خودروهای هیبریدی الکتریکی

احتمال زیر گرفته شدن عابران پیاده توسط خودروهای هیبریدی و الکتریکی بیشتر از خودروهای بنزینی است!

نتایج تحقیقات جدید دانشمندان حاکی از نرخ بالاتر تصادف خودروهای هیبریدی و الکتریکی با عابران پیاده در مقایسه با خودروهای بنزینی است! این مساله قطعا باعث تعجب بسیاری از شما شده است!

بررسی‌های اخیر محققین انگلیسی در حوزه خودروهای هیبریدی و الکتریکی دربرگیرنده نتایجی جالب و عجیب بوده که شاید باور کردنش برای بسیاری از شما دشوار باشد! طبق بررسی‌های متخصصین انگلیسی روی داده‌های جمع‌آوری شده از 32 میلیارد مایل پیمایش با خودروهای هیبریدی و الکتریکی و 3 تریلیون مایل پیمایش خودروهای بنزینی، احتمال زیر گرفته شدن عابرین پیاده توسط اتومبیل‌های به‌ظاهر پیشرفته‌تر برقی و هیبریدی یبش از دو برابر خودروهای بنزینی است! این نسبت در محیط‌های شهری به 2.5 برابر می‌رسد!

در ادامه با اخبار خودرو گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی بیشتر این مساله بپردازیم.

خودروهای هیبریدی و الکتریکی؛ مرگبارتر از خودروهای بنزینی

تحقیقات مورد اشاره توسط محققین یکی از موسسه‌های سلامتی لندن (LSHTM) انجام پذیرفته و به‌طور خاص داده‌های مربوط به امنیت مسیرهای جاده‌ای (STATS19) را بررسی کرده و تمامی افرادی که در بازه زمانی بین سال‌های 2013 تا 2017 در اثر تصادف با خودروهای شخصی یا تاکسی‌ها مورد آسیب واقع شده بودند را مورد مطالعه قرار داد.

تصادفات شهری

طبق نتایج این تحقیق از میان 96285 عابر پیاده‌ای که بین این سال‌ها با خودروهای شخصی یا تاکسی‌ها تصادف کرده بودند، 74 درصد توسط خودروهای بنزینی یا دیزل زیر گرفته شده و تنها 2 درصد با خودروهای هیبریدی یا الکتریکی تصادف کرده‌اند! در عین حال، گزارش‌ها حاکی از آن هستند که نرخ متوسط تصادفات رخ داده به ازای هر صد میلیون مایل پیمایش خودروها یا تاکسی‌های الکتریکی و هیبریدی حدودا دو برابر خودروهای بنزینی بوده است. به بیان دقیق، در این نتایج خودروهای هیبریدی و الکتریکی در هر صد میلیون مایل پیمایش تعداد 5.16 تصادف را به ثبت رساندند؛ درحالیکه خودروها یا تاکسی‌های دیزلی به ازای همین میزان مصرف، رکورد 2.40 تصادف با عابران پیاده را به ثبت رساندند.

فیل ادواردز، استاد همه‌گیرشناسی و محقق ارشد پروژه تحقیقاتی اخیر، دلیل اصلی نرخ بالای تصادفات در خودروهای الکتریکی و هیبریدی را عملکرد بی‌صدای آن‌ها در مقایسه با خودروهای بنزینی می‌داند. او در گزارش اخیر خود در این خصوص گفته:

با توجه به اثرات جبران‌ناپذیری که خودروهای بنزینی و دیزلی روی آلودگی هوا دارند، اتومبیل‌های الکتریکی بدون شک محصولاتی بسیار بهتر برای سلامتی ما به شمار می‌روند. با این وجود خطر آسیب رساندن آن‌ها به عابر پیاده بالاست و به همین جهت باید اقداماتی در راستای کاهش نرخ تصادفات این خودروها، خصوصا در مکان‌های شلوغ شهری انجام شود.

جالب اینجاست که مدتی قبل، بررسی‌هایی مشابه این تحقیقات دانشمندان انگلیسی نیز توسط دپارتمان حمل و نقل ایالات متحده آمریکا انجام شد و نتایجی شبیه به این نتایج نیز توسط آمریکایی‌ها منتشر شد. بر اساس این تحقیقات که نتایج آن توسط گاردین </em>منتشر شده، خودروهای الکتریکی و هیبریدی به‌طور متوسط 20 درصد خطر بیشتری برای عابرین پیاده دارند! این خطر در رانندگی‌ها و مانورهای با سرعت پایین مانند پیچیدن، دور زدن، ورود به ترافیک یا توقف کردن به بیش از 50 درصد افزایش پیدا می‌کند که آماری بسیار نگران‌کننده به شمار می‌رود!

سکوت خودروهای برقی؛ عامل تصادفات شهری!

در خصوص دقت و صحت تحقیقات انجام شده توسط انگلیسی‌ها باید به این نکته توجه کرد که داده‌های جمع‌آوری شده توسط موسسه LSHTM صرفا داده‌های مربوط به سال‌های 2013 تا 2017 را بررسی کرده؛ درحالیکه به‌ادعای نویسنده اصلی مقاله مستخرج از این تحقیق، اطلاعات مربوط به سال 2018 به دلیل بروز «مشکلاتی در آرشیو» قابل دسترسی نبوده است.

خودروهای هیبریدی الکتریکی

با این وجود، روند طراحی خودروهای برقی و هیبریدی از سال 2019 دستخوش تغییرات زیادی شد. به‌طور خاص، از ماه جولای سال 2019 تمامی خودروهای هیبریدی و الکتریکی که در اروپا به فروش می‌رسیدند ملزم به استفاده از یک سیستم آکوستیک خارجی شدند که زمان حرکت خودرو با سرعت‌های کم به تولید صدایی خاص بپردازد!

البته سنجش میزان تاثیر این اقدام اتحادیه اروپا به دلیل نبود داده‌های مربوط به ترافیک و تصادف طی یکی دو سال اخیر چندان قابل سنجش نیست؛ اما گام برداشته‌شده در این مسیر توسط اروپایی‌ها قطعا قابل ستایش خواهد بود!

از طرف دیگر توجه به این نکته هم ضروری است که تعداد خودروهای هیبریدی و برقی که هم‌اکنون در خیابان‌های شهرهای مختلف دنیا در حال حرکت هستند به‌طور قابل توجهی بیشتر از سال 2017 و زمان انجام این تحقیقات است! از طرف دیگر به نظر می‌رسد عابران پیاده نیز اکنون با مقوله خودروهای الکتریکی و هیبریدی بیشتر آشنا شده‌اند و دقت بیشتری در قبال این خودروها می‌کنند. البته هیچ‌گونه داده آماری برای اثبات این فرضیه وجود ندارد؛ اما گسترش چشمگیر خودروهای برقی و هیبریدی در سرتاسر دنیا و فراگیری باورنکردنی آن‌ها می‌تواند نشانه‌ای قوی بر همین مساله باشد.

اتومبیل برقی

در عین حال، فیل ادواردز، در همین خصوص مدتی پیش در مصاحبه خود با گاردین ضمن مخاطب قرار دادن افرادی که قصد خرید خودروهای الکتریکی و هیبریدی دارند گفت:

اگر قصد خرید یک خودرو الکتریکی دارید در نظر داشته باشید که با محصولی بسیار ساکت‌تر از خودروی بنزینی پیشین خود طرف خواهید بود! از سوی دیگر عابران پیاده نیز عادت کرده‌اند که با شنیدن صدای ترافیک از جاده‌ها و خیابان‌ها عبور کنند! بنابراین هنگام رانندگی با این دسته خودروها باید بسیار محتاط و بادقت عمل کرد!

در گجت نیوز بخوانید:
وضعیت ترسناک ایران در آمار بیشترین و کمترین مرگ و میر تصادفات در جهان سیستم اتوپایلوت تسلا دوباره دسته گل به آب داد؛ تصادف با ماشین پلیس و چندین زخمی!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*