فیلم علمی تخیلی دنباله

5 فیلم فوق‌العاده علمی تخیلی که بی صبرانه منتظر پخش دنباله آن ها هستیم

بحث ساخت دنباله برخی فیلم های علمی تخیلی موفق و درخشان موضوعی همیشه داغ بین سینماگران است. در اینجا برخی از این عناوین که دنباله آن‌ها می‌تواند موفقیت زیادی کسب کند را معرفی خواهیم کرد.

فیلم های علمی تخیلی با داستان‌سرایی‌های خلاقانه و جلوه‌های بصری شگفت‌انگیزشان سال‌هاست که مهم‌ترین عامل رونق سینماها و بازارگرمی صنعت فیلم‌سازی دنیا به شمار می‌روند. همین محبوبیت ژانر علمی تخیلی باعث شده که استودیوهای فیلم‌سازی به محض شناسایی پتانسیل یکی از عناوین این ژانر، خیلی زود پروژه‌های ساخت دنباله آن‌ها را نیز کلید زده و نهایت استفاده تجاری را از عناوین علمی تخیلی ببرند.

در سال‌های اخیر شاهد اکران دنباله‌های بسیاری فیلم های جذاب علمی تخیلی بوده‌ایم که برخی بسیار موفق بوده و تعدادی نیز نتوانسته‌اند فروش و محبوبیت نسخه اصلی را تکرار کنند. با این وجود تعدادی از عناوین علمی تخیلی هم علیرغم کیفیت و محبوبیت بسیار بالا و موفقیت تجاری فوق‌العاده‌ای که کسب کردند، پذیرای هیچ‌گونه دنباله‌ای نبوده‌اند! در ادامه به تعدادی از این فیلم های علمی تخیلی فوق‌العاده محبوب اشاره می‌کنیم که در کمال تعجب تا کنون هیچ دنباله‌ای برای آن‌ها عرضه نشده و انتشار خبر ساخت نسخه جدید آن‌ها می‌تواند سر و صدای زیادی در میان هواداران به پا کند.

5 فیلم علمی تخیلی جذاب که دنبال آن‌ها می‌تواند سر و صدای زیادی به پا کند

عناوینی که در ادامه مطرح می‌شوند همگی جلوه‌های بصری فوق‌العاده را با داستان‌های درگیرکننده و جذاب همراه کردند تا به تجربه‌های علمی تخیلی تکرارنشدنی تبدیل شوند. هریک از این عناوین همچنین پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای یک دنباله یا شاید حتی ریبوت دارند و می‌توانند بار دیگر میلیون‌ها نفر را در سرتاسر دنیا به سینما بکشند.

Edge of Tomorrow (2014)

تام کروز Edge of Tomorrow

پس از این که گونه‌ای از موجودات بیگانه بخش بزرگی از اروپا را در اختیار خود می‌گیرند، یک افسر ارتش بدون هیچ سابقه قبلی نظامی و مبارزه‌ای، خود را در داخل یک حلقه زمانی گرفتار می‌بیند؛ حلقه‌ای که باید بارها و بارها در آن مبارزه کرده و کشته شود تا بتواند این موجودات بیگانه را از زمین بیرون کند! تام کروز نقش این افسر را در Edge of Tomorrow عهده‌دار بوده و یکی از برترین بازی‌های چند سال اخیر خود را در آن به نمایش می‌گذارد.

در گجت نیوز بخوانید:
۱۵ فیلم علمی تخیلی که نباید از دست بدهید بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم ۳۰ تا از بهترین فیلم های سال ۲۰۲۴ که بی‌صبرانه منتظرشان هستیم

«لبه فردا» در حقیقت یک اقتباس اکشن و پر زد و خورد از Groundhog Day به شمار می‌رود که با داستان درگیرکننده و بازی‌های درخشان ستارگانش توانسته توازن فوق‌العاده‌ای بین اکشن، درام و لحظات تاثیرگذار خلق کرده و به یکی از فیلم های علمی تخیلی محبوب یک دهه اخیر تبدیل شود. خوشبختانه مدتی است که صحبت‌هایی پیرامون ساخت دنباله این فیلم علمی تخیلی جذاب به گوش رسیده و عوامل فیلم نیز برای بازگشت به آن اعلام آمادگی کرده‌اند. برخی منابع حتی به این نکته اشاره دارند که فیلمنامه دنبال Edge of Tomorrow نیز آماده شده است!

District 9 (2009)

فیلم علمی تخیلی دنباله

«منطقه 9» یکی از بی‌سروصداترین عناوین علمی تخیلی سال 2009 بود که تجربه کلاسیک-مدرن جذابی از عناوین با محوریت موجودات بیگانه و فرازمینی را به علاقمندان به این ژانر ارائه کرد. منطقه 9 روایتگر دنیایی خیالی است که در آن موجودات بیگانه همانند برده‌ها میان انسان‌ها زندگی کرده و با آن‌ها همانند پناهجویانی پست و ناچیز برخورد می‌شود. داستان این فیلم روی خانواده‌ای از این موجودات بیگانه تمرکز دارد که در راه فرار از زندگی بی‌ارزش خود در دنیای انسان‌ها و بازگشت به سرزمین مادری خود با انسانی روبرو شده و با او ارتباط برقرار می‌کنند.

با وجود حاشیه‌هایی که پیرامون به تصویر کشیدن نژادپرستی در این فیلم به وجود آمد، اما District 9 توانست به شیوه هوشمندانه و منحصربفرد خود ضمن ارائه جلوه‌های بصری جذاب و روایت داستانی درگیرکننده و دراماتیک، برخی مسائل روز جهان مانند مهاجرت، تبعیض نژادی و بیگانه‌هراسی را به بهترین شکل به تصویر بکشد. داستان این فیلم کشش بسیار بالایی داشت؛ به‌طوری که از سال 2009 تا به امروز بسیاری فیلم بازان منتظر خبری از دنباله این عنوان علمی تخیلی هستند تا ببینند کارگردان خلاق آن، نیل بلومکمپ چگونه داستان وایکوس را ادامه داده و دنیای شگفت‌انگیز آن را به تصویر خواهد کشید.

Nope (2022)

فیلم سینمایی Nope

فیلم Nope را باید یکی از منحصربفردترین فیلم‌های سینمایی در ژانر علمی تخیلی در سال‌های اخیر دانست. نویسنده و کارگردان این اثر، جردن پیل، تم یوفوها (UFO) را به عنوان سوژه محوری آن انتخاب کرده و با افزودن المان‌های متعددی از ژانرهای وسترن کلاسیک و یا حتی سیت کام‌ها تجربه‌ای جذاب، سرگرم‌کننده و تا حدی ترسناک از تعامل بشر با موجودات فضایی را روایت کرده که ضمن تداعی کردن آثار کلاسیک و به‌یادماندنی استیون اسپیلبرگ در دسته‌ای منحصربفرد و جداگانه از عناوین علمی تخیلی جای می‌گیرند.

جردن پیل اندکی پس از اکران این فیلم تمایل خود به ساخت نسخه دوم آن را ابراز نموده و اعلام کرد که مایل است از گونه‌های متفاوتی از موجودات فضایی در همان تم وسترن استفاده کند. با توجه به زنده ماندن شخصیت‌های اصلی داستان از برخوردشان با موجود بیگانه عجیب و غریب نسخه اول و موفقیت آن‌ها در ثابت کردن وجود داشتن این موجودات، می‌توان حدس زد که سرنوشت آن‌ها تا چه حد تغییر کرده و چه خطراتی در کمینشان خواهد بود!

Ready Player One (2018)

فیلم علمی تخیلی دنباله

Ready Player One یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی دنیا با محوریت واقعیت مجازی است که به‌خوبی توانسته جاه‌طلبی بشر و تمایل او به زندگی در دنیایی جدید را به نمایش درآورد. در این فیلم، وید واتس جوان به دنبال موفقیت در یک بازی مجازی جهانی و برنده شدن جایزه ارزشمند پایانی این رقابت است و در این مسیر با اتفاقاتی عجیب و غریب و جذاب روبرو می‌شود که هریک می‌توانند پتانسیل تولید یک اسپین آف را داشته باشند! Ready Player One در کنار تمامی ایراداتی که دارد، به مدد چیره‌دستی استیون اسپیلبرگ در ساخت فیلم‌های ژانر علمی تخیلی بسیار سرگرم‌کننده و باورپذیر از آب درآمده و توانسته به محبوبیت شگفت‌انگیز در میان علاقمندان دست پیدا کند.

بر اساس اخبار موجود، در حال حاضر دنباله این فیلم تحت نام Ready Player Two در دست توسعه قرار دارد. نسخه دوم این فیلم البته می‌تواند بسیار جذاب و سرگرم‌کننده‌تر از نسخه اول باشد. با این وجود برای دستیابی به این مهم، اسپیلبرگ و همکارانش باید به نکاتی دقت داشته باشند و از برخی ایرادات نسخه اول دوری کنند.

Inception (2010)

کریستوفر نولان Inception

Inception کریستوفر نولان احتمالا محبوب‌ترین فیلم علمی تخیلی قرن 21 با پتانسیل‌ها فراوان برای یک دنباله به شمار می‌رود. این فیلم به یکی از بلندپروازانه‌ترین و هیجان‌انگیزترین فیلم‌های سینمایی کارنامه این کارگردان صاحب‌نام تبدیل شد که در آن گروهی از ماموران مخفی با نفوذ به رویای افراد مختلف سعی در تغییر دادن زندگی و تصمیمات آن‌ها داشتند و در این مسیر ماجراجویی‌هایی باورنکردنی را خلق نمودند.

همچنین بخوانید:
۱۰ فیلم برتر کریستوفر نولان که حتما باید تماشا کنیم؛ از شوالیه تاریکی تا میان ستاره ای بهترین فیلم های علمی تخیلی دهه ۸۰ میلادی بهترین فیلم های علمی تخیلی دهه ۹۰ میلادی

با وجود این که داستان کاب، با بازی لئوناردو دی کاپریو، و همراهان او در پایانه فیلم به سرانجامی نسبی رسید، اما داستان Inception زمینه را برا ساخت نه یک، بلکه چندین دنباله از آن را باز گذاشت. به این ترتیب نویسندگان فرصت آن را دارند که داستان را مطابق آنچه در ذهن دارند گسترش داده و چندین فیلم جذاب از دنیای Inception روایت کنند. از سوی دیگر ریشه‌های فلسفی و مفاهیم پیچیده علمی مخفی شده در بخش‌های مختلف این فیلم هم عرصه را برای هدایت داستان به هر سمت و سویی باز گذاشته و نویدبخش دنباله‌ای درخشان برای این فیلم است. اما آیا کریستوفر نولان تصمیمی برای احیای مجدد Inception دارد یا خیر؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*