واردات خودرو برقی کارکرده

واردات خودرو برقی و هیبریدی کارکرده با عمر کمتر از پنج سال آزاد شد؛ تصمیمی عجیب و مخرب

گمرک ایران در یک تصمیم عجیب ابلاغیه‌ای صادر کرده که بر اساس آن، واردات خودرو برقی و هیبریدی کارکرده با طول عمر کمتر از ۵ سال آزاد شده است.

مدتی است که طرح فروش خودروهای برقی وارداتی آغاز شده و متقاضیان، امکان ثبت نام خودروهایی مانند هوندا E-NS1، فولکس واگن ID.4، هونگچی E-QM5 و سایپا سینوگلد را پیدا کردند. اما طبق آخرین اخبار خودرو، به‌تازگی تصویری از ابلاغیه جدید گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر شده که طبق آن، واردات تمامی خودروهای سواری نو یا کارکرده برقی یا هیبریدی مجاز اعلام شده است. اما مسئله اصلی اینجاست که باتری اکثر خودروهای برقی پس از گذشت ۵ سال در آستانه فرسودگی قرار می‌گیرد و عملا خودرو نیاز به تعویض باتری پیدا می‌کند. پس این طرح چه مزیت‌هایی دارد؟

طرح واردات خودروهای برقی و هیبریدی کارکرده؛ شکستی آشکار

واردات خودرو برقی و هیبریدی

طبق آمار جهانی، اکثر خودروهای برقی در حالت استاندارد پس از گذشت ۵ الی ۷ سال نیازمند تعویض باتری خواهند بود و اکثر شرکت‌های تولیدکننده نیز گارانتی باتری محصولات خود را در همین بازه زمانی اعلام می‌کنند. مورد بعدی، سطح تکنولوژی این مدل خودروهاست که با توجه به پیشرفت تکنولوژی خودروهای برقی به‌صورت سال به سال، طبیعتا این خودروها از تکنولوژی قدیمی، چه در زمینه امکانات و چه در مورد باتری، برخوردار خواهند بود.

به همین منظور، واردات خودروهای برقی و هیبریدی ۵ ساله، یک چالش بزرگ برای صنعت خودرو کشور محسوب می‌شود؛ زیرا نه‌تنها گره کور صنعت واردات خودرو در کشور را باز نمی‌کند، بلکه در نهایت معضلی بزرگ به‌نام تعویض و بازیافت باتری خودروهای برقی را نیز به مشکلات مشتریان یا واردکنندگان اضافه می‌کند. از آنجایی که این دانش و زیرساخت‌های فنی آن در ایران وجود ندارد، عملا این طرح یک شکست آشکار محسوب می‌شود. اما نباید فراموش کنیم که در صورت وجود تکنولوژی بازیافت باتری خودروهای برقی نیز این فناوری اثرات مخرب زیست‌محیطی بسیاری بر جامعه دارد.

واردات خودرو برقی و هیبریدی

موضوع بعد، قیمت باتری است که تا هفتاد درصد قیمت یک خودرو برقی را شامل می‌شود و این هزینه قطعا از عهده خریداران خودرو برقی کارکرده خارج است. طبیعتا برنده چنین تصمیمی، کشور صادرکننده خودرو برقی به ایران است که از شر تعداد زیادی خودرو برقی قدیمی راحت خواهد شد. با در نظر داشتن مشکلات یاد شده، می‌توان به‌سادگی پی برد که واردات خودرو برقی کارکرده هیچ مزیتی ندارد و طی یک یا دو سال با انبوهی از خودروهای برقی مواجه خواهیم شد که نیاز به تعویض باتری دارند.

گفتنی است حدود دو هفته پیش اولین مرحله ثبت نام خودرو در سامانه فروش خودروهای برقی آغاز شد که با استقبال بسیار زیادی از سوی متقاضیان مواجه شد. پس با این اوصاف، چنین معضلی در بازار خودروهای برقی دست دوم آینده نیز وجود خواهد داشت و باید برای به حداقل رساندن هزینه‌های نگهداری این خودروها دانش و زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم ساخت.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
این ۴ خودرو برقی به‌زودی به ناوگان تاکسی رانی تهران می‌آیند نبکا ET5 پلاک ملی گرفت؛ یک خودرو برقی با ادعای استانداردهای روز جهان لینگشی L، سدان مشترک هوندا و دانگ فنگ معرفی شد + عکس و مشخصات