هواوی، پادشاه گوشی های چینی

پادشاه گوشی های چینی به جایگاه اصلی خود بازگشت

هواوی، پادشاه گوشی های چینی تولدی دوباره را تجربه کرده و پس از ۳ سال، مجددا به بزرگ‌ترین گوشی‌ساز در بازار چین تبدیل شده است.

بعد از گذشت بیش از سه سال، هواوی در یک بازگشت شکوهمندانه جایگاه برتر خود را در بازار گوشی‌های هوشمند چین پس گرفت. طبق آخرین داده‌های شرکت تحقیقاتی Canalys، این غول چینی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ موفق به ارسال ۱۱.۷ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار چین شده که این رقم ۱۷ درصد از کل سهم بازار را تشکیل می‌دهد و نشان‌دهنده رشد خیره‌کننده ۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.

توبی ژو، یکی از تحلیلگران Canalys دلیل اصلی موفقیت هواوی را واکنش پرشور بازار به گوشی‌های هوشمند سری Mate و nova عنوان می‌کند. همچنین، بهبود تدریجی در تولید و عرضه سری Mate 60 عامل کلیدی در رشد کلی هواوی به شمار می‌رود.

سقوط و سپس اوج‌گیری پادشاه گوشی های چینی

در حالی که هواوی برای مدتی جایگاه خود را در صدر بازار گوشی‌های هوشمند از دست داده بود، این شرکت چینی توانست با پشت سر گذاشتن موانع، به اوج بازگردد. این سقوط تدریجی ناشی از عوامل خارجی و چالش‌های داخلی بود. در سال ۲۰۱۹، دولت ایالات متحده، هواوی را در لیست سیاه خود قرار داد و عملاً شرکت‌های آمریکایی را از تجارت با این غول فناوری چین منع کرد.

فروشگاه هواوی، پادشاه گوشی های چینی

این اقدام هواوی را از استفاده از سیستم عامل اندروید گوگل و دسترسی به فناوری‌های حیاتی آمریکا از جمله نیمه‌رساناها محروم کرد. ایالات متحده همچنین با استناد به نگرانی‌های امنیتی، متحدان خود را تحت فشار قرار داد تا هواوی را از شبکه‌های ۵G خود حذف کنند. چندین کشور از جمله انگلیس، استرالیا و ژاپن، تجهیزات هواوی را در زیرساخت‌های ۵G خود ممنوع یا محدود کردند.

در نتیجه تحریم‌های آمریکا، فروش گوشی‌های هوشمند هواوی در چین و بازار جهانی به شدت کاهش یافت. این شرکت مجبور شد برند گوشی‌های هوشمند Honor خود را در سال ۲۰۲۰ به قیمت ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۵.۲ میلیارد دلار) واگذار کند.

سال ۲۰۲۱، هواوی با کاهش ۴۷ درصدی در بخش لوازم الکترونیکی مصرفی که شامل گوشی‌های هوشمند نیز می‌شود، بزرگترین افت درآمد خود را تا به امروز تجربه کرد. درآمد کلی این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۲۱ تقریباً ۳۰ درصد کاهش یافته و به ۳۲۰ میلیارد یوان (۳۵.۵ میلیارد پوند) رسید.

جنگ آمریکا با چین و تحریم هواوی از اندروید

با وجود افت قابل توجه سود در سال ۲۰۲۲، هواوی توانسته است با تکیه بر استراتژی‌های جدید، روند نزولی خود را متوقف کند. گزارش‌های مالی هواوی نشان می‌دهد که سود خالص این شرکت در سال ۲۰۲۲، نسبت به سال قبل ۶۹ درصد کاهش داشته است. هواوی دلیل این افت را فضای خارجی چالش‌برانگیز، افزایش قیمت کالاها و کنترل‌های سختگیرانه همه‌گیری ویروس کرونا در چین عنوان کرده است.

با این حال، درآمد کل هواوی در سال ۲۰۲۲ تقریباً ثابت ماند و با رشدی اندک ۰.۹ درصدی به ۶۴۲.۳ میلیارد یوان (۹۰.۳ میلیون دلار) رسید. بخش مصرفی این شرکت که شامل گوشی‌های هوشمند می‌شود نیز در مقایسه با سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۱ درصد کاهش را تجربه کرد.

رشد دوباره هواوی با سیستم‌عامل هارمونی او اس و تراشه‌های کایرین

به نظر می‌رسد استراتژی هواوی برای تجهیز گوشی‌های هوشمند خود به سیستم‌عامل اختصاصی هانگ‌منگ (یا همان هارمونی او اس) و پردازنده‌های کایرین، جواب داده است. سری نووا ۱۲ که در دسامبر منتشر شد، از سیستم‌عامل هانگ‌منگ ۴.۰ (هارمونی او اس ۴.۰) بهره می‌برد و از ارتباطات ماهواره‌ای دوطرفه پشتیبانی می‌کند. این ویژگی‌ها باعث گسترش دامنه کاربرد تراشه‌های کایرین و افزایش کارایی در بخش گوشی‌های میان‌رده شده است.

سیستم عامل هارمونی او اس هواوی، پادشاه گوشی های چینی

بازار گوشی‌های هوشمند چین شاهد تحولاتی هیجان‌انگیز است. هواوی با به‌روزرسانی خط تولید گوشی‌های خود و معرفی سری جدید پورا ۷۰ که از فناوری لنز تلسکوپی پیشرفته بهره می‌برد، سر و صدای زیادی به پا کرده است. این حرکت استراتژیک، تجدید نظر کاملی در محصولات گوشی‌های هوشمند هواوی به شمار می‌رود.

گوشی هواوی پورا، پادشاه گوشی های چینی

یکی از استراتژی‌های کلیدی هواوی در سال ۲۰۲۴، توسعه قابلیت های هوش مصنوعی در پایانه‌های هوشمند است. این برنامه با الهام از موفقیت‌های هواوی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی در سطح صنعتی، به زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گوشی‌های هوشمند نفوذ می‌کند. با گسترش اکوسیستم سیستم‌عامل هایپر او اس، هواوی به‌تدریج به‌عنوان سومین سیستم‌عامل بزرگ برای گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های محاسباتی لبه در بازار چین در حال ظهور است و به نظر می‌رسد که می‌خواهد فضای انحصاری دوگانه اندروید و iOS را به چالش بکشد.

گرم شدن رقابت در بازار گوشی‌های هوشمند چین

بازگشت قدرتمند هواوی، رقبای این شرکت را نیز به تکاپو انداخته است. عملکرد عالی اوپو با سری Reno 11 به جهش آن به جایگاه دوم با ۱۰.۹ میلیون دستگاه ارسال‌شده کمک کرد.

بازگشت هواوی، پادشاه گوشی های چینی

در حالی که آنر، ویوو و اپل در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ ارسال‌های قابل توجهی داشتند، در سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ با کاهش روبرو شدند. آنر با ۱۰.۶ میلیون دستگاه ارسالی به بازار و رشد ۹ درصدی نسبت به سال گذشته، در رتبه سوم قرار گرفت. ویوو با ۱۰.۳ میلیون دستگاه ارسالی (کاهش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته) از نزدیک آنر را دنبال می‌کند. با این حال، اپل با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته و ۱۰ میلیون دستگاه ارسالی، بیشترین افت را در بین پنج تولیدکننده برتر تجربه کرد.

البته شرایط در بازار جهانی متفاوت است. در حالی که لیست پرفروش ترین گوشی های سال 2024 نشان می‌دهد اپل و سامسونگ، ۱۰ رتبه نخست را قرق کرده‌اند، هواوی جایی بین آن‌ها ندارد.