خطرات تتو زدن

هشدار جدی دانشمندان در مورد خطرات تتو زدن

افراد زیادی تصور می‌کنند که تتو کردن آسیب چندان مهمی به بدن نخواهد زد؛ هرچند که بر اساس پژوهش‌های جدید دانشمندان، تتو زدن می‌تواند خطرات بسیار ترسناکی برای فرد داشته باشد.

تا سال‌ها تصور می‌شد که مهمترین مشکل تتو زدن پشیمانی باشد. به‌همین‌خاطر افراد زیادی سعی می‌کردند اتفاقات مهم زندگی خود را به‌نحوی با تتو جاودانه کنند. هرچند که بر اساس مطالعات جدید خطرات تتو زدن برای بدن انسان بسیار جدی‌تر از چیزی است که پیشتر تصور می‌شد.

افراد زیادی در سرتاسر جهان تتو را روشی برای آشکار کردن ماهیت و باورهای خود و یا جشن گرفتن رخدادهای زندگی می‌دانند. با وجود این، ما هنوز اطلاعات زیادی درباره معایب تتو نداریم. در طول ده سال گذشته مواد شیمیایی خطرناک موجود در جوهر تتو باعث شده که نگرانی‌هایی در این زمینه پیش بیاید.

پژوهش‌ جدید خطرات تتو زدن را آشکار می‌کند

خطرات تتو زدن

جالب است بدانید که جوهر تتو در لایه‌های بالایی پوست باقی نمی‌ماند. بدن جوهر تتو را به‌عنوان یک شيء خارجی شناسایی می‌کند و تمام تلاش خود را برای حذف آن به‌کار می‌گیرد. واکنش سیستم ایمنی بدن در نهایت سبب می‌شود که بخش‌های زیادی از ذرات جوهر به غدد لنفاوی منتقل شوند. هرچند همیشه یک تکه پازل پنهان باقی مانده بود.

آیا رفتن ذرات جوهر به غدد لنفاوی روی سلامت فرد تاثیر می‌گذارد؟ مطالعات جدید انجام شده پیرامون خطرات تتو زدن به این سوال پاسخ می‌دهد. ظاهرا تتو می‌تواند احتمال بروز لنفوم بدخیم را افزایش دهد. لنفوم بدخیم یکی از انواع بسیار نادر سرطان است که سلول‌های سفید را هدف قرار می‌دهد.

در سوئد از هر ۵ نفر ۱ نفر تتو زده است. همین نیز سبب می‌شود که این کشور از نظر آمار علاقه‌مندان به تتو جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. این کشور همچنین از دهه‌ها پیش اطلاعات افراد مبتلا به سرطان را ثبت می‌کند. همین نیز باعث شد که سوئد کشور مناسبی برای بررسی خطرات تتو زدن باشد.

خطرات تتو زدن

دانشمندان اطلاعات کلیه افراد بین ۲۰ تا ۶۰ سالی را که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ دچار سرطان لنفوم شده بودند را بررسی کردند. برای هر فرد مبتلا به لنفوم، سه فرد تصادفی از همان جنسیت و سن انخاب شدند که از بیماری رنج نمی‌بردند. سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شد که به یک پرسشنامه در رابطه با سبک زندگی خود پاسخ دهند.

از افراد دارای تتو نیز پرسیده شد که در مورد اندازه و رنگ‌های تتو و سنشان هنگام دریافت اولین تتو توضیح دهند. در این مطالعه ۵۵۹۱ نفر شرکت کردند. در نهایت مشخص شد که خطرات تتو زدن برای بدن انسان کاملا جدی است. اگر بخواهیم عواملی همچون سیگار کشیدن و سطح تحصیلات را هم در نظر بگیریم، افراد دارای تتو ۲۱ درصد بیشتر از دیگران در خطر سرطان لنفوم هستند.

توجه داشته باشید که سرطان لنفوم یک بیماری فوق‌العاده نادر است. بنابراین افزایش ۲۱ درصدی احتمال این بیماری بسیار زیاد تلقی می‌شود. بر اساس آمار رسمی در سال ۲۰۲۲ از هر ۱۰۰ هزار نفر بین ۲۰ تا ۶۰ سال تنها ۲۲ نفر دچار سرطان لنفوم شده بودند.

عوامل تاثیرگذار روی بدتر شدن وضعیف سلامتی فرد

ظاهرا اندازه تتو روی خطرات مرتب با آن تاثیر ندارد، بلکه زمان زدن آن مهم است. اینکه شما برای چه مدت تتو را روی بدن خود داشته‌اید. بررسی‌ها نشان می‌داد که خطر تتوهای جدید (دریافت شده در طول دو سال گذشته) و تتوهای بسیار قدیمی (دریافت شده بیش از ۱۰ سال گذشته) بیشتر است.

خطرات تتو زدن

طبیعتا برای آگاهی از خطرات تتو زدن روی بدن باید مطالعات بسیار بیشتری صورت بگیرد. در حال حاضر نیز پژوهشگران حوزه پزشکی و سلامت در تلاش برای بررسی تاثیر تتو زدن روی سرطان پوست و بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن هستند. بهتر است تا زمان انتشار نتایج بررسی‌های علمی و مشخص شدن خطرات تتو روی بدن انسان، حداقل از زدن تتوهای پرتعداد و یا گسترده اجتناب کرد.

بیشتر بخوانید:
مغز انسان آینده را در خواب پیش بینی می‌کند با گوشت خداحافظی کنید، دانشمندان از هوا پروتئین تولید کردند مصرف ماریجوانا از الکل بیشتر شده است! دستاوردی عجیب و ترسناک؛ مغز انسان بعد از مرگ هم كار می‌كند! نگاهی به عجیب ترین مشکلات پزشکی جهان: از قلب سیمانی تا آلرژی به آب و خون آبی‌

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*