ویندوز 11 نرم افزار

در آخرین آپدیت ویندوز 11،‌ سه نرم افزار خاطره‌انگیز ویندوز بازنشسته می‌شود

با انتشار آپدیت 24H2 ویندوز 11 باید با سه نرم افزار خاطره‌انگیز این سیستم عامل خداحافظی کنیم. آیا با این سه اپلیکیشن آشنا هستید؟

زمان زیادی تا انتشار بروزرسانی 24H2 ویندوز 11 باقی نمانده و تا کنون اخبار زیادی در خصوص آن منتشر شده است. این آپدیت جدید قرار است ضمن برطرف کردن برخی مشکلات پرتکرار ویندوز 11، قابلیت‌های جدید و جذابی را در اختیار کاربران این سیستم عامل قرار دهد. با این حال از قرار معلوم تعدادی از نرم افزارهای خاطره‌انگیز ویندوز قرار نیست از این آپدیت به بعد دیگر جایی در سیستم عامل ردموندی‌ها داشته باشند!

کدام سه نرم افزار قدیمی ویندوز قربانی قابلیت‌های جدید آپدیت 24H2 ویندوز خواهند شد؟

به‌طور خلاصه، Cortana، WordPad و Tips نرم افزارهایی خواهند بود که احتمالا باید برای خداحافظی با آن‌ها آماده شویم!

کورتانا

مایکروسافت البته جزئیاتی را در خصوص دلیل حذف هریک از این سه نرم افزار و جایگزین‌های آن‌ها در آینده را منتشر کرده است. به‌عنوان مثال علیرغم آن که دستیار هوشمند کورتانا به‌زودی به‌عنوان یک نرم افزار مستقل حذف خواهد شد، اما فعالیت آن در سایر نرم افزارها و سرویس‌های مایکروسافت اعم از Microsoft Teams Display، Microsoft Teams Mobile و Microsoft Teams Rooms یا Outlook Mobile ادامه خواهد یافت.‌از طرف دیگر مایکروسافت همچنین با ارائه نسخه کامل و مستقلی از کوپایلوت سعی کرده حرکت خود به سمت ادغام هوش مصنوعی با سیستم عاملش را با قدرت ادامه دهد. به این ترتیب Copilot با آپدیت جدیدش قادر خواهد بود همکاری نزدیک‌تری با کاربران داشته باشد.

علاوه بر کورتانا، اپلیکیشن نه چندان کاربردی و موثر Tips نیز دیگر نرم افزاری خواهد بود که در نسخه‌های آتی ویندوز 11 حضور نخواهد داشت. با این وجود تا زمان حذف کامل آن توسط مایکروسافت، ارائه محتوای مرتبط با قابلیت‌های جدید ویندوز در این سرویس ادامه خواهد یافت.

ویندوز 11 نرم افزار

بر خلاف موارد بالا، نرم افزار خاطره‌انگیز WordPad به‌طور کامل حذف شده و ارائه آپدیت‌های جدیدی از سوی مایکروسافت برای آن متوقف خواهد شد. ردموندی‌ها در این خصوص از کاربران خود خواسته‌اند که نرم افزارهای مایکروسافت ورد و ویندوز ادیتور را جایگزین ورد پد کنند.

مایکروسافت البته تا به امروز در خصوص زمان انتشار آپدیت 24H2 ویندوز 11 و ویندوز سرور 2025 هیچ اطلاعاتی منتشر نکرده؛ بنابراین هنوز نمی‌توان با قاطعیت در خصوص زمان خداحافظی با این سه نرم افزار نوستالژیک اظهار نظر کرد. با این حال علیرغم این که افراد کمی در دنیا از هریک از این سه ابزار ویندوز استفاده می‌کنند قطعا حذف آن‌ها باعث ناراحتی کاربران زیادی خواهد شد؛ به‌خصوص ورد پد که از ویندوز 95 تا کنون پای ثابت سیستم عامل‌های مایکروسافت بوده است.

ویندوز 11

البته این سه، تنها سرویس‌های ویندوز نیستند که شاهد حذفشان در آینده خواهیم بود؛ چراکه بنا به اعلام مایکروسافت لیست نسبتا گسترده‌ای از نرم افزارها، ابزارها و سرویس‌های مختلف سیستم عامل ویندوز قرار است به‌زودی این سیستم عامل را ترک کنند. نمونه‌ای از این سرویس‌ها VBScript است که که در شمار خاطره‌سازترین ابزارهای برنامه‌نویسی در ویندوز به شمار می‌رود. مایکروسافت البته به کاربرانش توصیه کرده که با حذف این اپلیکیشن پس از آپدیت 24H2 ویندوز از گزینه‌های دیگری مثل PowerShell یا جاوا اسکریپت استفاده کنند که با توسعه وب در عصر مدرن سازگاری بیشتری دارند.

ویندوز 11 نرم افزار

آپدیت آتی ویندوز همچنین تغییرات ریز و درشت زیادی را در کنار نیازمندی‌های سخت افزاری متعدد به کاربران ارائه خواهد کرد. پشتیبانی از وای فای 7، جدیدترین استاندارد شبکه‌های بیسیم 802.11 IEEE یکی از این قابلیت‌های جدیدی است که می‌توان در این بروزرسانی انتظارش را کشید.

در گجت نیوز بخوانید:
دهن کجی کاربران به مایکروسافت: مهاجرت کاربران از ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ و کاهش سهم این سیستم عامل از بازار ۸ قابلیت مخفی ویندوز ۱۱ که شاید تا کنون امتحان نکرده باشید آپدیت جدید ویندوز ۱۱ کاشی های زنده ویندوز ۸ را از گور باز می‌گرداند!