کرونا تاثیر ندارد

بالاخره مشخص شد که چرا کرونا روی برخی افراد تاثیر ندارد

در طول همه‌گیری کووید 19 افراد زیادی جان خود را از دست دادند. هرچند برخی افراد نیز بودند که ابدا درگیری این بیماری نمی‌شدند. بالاخره پس از چند سال دانشمندان متوجه شده‌اند که چرا کرونا روی عده‌ای تاثیر ندارد.

کرونا توانست آنچه در فیلم‌های علمی تخیلی می‌دیدیم را به واقعیت تبدیل کند. ویروسی ناشناخته ناگهان از راه رسید و موفق شد در مدت کوتاهی کل کره زمین را درگیر خود کند. افراد زیادی در اثر این ویروس فوت کردند و گروهی نیز تا ماه‌ها از مشکلات کرونا رنج بردند. هرچند اینگونه به‌نظر می‌رسید که انگار ویروس کرونا روی برخی افراد اصلا تاثیر ندارد.

ویروس کرونا به‌خاطر واکنش خاص بدن روی برخی افراد تاثیر ندارد

کرونا تاثیر ندارد

خوشبختانه واکسن کرونا توانست خطر مرگ و ابتلا شدید به بیماری را تا حد چشم‌گیری کاهش دهد. با وجود این، واکسن نمی‌تواند جلوی وارد شدن کووید 19 به بخش داخلی بینی و مجاری تنفسی فرد را بگیرد. برای اکثر افراد همین اتفاق می‌تواند به معنی یک هفته تا ۱۰ روز آبریزش بینی، سرفه و بدن‌درد باشد. هرچند برای برخی این بیماری آنقدر سبک است که حتی یک عطسه نیز نمی‌کنند.

آمارهای مربوط به دوران همه‌گیری نیز تایید می‌کنند که کرونا روی عده‌ کمی از افراد تاثیر ندارد. هرچند در آن زمان اکثر دانشمندان در تلاش برای یافتن درمان و یا واکسن کرونا بودند. به‌همین‌خاطر کمتر کسی به این مورد توجه می‌کرد. همچنین مطلاعات محدود انجام شده نیز به‌خاطر مشخص نبودن زمان دقیق ابتلا به بیماری با مشکل مواجه می‌شدند.

ویروس

برای پشت سر گذاشتن این مشکل، دانشمندان ۳۶ داوطلب سالم بین ۱۸ تا ۳۰ سال را تحت شرایط کنترل‌شده آزمایشگاه به کرونا مبتلا کردند. از میان این افراد ۱۶ نفر هرگز واکسن نزده بودند و هیچ نشانه‌ای نیز از ابتلا به کرونا در گذشته نداشتند. این آزمایش یک فرصت فوق‌العاده بود تا دانشمندان حوزه پزشکی و سلامت واکنش اولیه سیستم ایمنی انسان به کووید 19 را بررسی کنند.

پژوهشگران تا یک سال پس از ابتلا به بیماری نمونه‌های خون و بافت بینی افراد را با روش توالی‌یابی RNA بررسی می‌کردند. همین نیز سبب می‌شد که یک تایم‌لاین فوق‌العاده از فعالیت‌های صدها هزار سلول مختلف با جزئیات بی‌سابقه به‌دست آید. اینکار می‌توانست آشکار کند که چرا کرونا روی عده‌ای تاثیر ندارد.

بیماری

بررسی داده‌ها نشان داد که می‌توان عفونت را در سه‌ گروه گذرا، پایدار و ناموفق قرار داد. راز سلاح پنهان بدن برای مواجهه با کووید 19 نیز در گروه سوم قرار داشت. در اکثر افراد واکنش سریع سیستم ایمنی بدن به عنصر مهاجم در خون رخ می‌داد. هرچند که در گروه سوم ورود ویروس کرونا سبب می‌شد که واکنشی سریع‌تر در بافت بینی صورت پذیرد.

در نتیجه این واکنش سلول‌های MAIT (مخفف لنفوسیت تی نامتغیر وابسطه به مخاط) فعال می‌شدند و التهاب گلبول‌های سفید کاهش می‌یافت. همین نیز سبب می‌شد که ویروس در همان گام‌های اولیه خود نابود شود. پژوهشگران همچنین متوجه شدند که در سلول‌های بینی این افراد ژن HLA-DQA2 حضور پررنگ‌تری دارد. ژنی که پیشتر مشخص شده بود با بیماری سبک کرونا مرتبط است.

کرونا تاثیر ندارد

این شواهد به‌خوبی نشان می‌دهند که اگر سیستم ایمنی بدن واکنش مناسبی به ویروس نشان دهد، کرونا هیچ تاثیری روی فرد نخواهد گذاشت. همچنین درک طیف گسترده‌تری از واکنش‌های سیستم ایمنی بدن می‌تواند به دانشمندان در یافتن درمان و یا واکسن مناسب برای بیماری‌های مختلف کمک کند. در واقع پژوهشگران باید تلاش کنند روش درمانی آنها الگو گرفته از واکنش طبیعی بدن باشد.

درست است که کرونا روی برخی افراد تاثیر ندارد، اما هنوز برخی گروه‌های حساس در خطر ابتلا به این بیماری و مرگ هستند. همچنین پس از همه‌گیری کرونا برخی افراد اعلام کردند که این ویروس ساخته دست بشر بوده است. به‌همین‌خاطر نمی‌‌توان احتمال بروز بیماری‌های مرگبارتر را در آینده رد کرد. هرچند امیدواریم یافته‌های مربوط به کرونا پژوهشگران را در یافتن درمان و یا ساخت واکسن آنها یاری کند.

بیشتر بخوانید:
تاثیر عجیب روزه گرفتن (فستینگ) در مقابله با سرطان و افزایش سیستم ایمنی بدن راز پیشگیری از بیماری پارکینسون کشف شد: خوردن قهوه! دستاوردی عجیب و ترسناک؛ مغز انسان بعد از مرگ هم كار می‌كند! به لطف دانشمندان بریتانیایی، دیگر کودک ناشنوایی وجود نخواهد داشت از سویه‌های کرونا جدید چه می‌دانیم؟