مغز انسان پیش بینی آینده

مغز انسان آینده را در خواب پیش بینی می‌کند

همیشه توانمندی ها و ظرفیت مغز سبب شگفتی شده‌اند. حالا نیز نتایج یک پژوهش فوق‌العاده عجیب منتشر شده است که بر اساس آن نورون های مغز انسان توانایی پیش بینی آینده را دارند.

دانشمندان بر این باورند که در مغز انسان می‌توان حدود ۸۶ میلیارد سلول عصبی یا همان نورون را یافت. پیشتر تصور می‌شود که نورون ها صرفا وظیفه دریافت و انتقال سیگنال‌های شیمیایی و الکتریکی را بر عهده دارند. بر همین اساس گفته می‌شد که نورون‌های حاضر در بخش حافظه مغز رخدادهای گذشته را هنگام خواب مرور می‌کنند. هرچند در جدیدترین اخبار علمی مشخص شده است که مغز انسان می‌تواند در خواب آینده را نیز پیش بینی کند.

فعالیت شگفت‌انگیز مغز انسان برای پیش بینی آینده در خواب

مغز انسان پیش بینی آینده

تیمی از پژوهشگران حوزه پزشکی و سلامت دانشگاه میشیگان تصمیم گرفتند امواج مغزی موش‌های آزمایشگاهی را در طول بیداری و خواب بررسی کنند. آنها اینکار را پیش، در هنگام و  پس از قرار دادن موش‌ها در یک چالش هزارتو انجام دادند. هدف از اینکار نیز ارزیابی عملکرد سلول های عصلی مغز در زمان عدم مواجهه با یک چالش (مثلا هنگام استراحت) بود.

دانشمندان برای بررسی احتمال پیش بینی آینده توسط مغز در خواب فعالیت یک نورون را در مقایسه با دیگر نورون‌ها مقایسه کردند. البته انجام اینکار بدون استفاده از یک محرک دستاوردی مهم برای پژوهشگران محسوب می‌شد. به واسطه این دستاورد جدید دانشمندان توانستند نه‌تنها به‌صورت لحظه‌ای فضاهای فیزیکی در هزارتو را به فعالیت‌های مشخص نورون‌ها ارتباط دهند، بلکه مسیر را برعکس کرده و نقشه فعالیت نورون‌ها را حتی در زمان استراحت به‌دست آورند.

موفقیت جدید دانشمندان تا حدودی نیز با کمک یک فرآیند یادگیری ماشینی ممکن شد. در این فرآیند به‌جای اینکه وضعیت یک نورون به‌تنهایی ارزیابی شود، ارتباط آن با دیگر نورون‌ها سنجیده می‌شود. بررسی فعالیت نورون‌ها در طول خواب و سپس در طول چالش هزارتو بعدی نشان داد که موش‌ها فقط خواب مناطقی که در هزارتو رفته‌اند را نمي‌بینند. در واقع آنها حتی مسیرهای احتمالی جدید را نیز حدس می‌زدند. همین نیز احتمال پیش بینی آینده در خواب توسط مغز انسان را مطرح کرد.

مغز انسان پیش بینی آینده

وقتی که موش‌ها مجدد به هزارتو برده شدند، تا حد زیادی بر اساس پیش‌بینی‌های خود در زمان خواب رفتار کردند. البته تمام انتخاب‌ها دقیق نبودند؛ اما رفتار آنهها به‌راحتی ارتباط بین رویا و تصمیم‌های آینده را نشان داد.

قرار دادن جانور برای دومین‌بار در یک موقعیت خاص مشخص کرد که مغز موش کاملا آماده بوده است. گویی که بازدید دوم در طول خواب رخ داده است. چنین چیزی می‌تواند در مورد انسان نیز کاملا صدق کند.

به‌طورکلی خواب نقش بسیار مهمی در زندگی بشر بازی می‌کند. پیشتر دانشمندان متوجه شده بودند که خواب جایگاه ارزشمندی در حفظ سلامت مغز دارد. همچنین فعالیت‌های مغز در طول خواب می‌تواند به ما در یادگیری و حفظ خاطرات کمک کند. هرچند در پژوهش جدید جنبه جدیدی از ظرفیت‌های مغز آشکار شده است.

مغز انسان در طول خواب به دنبال پیش بینی رخدادهایی است که در آینده اتفاق خواهند افتاد. درست است که نتایج به‌دست آمده نسبتا محدود هستند؛ اما آیا امکان دارد که توانایی پیش بینی مغز به اتفاق‌های کاملا جدید نیز گسترش یابد؟

بیشتر بخوانید:
هوش مصنوعی، رویای خواندن افکار انسان را به واقعیت تبدیل کرد دانشجو نابغه MIT مغز خود را به اینترنت وصل کرد پیوند مغز انسان در چه شرایطی ممکن می‌شود؟ دستاوردی عجیب و ترسناک؛ مغز انسان بعد از مرگ هم كار می‌كند! ظرفیت واقعی فضای ذخیره سازی اطلاعات در مغز انسان بالاخره کشف شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*