مکان های توریستی ممنوع خانم ها

ورود خانم ها به این مکان های توریستی جهان ممنوع است

در برخی از کشورها مکان های توریستی وجود دارد که ورود خانم ها به آن‌ها ممنوع است. در این مطلب، 5 مکان توریستی ممنوع برای بانوان را معرفی می‌کنیم.

در برخی از کشورها مناطق توریستی و مکان‌هایی وجود دارد که ورود بانوان به آن‌ها ممنوع است؛ موضوعی که در مورد برخی از این مکان‌ها خود به شهرت آن‌ها منجر شده و باعث شده تا هر ساله مردان زیادی از آن‌ها بازدید کنند.

در همین راستا، در این مطلب از بخش گردشگری سایت گجت نیوز قصد داریم پنج مورد از مکان های توریستی ممنوع برای خانم ها را معرفی کنیم؛ مکان‌هایی از ژاپن و افغانستان در آسیا تا یونان و آلمان در اروپا!

مکان های توریستی ممنوع برای خانم ها را بشناسید

باورهای آئینی، مسائل اخلاقی و در مواردی سابقه تاریخی؛ این‌ها مواردی هستند که به‌عنوان دلیل ممنوعیت ورود بانوان به برخی از مکان های توریستی معروف در دنیا معرفی شده‌اند. جالب است که این مکان های ممنوعه برای بانوان در بخش‌های مختلفی از جهان قرار گرفته‌اند و در یک قاره یا منطقه متمرکز نیستند.

کوه آتوس در یونان

کوه آتوس یونان : مکان های توریستی با ممنوعیت ورود خانم ها

کشور یونان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز مذهب مسیحیت ارتدکس از زمان امپراتوری روم شرقی یا بیزانس، یکی از مکان های توریستی ممنوع برای خانم ها را در خود جای داده است.

صومعه ارتدکس واقع در کوه آتوس در یونان برای بیش از 10 قرن، محل رفت و آمد زائران و معتقدان مسیحیت ارتدکس بوده است. این صومعه در واقع مجموعه‌ای از بناهای مذهبی و مقدس است که در یک شبه‌جزیره در شمال یونان واقع شده و علاوه بر اهمیت آئینی‌اش، به‌دلیل چشم‌اندازهای زیبا و مجموعه‌های هنری کم‌نظیرش نیز شهرت دارد.

با وجود این، از سال 1046 میلادی، نه‌تنها ورود زنان، بلکه ورود هر نوع حیوان مونثی (به استثنای گربه‌های ماده) به این منطقه ممنوع بوده است.

راهبان این منطقه در خصوص ممنوعیت ورود زنان به این منطقه، دو دلیل را ذکر کرده‌اند؛ اول این‌که به باور آن‌ها زنان منجر به عدم تمرکز راهبان بر انجام مسئولیت‌های مذهبی‌شان می‌شوند و دوم این‌که در سنت ارتدکسی، کوه آتوس را کوهی متعلق به مریم مقدس می‌دانند و به همین دلیل، هیچ زن دیگری جز او حق ورود به این منطقه مقدس را ندارد.

کوه اُومینه در ژاپن

کوه اومینه در ژاپن

کوه آتوس تنها کوه ممنوعه برای بانوان نیست. هزاران کیلومتر دورتر از کوه آتوس و در کشور ژاپن، کوهی به نام اومینه در جزیره هونشو وجود دارد که باز هم به‌دلایل آئینی و مذهبی، ورود زنان به آنجا ممنوع اعلام شده است.

کوه اومینه محل قرارگیری مجموعه‌ای از معابد مذاهب شینتو و بودایی است و برای سال‌ها زائران بسیاری شامل اعضای خاندان سلطنتی را به خود جذب کرده است. این کوه که به‌دلیل میراث معنوی‌اش در فهرست یونسکو نیز ثبت شده، در یک منطقه با جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا واقع شده و گردشگران از مسیر رسیدن به آن نیز لذت می‌برند.

دلیل ممنوعیت ورود بانوان به کوه اومینه نیز جلوگیری از حواس‌پرتی مردان و ممنوعیت حضور زنان در حالت قاعدگی در مراسم مذهبی عنوان شده است.

جزیره اوکینوشیما در ژاپن

جزیره اوکینوشیما

جزیره اوکینوشیما در ژاپن، یکی دیگر از مکان های توریستی ممنوع برای خانم ها است که باز هم در کشور ژاپن قرار دارد.

این جزیره که توسط جمعی از راهبان مذهب شینتو، یک آئین باستانی ژاپنی اداره می‌شود، در نظر معتقدان به این آئین به‌عنوان یک الهه یا خدا در نظر گرفته می‌شود و همین مسئله سبب شده تا حتی یونسکو آن را به‌عنوان مصداق خاصی از سنت پرستش جزیره معرفی کند.

ریشه پرستش جزیره اوکینوشیما به سه الهه دریایی مربوط می‌شود که سه زیارتگاه برای آن‌ها در این جزیره ساخته شده است. این سه زیارتگاه برای هزاران سال، زائرانی را از شبه‌جزیره کره با هدایایی ارزشمند، شامل حلقه‌های طلا، سکه و آینه به خود جذب کرده‌اند.

اگرچه ورود بانوان به اوکینوشیما ممنوع است، ورود مردان به آنجا هم با قوانینی سخت‌گیرانه و با محدودیت‌های بسیار انجام می‌شود. در واقع هر سال تنها در حدود چند صد مرد حق حضور در یک جشنواره مذهبی خاص را پیدا می‌کنند. این افراد برای ورود به جزیره نیز ابتدا باید در آب دریا غسل کنند و سپس وارد ساحل شوند.

یکی از مقامات جزیره اوکینوشیما درباره دلیل ممنوعیت ورود بانوان به این جزیره، با اشاره به خطرات سفر به اوکینوشیما، این ممنوعیت را با مسئله امنیت زنان توجیه کرده است.

هربرت اشتراسه در آلمان

خیابان هربرت اشتراسه : مکان های توریستی با ممنوعیت ورود خانم ها

یکی دیگر از مکان های توریستی با ممنوعیت ورود خانم ها، خیابانی به نام هربرت اشتراسه در شهر هامبورگ آلمان است. ورود به این خیابان به‌جز زنان روسپی، برای دیگر زنان ممنوع است.

برای ورود به خیابان هربرت اشتراسه که در واقع یک خیابان فرعی کوچک است، بازدیدکنندگان باید از موانع فلزی بزرگی با تابلوهایی حاکی از ممنوعیت ورود بانوان و مردان زیر 18 سال عبور کنند. این خیابان کوچک بیش از هر چیز به‌دلیل فعالیت روسپی‌های خود معروف است.

جالب است که موانع و محدودیت‌های ورود به هربرت اشتراسه، یادگاری از دوران نازیسم است. در واقع تا قبل از 1933 میلادی، یعنی زمان به قدرت رسیدن نازی‌ها در آلمان، ورود به این خیابان برای همه آزاد بود؛ اما نازی‌ها در آن زمان با هدف کنترل روسپی‌گری، محدودیت‌هایی جهت مدیریت وضعیت این خیابان اعمال کردند.

پارک ملی بند امیر در افغانستان

پارک ملی بند امیر در بامیان افغانستان

دیگر مکان توریستی ممنوع برای خانم ها در کشور همسایه ایران یعنی افغانستان قرار گرفته است. پارک ملی بند امیر که از آن با عنوان گرند کنیون افغانستان نیز یاد می‌شود، نخستین پارک ملی در نوع خود در افغانستان محسوب می‌شود و در ولایت بامیان قرار دارد. شهرت این پارک ملی بیش از هر چیز به‌دلیل 320 کیلومتر دریاچه‌، سدهای طبیعی و صخره‌های بلند است.

پارک ملی بند امیر در سال 2009 راه‌اندازی شد و حتی نامزد دریافت نشان رسمی یونسکو نیز شد. این پارک که زمانی از آن به‌عنوان نماد احیای افغانستان در دوران بعد از جنگ یاد می‌شد و حتی نخستین محیط‌بانان زن افغانستانی را نیز به‌کار گرفته بود، از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال 2023 برای زنان ممنوع شده است. موضوعی که به کاهش شدید شمار گردشگران این منطقه توریستی منجر شده است.

مطالب بیشتر در گجت نیوز:

عربستان سعودی، رقیب دریاچه چیتگر را در دل کویر می‌سازد

بزرگترین فرودگاه جهان در دبی ساخته می‌شود

پروژه جاه‌طلبانه شهر رویایی لاین در عربستان شکست خورد!

۷ تا از بزرگترین و باشکوه‌ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ