گوگل کروم مرورگر

حتی اگر شیفته گوگل کروم هستید هم این مرورگر را امتحان کنید

امروز قصد داریم مرورگر فوق‌العاده آرک – Arc را معرفی کنیم که با طراحی، ایمنی و عملکرد عالی خود می‌تواند جایگزینی فوق‌العاده برای گوگل کروم باشد.

گوگل کروم بدون شک یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای حال حاضر دنیاست که توسط میلیاردها نفر در سرتاسر جهان استفاده شده و عملکردی عالی و قابلیت‌هایی استثنایی را ارائه می‌کند. در عین حال، امروز قصد داریم مرورگر جدیدی به نام Arc را معرفی کنیم که می‌تواند جایگزینی عالی برای گوگل کروم باشد.

اگر گمان می‌کنید مرورگر تازه‌واردی مثل آرک نمی‌تواند گوگل کروم کبیر را به چالش بکشد در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به معرفی بیشتر آن بپردازیم.

آیا مرورگر Arc می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوگل کروم باشد؟

برای معرفی بیشتر قابلیت‌های مرورگر آرک و مقایسه بهتر آن با گوگل کروم، بررسی آن را در چند بخش طراحی، قابلیت‌ها، عملکرد و امنیت انجام خواهیم داد.

طراحی مرورگر آرک

با یک نگاه ساده متوجه خواهید شد که Arc مرورگری منحصربفرد بوده و ظاهری متفاوت از سایر نمونه‌های بازار دارد.

طراحی Arc

تب‌های این مرورگر به جای اینکه در بالای صفحه کنار یکدیگر ظاهر شوند، در نواری در قسمت چپ زیر یکدیگر قرار گرفته‌اند. کاربران همچنین قادر خواهند بود وبسایت‌های مورد نظر و بوکمارک‌های خود را نیز به این بخش اضافه کرده و در بالای قسمت تب‌های باز ذخیره‌شان کنند. علاوه بر این، مرورگر Arc همچنین امکان نمایش همزمان چندین تب کنار یکدیگر از طریق قابلیت Split View را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مرورگر آرک همچنین تب‌های مشابه را در پوشه‌های جداگانه یا در بخشی به‌نام Spaces نگهداری می‌کند که که در قسمت پایین نوار کناری تب‌ها قرار دارد. Spaces در حقیقت همانند قابلیت گروه‌بندی تب‌ها در گوگل کروم بوده و می‌تواند برای نگهداری مجموعه تب‌های با تم یکسان مثل مثل سفر، کار یا ورزش استفاده شود.

از سوی دیگر اما گوگل کروم ظاهری کلاسیک داشته و تب‌ها را در قسمت بالای صفحه کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این ظاهر آشنا مشابه با اکثر مرورگرهای دیگر بوده و در عین ارائه عملکرد بسیار خوب، خلاقیت خاصی ندارد. از سوی دیگر برخی ویژگی‌های مرورگر کروم مانند گروه‌بندی تب‌ها نیز مشابه Arc بوده و باعث ارتقای کاربری می‌شوند.

قابلیت‌های مرورگر Arc

آرک قابلیت‌هایی عالی، خلاقانه و بعضا عجیب دارد که آن را به یک مرورگر منحصربفرد تبدیل می‌کنند. یکی از این قابلیت‌ها Easel نام دارد که امکان ذخیره صفحات تعاملی وب در بخشی جداگانه را به کاربران می‌دهد. این قابلیت که در حال حاضر تنها روی مک او اس قابل استفاده است، برای برنامه‌ریزی و جمع کردن ایده‌های مختلف در یک فضای واحد بسیار مفید است و می‌تواند برخی اطلاعات مفیدی مثل وضعیت آب و هوا یا گزارش امتیازات ورزشی را به‌صورت انیمیشنی به کاربر نمایش دهد.

گوگل کروم مرورگر

از سوی دیگر، با دانلود افزونه Boosts برای این مرورگر می‌توانید ضمن دسترسی به برخی ابزارهای جذاب و کاربردی طراحی شده توسط کاربران به تم‌ها و طراحی‌های جدیدی برای این مرورگر نیز دسترسی پیدا کنید. به‌طور مشابه، Arc Max نیز هوش مصنوعی را به این مرورگر آورده و با برخی ابزارهای آن ادغام می‌کند. هر دوی این قابلیت‌ها البته فعلا تنها در اختیار کاربران macOS هستند.

مرورگر کم‌ادعای آرک همچنین از یک سرویس مدیریت پسورد مجزا برخوردار بوده و به دلیل آن که بر اساس موتور کرومیوم طراحی شده به تمامی افزونه‌های گوگل کروم دسترسی خواهد داشت. بعلاوه، کاربران می‌توانند تمامی داده‌های این مرورگر اعم از فولدرها، بخش Spaces یا حتی تب‌های باز را به‌صورت آنی بین دستگاه‌های مختلفی که به یک اکانت واحد متصل هستند به اشتراک بگذارند. در این بخش البته باید توجه کنید که هنوز امکان اشتراک‌گذاری پسوردها، افزونه‌ها، تب‌های مورد علاقه و پروفایل‌ها فراهم نیست!

مرورگر آرک همچنین قادر است تب‌های باز و بلااستفاده را پس از مدت زمانی مشخص که توسط کاربر تعیین می‌شود به‌طور خودکار بسته و فضای کاری را اندکی خلوت‌تر کند.

گوگل کروم مرورگر

از سوی دیگر مرورگر گوگل کروم نیز از سرویس اختصاصی مدیریت پسورد خود بهره برده و می‌تواند ضعیف بودن هریک از پسوردهای کاربر را به او گوشزد کند. از طرفی، گوگل کروم همچنین در بخش اشتراک‌گذاری محتوا بهتر از Arc عمل کرده و از تب‌های باز، بوکمارک‌ها، پسوردها و برخی اطلاعات دیگر نیز پشتیبانی می‌کند.

Google Chrome همچنین قابلیت‌های جذاب ریز و درشت دیگری نیز دارد. برای مثال، live Caption قادر است به‌طور اتوماتیک به هریک از ویدیوهایی که تماشا می‌کنید، زیرنویس اضافه کند! گوگل همچنین در تلاش است تا قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد را تا جای ممکن با مرورگر خود ادغام کند. هوش مصنوعی گوگل در حال حاضر قادر است تب‌ها را طبقه‌بندی کند، تم‌های سفارشی تولید کند و حتی در نگارش متون نیز کمک بزرگی برای کاربر باشد.

در کنار تمام این موارد، کتابخانه گسترده افزونه‌های مرورگر گوگل کروم را نیز نباید از یاد برد!

در گجت نیوز بخوانید:
چگونه از قابلیت های هوش مصنوعی گوگل کروم استفاده کنیم؟

مقایسه عملکرد مرورگر Arc و گوگل کروم

با توجه به این که هر دو مرورگر آرک و گوگل کروم بر پایه موتور کرومیوم طراحی شده‌اند می‌توان انتظار سرعت بسیار بالایی از هردوی آن‌ها داشت. با این حال کدامیک از این دو سریع‌تر هستند؟

عملکرد مرورگر Arc

برای مقایسه عملکرد این دو مرورگر از دو کامپیوتر مجزا، یکی مجهز به ویندوز 11 و دیگری مک او اس سونوما استفاده شد. کامپیوتر ویندوزی از پردازنده AMD Ryzen 5 5600X، کارت گرافیک انویدیا RTX 3070 و 32 گیگ رم بهره می‌برد؛ درحالیکه کامپیوتر مک مورد استفاده برای بنچمارک به تراشه M1 به همراه 16 گیگ رم مجهز بود.

روی ویندوز عملکرد هر دو مرورگر بسیار نزدیک به یکدیگر بود. به‌طور خاص، در تست JetStream 2، مرورگر آرک موفق به کسب امتیاز 271.609 شد؛ درحالیکه گوگل کروم امتیاز 274.922 را به دست آورد. از سوی دیگر اما در بنچمارک Speedometer شاهد ثبت امتیاز 18.9 +/- 0.95 برای مرورگر آرک بودیم؛ درحالیکه گوگل کروم امتیاز 18.3 +/- 0.92 را کسب کرد. به بیان دیگر، عملا هیچ تفاوتی میان عملکرد فنی نسخه ویندوز دو مرورگر Arc و Google Chrome نیست!

مرورگر Arc Browser

در عین حال تفاوت‌های نسبتا بیشتری در عملکرد این دو مرورگر روی مک او اس وجود دارد. در بنچمارک JetStream 2 روی این پلتفرم، امتیازات مرورگرهای آرک و کروم به‌ترتیب برابر با 263.942 و 304.833 بود که خبر از برتری نسبتا واضح مرورگر گوگل می‌داد. از سوی دیگر، گوگل کروم همچنین در تست Speedometer نیز با کسب امتیاز 28.7 +/- 1.6 به برتری محسوسی در برابر آرک با امتیاز 27.9 +/- 1.3 رسید.

در عین حال عملکرد هردوی این مرورگرها در کاربری روزمره کاملا روان و سریع است و احتمالا این تفاوت‌ها در بنچمارک به هیچ وجه در تجربه شما تاثیری نخواهند داشت!

امنیت داده‌ها و اطلاعات کاربران

مرورگر گوگل کروم علیرغم تمامی قابلیت‌های مثبتی که دارد، در بخش امنیتی سابقه چندان درخشانی نداشته و تا به امروز گاف‌های امنیتی و اطلاعاتی زیادی داده است. همین مساله باعث شده مرورگرهایی مانند Arc به گزینه‌هایی محبوب برای افرادی تبدیل شوند که به امنیت اطلاعات خود اهمیت زیادی می‌دهند.

گوگل کروم مرورگر

گوگل کروم به‌طور پیش‌فرض بخش زیادی از انواع اطلاعات گشت و گذارتان در اینترنت را با کمپانی‌های تبلیغاتی به اشتراک می‌گذارد. همچنین برای غیرفعال کردن این اشتراک‌گذاری اطلاعات لازم است که کاربر حتما وارد بخش Settings شده و تنظیمات مربوطه را غیرفعال کند.

از سوی دیگر، مد «ناشناس» (Incognito) گوگل کروم نیز محل بحث و جدل‌های فراوانی بوده؛ به‌طوری که بسیاری منتقدین اعتقاد دارند استفاده از این مد آن‌طور که گوگل ادعا می‌کند امن نیست!

البته در کنار این نقاط منفی نمی‌توان مزیت‌های امنیتی گوگل کروم را هم نادیده گرفت! این مرورگر به‌طور دائمی بروزرسانی شده و هربار، بخش زیادی از حفره‌های امنیتی آن برطرف می‌شوند. از طرف دیگر گوگل کروم همچنین هنگام وارد به وبسایت‌های مشکوک به کاربران هشدار داده و به‌طور دائمی در تلاش است که آن‌ها را از گرفتار شدن در دام خطرات گسترده سایبری مثل ویروس‌ها، باج‌افزارها یا حملات فیشینگ در امان نگه دارد.

علاوه بر این، آنالیز پسورد، افزونه‌ها و تنظیمات ایمنی دستگاه در کنار ارائه پیشنهادهایی برای ارتقای امنیت از جمله دیگر قابلیت‌های امنیتی این مرورگر به شمار می‌روند.

از طرف دیگر اما اگر روی امنیت اطلاعات شخصی خود حساس هستید مرورگر Arc گزینه بسیار بهتری برای شماست. این مرورگر ضمن آنکه همانند گوگل کروم به‌طور دائمی بروزرسانی می‌شود، بسیاری نکات منفی آن را نیز حذف کرده تا تجربه‌ای امن‌تر از گشت و گذار در اینترنت ارائه کند.

برای مثال مرورگر آرک بسیاری از اطلاعاتی که گوگل کروم به‌طور پیش‌فرض به سرویس‌های تبلیغاتی ارسال می‌کند را مسدود کرده و مانع از ارسالشان می‌شود. این مرورگر همچنین به‌طور پیش‌فرض از سرویس uBlock Origin بهره می‌برد که یکی از بهترین سرویس‌های مسدودسازی تبلیغات در دنیا به شمار می‌رود.

ادبلاک uBlock Origin

علاوه بر این، آرک تضمین می‌کند که کاوش شما در اینترنت را تعقیب نکرده و اطلاعات شما را به موسسه‌های شخص ثالث نمی‌فروشد. از سوی دیگر، کدهای این مرورگر نیز به‌طور دائمی توسط یک موسسه امنیتی چک می‌شوند تا عاری از هرگونه اختلالی باشند.

به این ترتیب مرورگر Arc در بخش امنیت داده‌های کاربران عملکردی بسیار درخشان‌تر از گوگل کروم دارد؛ هرچند که برای کاربران معمولی مثل بسیاری از ما، عملکرد هردوی این مرورگرها کاملا قابل قبول به شمار خواهد رفت.

در گجت نیوز بخوانید:
امن ترین مرورگر های وب جهان؛ گشت و گذار در اینترنت با امنیت کامل

جمع بندی؛ کدامیک از دو مرورگر آرک یا گوگل کروم را انتخاب کنیم؟

به‌طور کلی هر دو مرورگر Google Chrome و Arc محصولاتی توانمند هستند و می‌توانند کاملا شما را راضی کنند.

انتخاب بهترین مرورگر

با این وجود اگر به امنیت داده‌های خود اهمیت زیادی می‌دهید یا از ظاهر تکراری گوگل کروم خسته شده‌اید و از تجربه‌ای جدید نمی‌ترسید، می‌توانید Arc را انتخاب کنید.

این مساله البته به هیچ وجه به معنای عملکرد ضعیف گوگل کروم نیست. این مرورگر در حال حاضر سلطان بلامنازع مرورگرهای اینترنت در دنیا به شمار رفته و مدت‌هاست که تمامی رقیبان را با اختلاف پشت سر گذاشته است. با این حال مرورگر کم‌ادعای Arc احتمالا نزدیک‌ترین رقیب آن در حال حاضر به شمار می‌رود.

در گجت نیوز بخوانید:
با این چهار روش مصرف باتری گوگل کروم روی گوشی خود را کاهش دهید نسخه پولی گوگل کروم معرفی شد؛ تفاوت با نسخه رایگان چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*