضیه‌هایی در این باره مطرح کرد. آشکارترین مورد این است که سر و صدای بسیار کمتر خودروهای الکتریکی باعث می‌شود عابران پیاده در خیلی از مواقع متوجه عبور آن‌ها از خیابان نشوند؛ حتی وقتی برترین شرکت های خودرو برقی جهت رفع این مشکل سیستم هشدار عابر پیاده را که در سرعت پایین برای آگاهی عابران صدا تولید می‌کند در محصولات خود به کار گرفته‌اند. البته مشکلی که این سیستم‌ها دارند، مصنوعی بودن صدای آن‌ها است و همین تشخیص فاصله و میزان سرعت خودرو را برای عابر پیاده دشوار می‌کند.

«فیل ادواردز» (Phil Edwards)، نویسنده اول این پژوهش هم اشاره کرده است که همین یکی از عوامل اصلی خطر بیشتر ماشین‌های الکتریکی برای عابران پیاده به حساب می‌آید و دولت بریتانیا در صورتی که قصد پایان دادن به تولید ماشین‌های بنزینی و دیزل را دارد، باید تدابیری در این راستا بیندیشد. همان‌طور که او خاطرنشان کرده است، در حال حاضر مشتریان ماشین‌های الکتریکی باید پیش از خرید به این نکته توجه کنند و دارندگان آن‌ها هم باید در رانندگی احتیاط بیشتری به خرج بدهند.

عامل احتمالی دیگر می‌تواند قشری باشد که بیشتر به سمت خرید این خودروها می‌روند. بررسی‌ها حکایت از این دارند که دست کم در بریتانیا رانندگان جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر اقدام به خرید خودروهای برقی می‌کنند. همچنین در بریتانیا خودروهای برقی و هیبرید بیشتر در مناطق مرکزی شهرها، جایی که مردم بیشتر در رفت و آمدند تردد می‌کنند. این‌ها برخی از عواملی هستند که احتمالاً باعث شده‌اند خودروهای برقی بیشتر از بقیه خودروها برای عابران پیاده خطر داشته باشند.

در گجت نیوز بخوانید:
آمریکایی‌ها با تکنولوژی باتری الماسی، دنیای خودروهای برقی را عوض می‌کنند اگر فکر می‌کنید خودروهای برقی پاک هستند، سخت در اشتباهید خبر بد برای طرفداران تویوتا هایلوکس در سراسر جهان لیست تمام ماشین های قابل خرید در سامانه فروش خودروهای برقی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*