فیلم علمی تخیلی هالیوود

5 فیلم علمی تخیلی هالیوود که از لحاظ علمی قابل اتکا هستند

برخی فیلم های علمی تخیلی هالیوود با تمرکز بیشتر روی بخش «علمی» توانسته‌اند به آثاری ماندگار و در عین حال قابل استناد از نظر علمی تبدیل شوند. در ادامه پنج مورد از این فیلم‌ها را معرفی خواهیم کرد.

ژانر علمی تخیلی از جمله محبوب‌ترین ژانرها در سینما به شمار رفته و هر ساله پذیرای تعداد زیادی آثار متفاوت است. در اکثر فیلم‌های این ژانر، بخش «تخیلی» بیشتر مورد توجه قرار گرفته و با تکیه بر خلاقیت فیلم‌ساز، صحنه‌هایی رویایی و ماورای تصور به مخاطب ارائه می‌شود. با این وجود برخی فیلم های علمی تخیلی هالیوود نیز تمرکز خود را روی بخش «علمی» گذاشته و با استفاده از اصول اثبات‌شده علمی داستانی فوق‌العاده و درگیرکننده را روایت می‌کنند.

 کدام فیلم های علمی تخیلی در هالیوود از نظر علمی صحیح هستند؟

اگر به فیلم‌های ژانر علمی تخیلی علاقه داشته باشید، احتمالا آثاری مثل مریخی (The Martian) یا او (Her) را مشاهده کرده‌اید. این آثار از جمله فیلم‌هایی هستند که ضمن استفاده از اصول علمی درست داستانی جذاب و درگیرکننده را روایت نموده و بالانسی متعادل بین علم و تخیل را برقرار کردند. در ادامه اما قصد داریم تعدادی دیگر از آثار مشابه سینمای آمریکا را روایت کنیم که از لحاظ علمی قابل اتکا هستند.

در صورت تمایل همچنین می توانید لیست بهترین فیلم های اکشن سال 2024 یا ترسناک ترین فیلم های ۲۰۲۴ را نیز در گجت نیوز مطالعه فرمایید.

گاتاکا (1997)

گاتاکا روایت‌کننده آینده‌ای پادآرمانشهری است که در آن مهندسی ژنتیک روایت‌کننده سرنوشت هر فرد است. در این بین وینسنت فریمن (با بازی اتان هاک) فردی‌ست که برچسب «ژن نامرغوب» را به پیشانی داشته و با سرقت مدارک و هویت فردی «معتبر» درگیر یک پرنده قتل خطرناک می‌شود. در این بین اما او با فردی به نام آیرین کاسینی (اما تورمن) آشنا شده و عشقی ممنوعه بین آن‌ها شکل می‌گیرد.

گاتاکا

اندرو نیکول، کارگردان فیلم، به‌خوبی توانسته مقوله مهندسی ژنتیک و اثرات جبران‌ناپذیر اخلاقی و اجتماعی آن را به تصویر بکشد. پس از گذشت حدود سی سال از ساخت این فیلم، صحنه‌های نمایش داده شده در گاتاکا همچنان معنادار بوده و حتی با دستاوردهای شگرف حاصل شده در حوزه علم ژنتیک نیز سازگار به نظر می‌رسند.

این فیلم در سال 1997 به‌خوبی خطرات دستکاری ژنتیکی را فریاد زد و با اسناد علمی دقیق توانست تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

بین ستاره‌ای (2014)

یکی از ماندگارترین آثار کریستوفر نولان بزرگ، بین ستاره‌ای (Interstellar) است که در آن  کره زمین به مکانی غیرقابل سکونت تبدیل شده و بشر به دنبال یافت حیات در سایر نقاط منظومه شمسی است. در این بین، خلبان بازنشسته ناسا، کوپر (متیو مک‌کانهی) به همراه عده‌ای از دانشمندان همراهش مامور پیدا کردن محلی قابل سکونت برای بشر با عبور از کرم‌چاله‌ای نزدیک زحل می‌شوند.

فیلم علمی تخیلی هالیوود

مثل تمامی فیلم‌های دیگر کریستوفر نولان، بین ستاره‌ای نیز از نظر بصری شگفت‌انگیز و از نظر داستانی مسحورکننده است. علاوه بر این، کیپ تورن، فیزیکدان سرشناس آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیک به‌عنوان مشاور علمی و تهیه‌کننده این فیلم حاضر شده تا اتفاقات فیلم به‌طور کامل با حقایق علمی سازگار باشند.

برای مثال، تصویری که کریستوفر نولان از سیاه‌چاله گارگانچوا ترسیم کرده یکی از صحیح‌ترین و قابل اتکاترین تجسم‌هایی‌ست که در تاریخ فیلم های علمی تخیلی هالیوود ارائه شده است.

در گجت نیوز بخوانید:
سفر در زمان از طریق سیاه چاله ها ممکن است!

ورود (2016)

پیش از این که دنیس ویلنوو به‌خاطر ساخت سری فیلم‌های حماسی تلماسه (Dune) به شهرت جهانی برسد، در سال 2016 اثر فوق‌العاده دیگری تحت نام ورود (Arrival) را خلق کرد که یکی از علمی‌ترین آثار ساخته شده در هالیوود به شمار می‌رود.

فیلم ورود

این فیلم داستان دکتر لوییس بنکس (ایمی آدامز) را روایت می‌کند که به‌دنبال ورود 12 جرم فرازمینی به کره زمین توسط ارتش آمریکا استخدام شده تا به همراه همکارش ایان دانلی (جرمی رنر) با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و از هدف آن‌ها از ورود به زمین آگاه شود.

البته روایت حیات فرازمینی هنوز هیچ منطقی قوی علمی نداشته و بارها نیز در سینما مورد استفاده قرار گرفته. با این وجود آن‌چه «ورود» را به فیلمی خاص تبدیل کرده تجسم دقیقی است که از رویکرد یک زبان شناس به گونه‌های جدید و ناشناخته زبانی ارائه کرده است. تمامی سکانس‌های مربوط به برقراری ارتباط لوییس با موجودات فضایی بر پایه اصول علمی قرار داشته و تحت نظارت تعدادی از شناخته‌شده‌ترین اساتید زبان‌شناسی در دنیا تدوین شده است. به همین دلیل بسیاری افراد فیلم ورود دنیس ویلنوو را یکی از دقیق‌ترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ هالیوود از بعد علمی توصیف کرده‌اند.

مریخی (2015)

یکی از بهترین آثار علمی تخیلی یک دهه اخیر، مریخی، از قضا یکی از دقیق‌ترین و علمی‌ترین آثار این ژانر در دنیا به شمار می‌رود.

مریخی

شخصیت اصلی داستان فیلم، فضانوردی به نام مارک واتنی (مت دیمون) است که در اثر طوفانی شدید از هم‌گروهی‌هایش جدا شده و در مریخ تنها می‌ماند. در این بین او با تکیه بر مهارت‌های کشاورزی و بقا زنده مانده و به دنبال نجات پیدا کردن از سیاره سرخ است. در طول فیلم، مارک با استفاده از خاک مریخ و مدفوع انسان سیب‌زمینی پرورش داده و با بهره‌گیریی از فرآیندهای شیمیایی آب تولید می‌کند.

علاوه بر نقش‌آفرینی شگفت‌انگیز مت دیمون، دقت علمی فوق‌العاده فیلم مریخی مهم‌ترین نکته آن به شمار می‌رود. دلیل اصلی این مساله حضور مستقیم ناسا در پروژه است که واقعی بودن بسیار صحنه‌ها را تضمین کرده و یک تجربه علمی تخیلی شگفت‌انگیز و آموزنده را پیش چشممان قرار می‌دهد.

در گجت نیوز بخوانید:
کشاورزی در مریخ بر روی باغچه های مصنوعی شبیه سازی شد

او (2013)

داستان فیلم سینمایی او (Her) باورپذیرتر از سایر فیلم‌های این لیست بوده و توانسته ارتباط بهتری با مخاطبان امروز برقرار کند. در این فیلم که داستانش در لس آنجلس و در آینده‌ای نزدیک در جریان است، تئودور (با بازی واکین فینیکس) با برقراری ارتباط با یک دستیار مجازی پیشرفته به نام سامانتا (با صدای اسکارلت جوهانسون) از غار تنهایی خود بیرون می‌آید. با این وجود پیشرفت رابطه آن‌ها با اتفاقات عجیبی همراه است و درگیری‌های جدیدی برای تئودور در پی دارد.

فیلم Her

دنیای آینده‌نگرانه‌ای که اسپایک جونز در سال 2013 روایت کرد، به‌لطف هوش مصنوعی در سال 2024 عملا قابل درک است. امروزه مفاهیمی نظیر «دوست‌های AI» یا «دوست‌های اجتماعی AI» به لطف گسترش چت بات‌ها به مسائلی قابل درک تبدیل شده‌اند؛ به‌طوری که پیش‌بینی‌های فیلم Her از آینده به‌طور شگفت‌انگیزی درست از آب درآمده است.

از باورپذیری استثنایی فیلم Her همین بس که به‌تازگی وکیلان اسکارلت جوهانسون از OpenAI به‌خاطر استفاده از صدای او در دستیار جدید هوش مصنوعی این کمپانی شکایت کرده‌اند!

در گجت نیوز بخوانید:
۶ گجت در فیلم‌های علمی تخیلی که به دنیای واقعی آمدند ۱۰ تا از بهترین سریال های علمی تخیلی در کل تاریخ ۵ فیلم فوق‌العاده علمی تخیلی که بی صبرانه منتظر پخش دنباله آن ها هستیم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*