کنسول بازی فراموش شده

10 کنسول بازی فراموش شده که احتمالا از آن ها خاطرات زیادی دارید

اگر مایلید حس نوستالژی‌تان را تحریک کنید شاید بد نباشد با تعدادی از جذاب‌ترین کنسول های بازی فراموش شده تاریخ آشنا شوید. شاید شما هم با بعضی از آن‌ها خاطره داشته باشید.

دنیای کنسول‌های بازی اکنون چندین بازیگر عمده دارد که هریک طرفدارانی پر و پا قرص داشته و به موفقیت گسترده‌ای هم رسیده‌اند. در بازار کنسول‌های خانگی، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس بازیگران اصلی بازار هستند و قرار است به‌زودی از کنسول‌های میان نسلی خود، پلی استیشن 5 پرو و ایکس باکس میان‌نسلی رونمایی کنند. از سوی دیگر، استیم دک نیز احتمالا محبوب‌ترین کنسول دستی حال حاضر دنیاست که تمامی بازی‌های پلتفرم استیم را بدون دردسر اجرا می‌کند. در عین حال، طی 50 سال گذشته کنسول‌های زیادی معرفی شده و هریک مدتی در بازار حضور داشته‌اند. امروز قصد داریم 10 کنسول بازی فراموش شده تاریخ را معرفی کنیم که احتمالا بخش‌هایی از کودکی یا نوجوانی برخی از شما با آن‌ها سپری شده باشد.

مهم‌ترین کنسول های بازی فراموش شده در تاریخ که حضوری درخشان در کودکی بسیاری از ما داشته‌اند

برخی از کنسول‌هایی که در ادامه معرفی خواهند شد در کشورمان نیز حضور پررنگی داشته و برخی دیگر هرگز وارد ایران نشدند. بنابراین ممکن است برخی کنسول‌های معرفی‌شده در این مطلب برایتان به‌شدت نوستالژیک باشد و نام برخی دیگر را هرگز نشنیده باشید.

Vectrex

شروع عصر کنسول‌های ویدیویی دهه 70 و 80 میلادی است؛ جایی‌که کنسول سرگرمی نینتندو (NES) توانسته بود بازار را در دست خود بگیرد و به محبوبیت فراوانی برسد. در همین عصر البته کنسول دیگری به نام وکترکس (Vectrex) نیز در بازار حضور داشت که با قابلیت‌های جذابش حضور درخشان و کوتاهی را در بازار تجربه کرد.

کنسول وکترکس

این کنسول بر خلاف دیگر رقبا مجهز به یک نمایشگر مجزا بود و نیازی به اتصال به تلویزیون نداشت.‌ از سوی دیگر، وکترکس همچنین نخستین کنسولی بود که فناوری 3D را به مخاطبینش ارائه می‌کرد و پتناسیل تبدیل شدن به یکی از جذاب‌ترین گجت‌های آن زمان را داشت. با این وجود رکورد بزرگ دهه 80 صنعت بازی‌های ویدیویی گریبان وکترکس را گرفت و این کنسول در سال 1984 از چرخه تولید کنار گذاشته شد.

SG-1000

اس جی 100 یکی از ضعیف‌ترین کنسول‌های تاریخ سگا به شمار می‌رود که در تیراژی بسیار محدود در ژاپن عرضه شده و خیلی زود هم از بازار کنار رفت. این کنسول دقیقا هم‌زمان با فامیکام نینتندو (نینتندو NES) معرفی شد و به دلیل ضعف نرم افزاری قابل توجه هرگز نتوانست حتی به کسری از موفقیت کنسول نینتندو برسد.

کنسول بازی فراموش شده

شکست بزرگ SG-1000 البته در ادامه زمینه‌ساز موفقیت‌های بعدی سگا شد و این کمپانی را به یکی از نام‌های سرشناس در حوزه بازی‌های ویدیویی تبدیل نمود.

Action Max

اگر در کودکی بازی‌های جذابی مانند Duck Hunt را تجربه کرده باشید حتما می‌دانید بازی با کنسول‌هایی مانند «اکشن مکس» تا چه حد جذاب است. اکشن مکس البته عمر بسیار کوتاهی داشت و خیلی زود کنار رفت.

اکشن مکس

کنسول Action Max برای اجرای بازی‌ها به دستگاه پخش ویدیوهای VHS نیاز داشت و گیم پلی تمامی عناوین آن حول شلیک به ارواح، حیوانات یا سایر اشیاء و موجودات بودند. این مساله باعث افت فراوان ارزش اکشن مکس در برابر رقبایی مثل NES شده بود که در آن زمان از چندین عنوان جذاب پشتیبانی می‌کردند.

اکشن مکس تنها پنج بازی اختصاصی داشت و به همین دلیل خیلی زود به یکی از کنسول های بازی فراموش شده تاریخ تبدیل شد.

Atari Jaguar

آتاری یکی از نمادهای صنعت ویدیوگیم در دهه 80 به شمار می‌رفت؛ هرچند که بلندپروازی بیش از حد آن در دهه 90 برای این کمپانی گران تمام شده و در نهایت زمینه‌ساز خروج Atari از بازار کنسول‌های ویدیویی شد.

کنسول بازی فراموش شده

آتاری جگوار در سال 1993 تحت عنوان نخستین کنسول 64 بیتی دنیا رونمایی شد. با این وجود بسیاری افراد در آن زمان معتقد بودند این کنسول در حقیقت به‌جای یک پردازنده 64 بیتی از ترکیب دو پردازنده 32 بیتی بهره برده است.‌ در کنار این اتهامات عدم صداقت آتاری، بازی‌های انحصاری Jaguar مثل Cybermorph یا Trevor McFur in the Crescent Galaxy نیز نتوانستند با استقبال چندانی روبرو شوند تا پس از تنها سه سال، این کنسول پرادعا به‌طور کامل کنار گذاشته شود.

3DO

در سال 1993 مجله Time کنسول 3DO را یکی از بهترین محصولات سال عنوان کرد. این کنسول علاوه بر اجرای بازی از روی سی دی توانایی پخش محتوای صوتی تصویری از روی CD را هم داشت و نقش یک مرکز سرگرمی همه‌کاره را برای کاربران ایفا می‌کرد.

کنسول 3DO

با این وجود قیمت 700 دلاری این کنسول که بسیار فراتر از SNES با قیمت 200 دلار بود، باعث شد افراد کمی مایل به خرید آن باشند. قیمت این کنسول البته در گذر زمان به‌مراتب افت کرد؛ اما تکانه اولیه قیمت بسیار بالای آن کار خود را کرد و در نهایت شکست 3DO را به ارمغان آورد.

Philips CD-i

کنسول بازی CD-i فیلیپس هم یکی از دستگاه‌های فراموش شده حوزه بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود که همانند 3DO در کنار اجرای بازی قادر به پخش سی دی های ویدیویی و صوتی بود و با قیمت هزار دلاری‌اش به گران‌ترین کنسول سال تبدیل شده بود.

کنسول بازی فراموش شده

فیلیپس برای این کنسول آرزوهای بزرگی داشت و حتی در مراحل توسعه با نینتندو هم همکاری کرد تا بتواند تعدادی از عناوین محبوب سری زلدا یا ماریو را به این دستگاه بیاورد. نتیجه این همکاری البته انتشار چندین نسخه فرعی ضعیف از این فرنچایزهای محبوب، خروج نینتندو از قرارداد و فروش تنها 57 هزار دستگاهی این کنسول بود که خیلی زود باعث جمع‌آوری آن از بازار شد.

در گجت نیوز بخوانید:
۱۰ گجت قدیمی که با قیمت های باورنکردنی به فروش رفت

Game.com

نینتندو و کنسول‌های گیم بوی و گیم بوی کالر سلاطین حوزه کنسول‌های دستی در دهه 90 میلادی به شمار می‌رفتند و کمتر کسی یارای رقابت با آن‌ها را داشت. با این وجود کمپانی Tiger Electronics یکی از آن برندهای شجاعی بود که قصد رقابت با آن‌ها را کرد و مطابق انتظار شکست سختی هم خورد.

گیم دات کام

کنسول Game.com سعی داشت با ارائه صفحه نمایش لمسی و اتصال اینترنت دست بالاتر را نسبت به نینتندو داشته باشد. با این وجود دردسرهای مربوط به اتصال اینترنت در آن زمان، در کنار محدودیت تعداد و کیفیت بازی‌ها باعث شد این کنسول هرگز نتواند موفقیتی که از آن انتظار می‌رود را کسب کند. در نتیجه این اتفاق، گیم دات کام در سال 2000 از بازار خارج شد.

Nokia N-Gage

نوکیا ان‌گیج هم یکی از آن کنسول های بازی فراموش شده تاریخ است که بسیاری از ما احتمالا خاطرات فراوانی با آن داریم. این کنسول قصد داشت با ارائه همزمان قابلیت‌های یک گوشی موبایل و یک کنسول دستی به رقابت با Game Boy Advance بپردازد و حضوری درخشان در بازار کنسول‌های دستی داشته باشد.

کنسول بازی فراموش شده

نوکیا همچنین عناوینی چون Tomb Raider و FIFA Football 2004 را نیز برای کنسول دستی جذابش منتشر کرد؛ اما هرگز نتوانست گیمرهای واقعی را به خرید گوشی/کنسول خود مجاب کند.‌ نتیجه این اتفاق، فروش تنها شش میلیون دستگاهی N-Gage طی سه سال بود که باعث بازنشسته شدن آن در سال 2006 شد.

Mattel HyperScan

کنسول Mattel HyperScan در دوره‌ای رونمایی شد که کنسول‌های ایکس باکس 360، پلی استیشن 3 و نینتندو وی پی در پی در حال شکست رکوردها بودند. قیمت این کنسول تنها 70 دلار بود و کاربران برای کار با آن نیازمند خرید کارت‌های دارای چیپ RFID بودنند که عملکردی همانند آمیبوهای کنونی داشته و محتوای جدیدی به بازی اضافه می‌کردند.

هایپر اسکن

کیفیت ساخت این کنسول بسیار پایین‌تر از انتظار بود و تعداد بازی‌های آن نیز به‌سختی به تعداد انگشتان یک دست می‌رسید. علاوه بر این، برای پیشرفت در بازی‌های آن نیاز به خرید دائمی کارت‌ها بود که حسی شبیه با پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای مدرن را داشت. در نتیجه فروش این کنسول اسفناک از آب درآمد و خیلی زود شاهد جمع‌آوری آن از قفسه فروشگاه‌ها بودیم.

Ouya

دیگر کنسول بازی که سعی داشت با قیمت پایین خود گیمرها را جذب کند Ouya بود. Ouya کنسولی بود که در ابتدا قصد داشت با تمرکز روی بازی‌های مستقل و ارائه امکان توسعه بازی‌های مختلف توسط خود گیمرها به محصولی متفاوت تبدیل شود.

کنسول بازی فراموش شده

این کنسول البته در نهایت سرنوشتی بسیار متفاوت از انتظارات پیدا کرد. بلافاصله پس از عرضه این کنسول به بازار مشکلات متعدد آن مثل ایرادات چرخه توزیع، عدم پشتیبانی فنی مناسب و از همه مهم‌تر بی‌هویتی و نبود محتوا پدیدار شده و آن را به سمت پرتگاه نابودی هدایت کردند. اویا در نهایت در سال 2015 به ریزر فروخته شد و در سال 2019 نیز پشتیبانی از آن به‌طور کامل متوقف شد.

در گجت نیوز بخوانید:
۹ بازی کلاسیک محبوبی که دوست داریم بازسازی شوند عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل؛ از قلاب ماهی‌گیری تا یک گیرنده تلویزیون پرفروش ترین کنسول های بازی تاریخ

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*