روزه گرفتن سرطان

تاثیر عجیب روزه گرفتن (فستینگ) در مقابله با سرطان و افزایش سیستم ایمنی بدن

دانشمندان متوجه شده‌اند که روزه گرفتن یا رژیم فستینگ تاثیر شگفت‌آوری برای مقابله با بیماری سرطان دارد. این سبک زندگی می‌تواند توانایی سیستم ایمنی بدن را به‌شکل محسوسی افزایش دهد.

آنقدر در مورد تاثیر عجیب روزه روی مسائل مختلف اغراق و شوخی شده است که برخی افراد نسبت به آن گارد گرفته‌اند. ما امروز ما قصد نداریم در مورد یافته جدید دانشمندان ژاپنی صحبت کنیم. بلکه در ادامه نتایج پژوهش‌های تیمی از متخصصان مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering نیویورک را در مورد تاثیر روزه در مقابله با سرطان به اشتراک می‌گذاریم.

روزه گرفتن می‌تواند به گلبول‌های سفید بدن در مواجهه با سرطان کمک کند

تومور

درمان سرطان یکی از چالش‌های بزرگ حوزه پزشکی و سلامت است. گروه‌های زیادی در سرتاسر جهان در تلاش برای یافتن درمان سرطان هستند. همین نیز سبب شده که عموما در اخبار علمی متوجه پیشرفت‌های محدود برای درمان گونه خاصی از سرطان بشویم. هرچند که هنوز هیچکدام از این تلاش‌ها به موفقیت قطعی نرسیده‌اند. با وجود این، می‌توان گفت که روزه گرفتن یک روزنه امید را به‌سوی بشر باز کرده است.

مطالعه جدید روی موش‌ها انجام شده است و نشان می‌دهد که یک رژیم فستینگ می‌تواند به سیستم ایمنی بدن برای جنگیدن با سرطان کمک کند. در واقع روزه گرفتن می‌تواند متابولیسم نوع خاصی از سلول های سفید را تغییر داده و آنها را آماده درگیری با تومورهای مختلف کند.

تاثیر روزه گرفتن در مقابله با بیماری سرطان بیشتر روی سلول‌های کشنده طبیعی (یا همان گلبول‌های سفید NK) آشکار می‌شود. به‌طورکلی سیستم ایمنی بدن از این سلول‌ها برای از بین بردن تهدیدهای مختلف از جمله سرطان و انواع ویروس‌ها استفاده می‌کند. هرچند که برخلاف سلول‌های تی (نمونه‌های متکی بر آنتی‌ژن)، گلبول‌های سفید NK می‌توانند یک تهدید را در همان اولین دفعه مواجهه نابود کنند.

روزه گرفتن سرطان

در واقع هرچقدر بدن یک فرد بتواند تعداد بیشتری از این سلول‌ها را به‌سمت تومور بفرستد، امکان پیروزی بر سرطان بیشتر می‌شود. هرچند مشکل اینجاست که گلبول‌های NK در نزدیکی توده سرطانی تحت فشار بسیار زیادی قرار می‌گیرند.

به‌طورکلی تومورها فوق‌العاده گرسنه هستند. به‌همین‌خاطر مواد مغذی را دریافت کرده و محیطی مملو از لیپید را در اطراف خود ایجاد می‌کنند. در حالیکه این محیط می‌تواند به سلول‌های ایمنی بدن آسیب بزند. هرچند روزه گرفتن سبب می‌شود که گلبول‌های سفید NK بهتر در محیط ایجاد‌شده توسط سرطان دوام بیاورند.

البته چیزی که از آن با عنوان روزه یاد می‌شود، با نمونه مذهبی تفاوت دارد. پژوهشگران سلول‌های سرطانی را به موش‌های آزمایشگاهی تزریق کردند و سپس به آنها اجازه دادند که آزادانه تغذیه کنند. هرچند که در طول هفته موش باید دو بازه ۲۴ ساعته را تنها با آشامیدن آب دوام می‌آورد.

روزه گرفتن سرطان

همانطور که انتظار می‌رفت این سبک فستینگ سبب کاهش وزن نشد؛ اما سطح گلوکز خون را کاهش و اسیدهای چرب آزاد را افزایش داد. این اسیدها معمولا به‌عنوان یک منبع انرژی جایگزین توسط گلبول‌های سفید NK استفاده می‌شوند. هرچند در طول آزمایش گلبول‌های سفید NK موش در نهایت اسیدهای چرب آزاد را به‌عنوان منبع اصلی انرژی خود انتخاب کردند.

این اتفاق سبب شد تولید سیتوکین افزایش یابد. سیتوکنی پروتئینی است که سیستم ایمنی را در انجام کارهای خود راهنمایی می‌کند. به‌بیان ساده‌تر انگار روزه گرفتن سبب شده بود که گولبول‌های سفید NK آموزش بهتری را برای مقابله با سرطان دریافت کنند و یا اینکه نیروهای پشتیبانی داشته باشند.

البته اتفاقات مثبت ناشی از رژیم فستینگ به‌ همینجا ختم نمی‌شود. دانشمندان متوجه شدند که در نتیجه این رژیم خاص، گلبول‌های NK در سرتاسر بدن پخش شدند. بسیاری از آنها نیز توانستند راه خود را به مغز استخوان پیدا کنند. جایی که در معرض سطوح بالایی از اینترلوکین 12 قرار گرفتند. این پروتئین می‌تواند سبب یک واکنش بیولوژیک شود که در مقابله با سرطان مفید است.

روزه گرفتن سرطان

به‌باور دانشمندان ترکیب این دو مکانیزم باعث می‌شود که گلبول‌های سفید NK آمادگی بیشتری برای تولید سیتوکین بیشتر در تومور داشته باشند. همچنین برنامه‌ریزی مجدد ساخت‌و‌ساز آنها باعث می‌شود که بتوانند زمان بیشتری را در کنار تومور دوام بیاورند. علاوه بر اینها، مواد ضد سرطان تولید شده نیز عملکرد بهتری دارند.

البته توجه داشته باشید که هنوز نمی‌توان از روزه گرفتن به‌عنوان راهی برای مقابله با سرطان صحبت کرد. اول از همه اینکه هیچ فردی نباید رژیم فستینگ خاصی را بدون مشورت با پزشک آغاز کند. بسیار پیش می‌آید که روشی برای یک فرد سودمند است؛ اما به‌دیگری آسیب می‌رساند.

مورد دوم اینکه پژوهش اشاره شده در مراحل اولیه خود قرار دارد و روی انسان آزمایش نشده است. در واقع هنوز یک سوال فوق‌العاده مهم بی‌پاسخ مانده است: آیا تمامی گلبول‌های سفید NK در طول حیات خود چرخه اشاره‌شده را تجربه خواهند کرد؟

بیشتر بخوانید:
این ژل می‌تواند تمام تومور های مغزی را از بین ببرد محققان با یک روش خلاقانه موفق به نابودی ۹۹ درصد سلول های سرطانی شدند راز رهایی از سرطان، در دست داروهای کیهانی است دستاوردی عجیب و ترسناک؛ مغز انسان بعد از مرگ هم كار می‌كند! نگاهی به عجیب ترین مشکلات پزشکی جهان: از قلب سیمانی تا آلرژی به آب و خون آبی‌