شاتل

مدیرعامل شاتل در نمایشگاه الکامپ به بیان چالش‌های فیبر نوری و تامین مودم پرداخت

مدیرعامل و سایر مدیران شاتل در جریان نمایشگاه الکامپ 1403 با برگزاری یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند و به بیان چالش‌های فیبر نوری و تامین مودم پرداختند.

در جریان بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، مدیران شرکت شاتل یک نشست خبری برای پاسخگویی به سوالات خبرنگاران برگزار کردند. در این نشست خبری، آقایان محمدحسن شانه‌ساززاده (مدیرعامل شرکت شاتل)، آرش کریم بیگی (مدیرعامل شاتل موبایل) و حسین میرطاووسی (مدیرعامل نماوا) حضور داشتند و برنامه‌های آتی این شرکت و همچنین موانع و چالش‌های موجود را مطرح کردند.

محمدحسن شانه‌ساززاده، مدیرعامل شرکت شاتل در ابتدای این نشست خبری اظهار کرد ما امسال با هدف معرفی کردن پروژه فیبر نوری به مردم،‌ بعد از هجده سال به نمایشگاه بین‌المللی الکامپ آمده‌ایم. وی پروژه فیبر نوری را شامل دو بخش دانست و این‌طور توضیح داد:

در بخش اول باید فیبر را به منازل رساند و مشترکان درخواست می‌دهند و طی یک ماه باید فیبر نوری را به منزل متقاضی ارائه کنیم. در این بخش پیشرفت‌هایی صورت گرفته و به‌عنوان مثال در شهر مشهد شاهد پیشرفت بسیار خوبی بوده‌ایم؛ اما بخش دوم از پروژه فیبر نوری این است که منازل را به فیبر نوری متصل کنیم که در این بخش، مشکلاتی داریم. از چالش‌های مهم در بخش نهایی این است که باید از روی دیوار خانه مردم رد شویم، اما بسیاری از مردم هنوز شرکت‌های خصوصی را به‌عنوان ارائه‌دهنده سرویس نمی‌شناسند و به همین دلیل به همکاران ما اجازه کار نمی‌دهند.

مدیرعامل شرکت شاتل با اشاره به پیشرفت‌های خوبی که در زمینه ایجاد زیرساخت فیبر نوری صورت گرفته، گفت کاری که در اروپا ظرف مدت ده سال انجام شده بود، در ایران در مدت یک سال انجام گرفته و حدود یک سوم حفاری‌های پروژه فیبر نوری در یک سال و نیم اخیر صورت گرفته است. با این حال به‌گفته شانه‌ساززاده، متاسفانه استقبال مردم از این پروژه و استفاده از سرویس فیبر نوری، هنوز قابل توجه نبوده است؛ این در حالی است که قیمت اینترنت فیبر نوری شاتل در مقایسه با سرویس DSL بسیار رقابتی و مناسب بوده و نسبت به سرعت بالاتری که دارد از قیمت ارزانی برخوردار است.

مودم، اصلی‌ترین مشکل شاتل برای ارائه فیبر نوری

شاتل

آقای شانه‌ساززاده، کمبود تجهیزات را یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات در این زمینه عنوان کرد. به‌گفته او، بیشترین مشکلی که شاتل در زمینه ارائه فیبر نوری دارد، مودم است؛ چرا که اجازه واردات مودم داده نمی‌شود و ما مودم نداریم که در اختیار مشترکان خود قرار دهیم. گفته می‌شود باید مودم را از تولیدکنندگان داخلی بخرید،‌ اما قیمت آن دو برابر بیشتر از قیمت جهانی است و کیفیت مناسب هم ندارد. به‌عنوان مثال قبل از عید ما از یک شرکت داخلی اقدام به خرید مودم کردیم، اما این محصول مشکلات جدی در سرویس‌دهی داشت و مجبور شدیم این مودم‌ها را جمع‌آوری و چند صد مودم جدید را جایگزین آنها کنیم.

مدیرعامل شاتل به انتقاد از تولیدکنندگان مودم های ایرانی پرداخت و گفت متاسفانه محصولات این شرکت‌ها از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار نیستند و ما باید با دو برابر قیمت جهانی از تولیدکنندگان داخلی، مودم بخریم، در حالی که این مودم‌ها کیفیت بسیار پایین‌تری هم دارند. وی افزود این شرکت‌های داخلی را تولیدکننده نمی‌دانم، چرا که به‌نظر بیشتر بحث دلالی است تا تولید! شانه‌ساززاده اضافه کرد:

در حال پیگیری مشکلات تامین مودم فیبر نوری هستیم،‌ اما فعلا این مشکلات برطرف نشده‌اند. قیمت پکیج فیبر نوری به‌همراه مودم، حدود سه میلیون تومان است؛ اما تولیدکنندگان داخلی با سوءاستفاده از ممنوعیت واردات مودم قصد دارند قیمت مودم‌ها را تا دو میلیون تومان افزایش دهند. اگر خودمان بتوانیم وارد حوزه تولید مودم شویم، قیمت‌ها نصف می‌شوند و حتی اگر بتوانیم مودم‌های خارجی را وارد کنیم هم بسیار به‌صرفه‌تر از خرید مودم های داخلی خواهد بود.

آقای شانه‌ساززاده همچنین به بیان مشکلات شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس فیبر نوری با شهرداری‌ها پرداخت و گفت بیشترین مشکل را با شهرداری تهران داشته‌اند؛ چرا که تعرفه حفاری فیبر نوری برابر با 400 هزار تومان به‌ازای هر متر تعیین شده، اما شهرداری تهران از این دستور تمکین نمی‌کند. این در حالی است که در هشت کلان‌شهر دیگر کشور شاهد تمکین از تعرفه‌های تعیین شده هستیم و حتی در شهرهایی مثل مشهد و قم اصلا هزینه حفاری دریافت نشده تا در قالب مشارکت همکاری کنند یا در درآمدهای آتی شریک باشند.

در ادامه این نشست خبری، رئیس هیات‌مدیره گروه شرکت‌های شاتل از برنامه ورود شرکت شاتل و در آینده، ورود نماوا و شاتل موبایل به بورس خبر داد تا مردم بتوانند در این شرکت‌های بزرگ مشارکت کنند و از مزایای آنها بهره ببرند. وی تاکید کرد شرکت شاتل بعد از نیمه دوم امسال وارد فرابورس و سپس وارد بورس خواهد شد.

آرش کریم بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل نیز در ادامه توضیحاتی را درباره این اپراتور متعلق به شرکت شاتل،‌ ارائه کرد. وی در این رابطه گفت شاتل موبایل یک اپراتور MVNO و تنها اپراتور ایران است که به ارائه سرویس تلفن همراه، ثابت، پلتفرم VOD و… می‌پردازد. به‌گفته آرش کریم‌بیگی، تعداد مشترکان شاتل موبایل از 1.7 میلیون نفر گذر کرده و این اپراتور حدود چهارده برابر بیشتر از سایر اپراتورهای MVNO مشترک دارد. وی در خصوص مزایای استفاده از سیم کارت شاتل موبایل به ارزان‌ترین سرویس مکالمه و پیامک در بین تمام اپراتورهای کشور، ارائه 67 بسته اینترنتی متنوع و حجم بیشتر بسته‌های ارائه شده در مقایسه با بسته های اینترنتی سایر اپراتورها اشاره کرد.

خدمات و سرویس‌های جدید شاتل موبایل

مدیرعامل شاتل موبایل تاکید کرد که این اپراتور قصد دارد سرویس‌هایی را ارائه کند که نظیر آنها در ایران وجود ندارد. همچنین، مجوز دو محصول جدید شاتل موبایل از کمیسیون تنظیم مقررات اخذ شده و منتظر تایید نهایی برای اجرای آنها هستیم. یکی از این محصولات جدید، Mask SMS است که باعث امن‌تر شدن پیامک‌های انبوهی که مردم دریافت می‌کنند می‌شود و جلوی فیشینگ و کلاهبرداری، به‌خصوص در مورد خدمات بانکی را می‌گیرد؛ اما متاسفانه با سنگ‌اندازی‌های سایر اپراتورها، هنوز نتوانسته‌ایم این سرویس را به‌صورت تجاری راه‌اندازی کنیم.

کریم‌بیگی، امکان ترابردپذیری را دیگر محصول جدید شاتل موبایل معرفی کرد که به‌لطف آن، مشترکان قادر خواهند بود بدون نیاز به تغییر دادن شماره موبایل، سرویس خود را از یک اپراتور به یک اپراتور دیگر منتقل کنند. وی افزود ما توانسته‌ایم این موضوع را با همراه اول پیش ببریم، اما امیدواریم سایر اپراتورها هم این امکان را برای شاتل موبایل فراهم کنند.

آرش کریم‌بیگی در انتهای صحبت‌های خود به بیان مشکلات تامین مودم‌ سیمکارت خور به‌دلیل ممنوعیت واردات، پرداخت و گفت همان مشکلاتی که آقای شانه‌ساززاده در خصوص تامین مودم فیبر نوری به آنها اشاره کردند، در بازار مودم های سیم کارت خور نیز وجود دارد و به بهانه تولید داخلی، انحصار ایجاد کرده‌اند و تولیدکنندگان داخلی، این مودم‌ها را با قیمت‌های بسیار بیشتری نسبت به مودم وارداتی چینی به اپراتورها ارائه می‌دهند.

حواشی سریال سووشون و نماوا

همچنین در ادامه نشست خبری گروه شاتل، آقای حسین میرطاوسی به‌عنوان مدیرعامل نماوا صحبت‌های خود را بیان کردند. نماوا به‌عنوان یک پلتفرم نمایش خانگی در سال 1392 راه‌اندازی شد و از سال 1395 در دسترس مردم قرار گرفت. این پلتفرم تاکنون توانسته 65 سریال تولید کند و قسمت اول سریال قورباغه با رکورد 600 میلیون دقیقه تماشا، در این پلتفرم رکورددار بوده است. در چند مدت اخیر، اخبار زیادی درباره سریال سووشون شنیده بودیم و شایعاتی درباره مشکلات ایجاد شده بین نماوا و عوامل سریال سووشون و حتی احتمال بسته شدن پلتفرم نماوا به‌گوش رسید.

مدیرعامل نماوا در این خصوص ضمن رد شایعات منتشر شده و خبرسازی‌هایی که از سوی رقبا انجام می‌شوند، اظهار کرد ساخت سریال سووشون برای ما در سال 1402، چالش بزرگی بود؛ چون این سریال تاریخی، گران‌ترین سریال تاریخی ایرانی بوده و به‌اندازه تولید پنج یا شش سریال نمایش خانگی، بودجه داشته است. میرطاووسی درباره مشکلات به‌وجود آمده، اظهار کرد:

دلیل چالش و اختلاف ایجاد شده بین نماوا و تهیه‌کننده این سریال، بدعهدی تهیه‌کننده و دو برابر کردن هزینه‌های ساخت بوده است. با وجود این، 95 درصد سریال سووشون ساخته شده و تدوین آن در حال انجام است. به این ترتیب بعد از حل اختلافات پیش آمده، این سریال از طریق پلتفرم نماوا نمایش داده می‌شود.

مدیرعامل نماوا در پایان ضمن اشاره به برنامه مشخص تولیدات نماوا تا پایان سال 1404، از توسعه شبکه ورزش و کودک اختصاصی نماوا خبر داد.

همچنین بخوانید:
رئیس رگولاتوری: سرعت اینترنت کشور ۱۰۰ برابر می‌شود شاتل ۶۰ درصد سهام شرکت صبانت را خرید