وزیر صمت: نیسان و تسلا بومی می سازیم!

وزیر صمت: نیسان و تسلا بومی می سازیم!

از اظهارات وزیر صمت بعد از بازدید و تست خودرو ریرا چنین مستفاد شده که در وزارت صمت علی‌آبادی، برنامه‌هایی برای بومی سازی خودروهای نیسان و تسلا در میان است.

در حاشیه جلسه اخیر هیئت دولت، عباس علی‌آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم اظهارات جالب و تامل‌برانگیزی درباره آینده صنعت خودرو ایران مطرح کرد که در این بخش از اخبار خودرو در گجت نیوز قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.

نوآوری در صنعت خودرو کشور با ساخت تسلا و نیسان بومی

وزیر صمت بعد از آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم که دو روز پیش برگزار شد، با بازدید و تست خودرو ریرا گفت، ریرا تصویر ذهنی مخاطبان از خودرو ایرانی را تغییر می‌دهد و امکان عرضه آن به بازارهای جهانی وجود دارد.

بازدید وزیر صمت از ریرا

او بعد از تمجید از ریرا، از نوآوری‌هایی در صنعت خودرو کشور خبر داد که به گفته او، برای اولین بار در جهان قرار است روی خودروهای ایرانی قرار بگیرند و به تحولی اساسی در صنعت خودرو منجر شوند.

این اظهارات عباس علی‌آبادی را اگر وعده‌هایی غیرقابل پیگیری از سوی وزیر صمت فعلی در احتمالا آخرین روزهای خدمتش در این پست قلمداد نکنیم، می‌توان با بررسی احتمالاتی مورد سنجش قرار داد.

یکی از مهمترین گزینه‌هایی که با این توصیفات علی‌آبادی همخوانی دارد و می‌تواند با نوآوری‌های واقعا جدیدی همراه باشد، پروژه جتکو است. جتکو در واقع یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ایران خودرو است که چندین سال است فعالیت جدی در حوزه تولید خودروهای برقی را آغاز کرده و به نظر می‌رسد گام‌های مهمی در این زمینه برداشته است.

تسلا در ایران

در همین خصوص باید بدانید که در اوایل سال 1399 بود که خبر از واردات شش دستگاه خودرو تسلا به ایران جاروجنجال زیادی به پا کرد. در آن زمان گفته شد که این خودروها به سفارش یکی از سفارتخانه‌ها به ایران وارد شده، اما بعدها مشخص شد که این شش خودرو قرار است بخشی از فرآیند تحقیق و توسعه در شرکت جتکو ایران خودرو باشند.

گفته می‌شود که جتکو با بررسی فناوری‌های روز تسلا قصد دارد از آن‌ها به شکل مستقیم در پروژه‌ای موسوم به جتکو JX10 استفاده کند. این خودرو که یک سدان سایز متوسط محسوب می‌شود احتمالا به برخی از سامانه‌های ایمنی تسلا مجهز خواهد بود و قرار است از ابتدا در نسخه تمام برقی روانه بازار کشور شود.

نیسان و تسلا بومی

در حال حاضر جزئیات دقیقی از مشخصات فنی این خودرو در دست نداریم اما احتمالا جتکو JX10 با هر بار شارژ کامل قادر به پیمایش مسافتی بیش از 300 کیلومتر خواهد بود و باتری‌های آن با شارژ سریع ظرف مدت 40 دقیقه تا 80 درصد شارژ می‌شوند.

از طرفی، آن بخش از این پروژه که می‌تواند تناسبی با ایده بومی سازی تسلا و نیسان داشته باشد این است که گفته شده زیرساخت‌های کلی پیشرانه و قوای محرکه این خودرو بر اساس خودروهای تسلا و نیسان لیف طراحی شده است.

پروژه جتکو

در هر حال و با توجه به اقداماتی که تاکنون جتکو در زمینه تولید خودرو برقی JX10 انجام داده، باید امیدوار باشیم که این پروژه لغو نشود تا شاهد تحولی واقعی در صنعت خودرو کشور باشیم. خصوصا در زمانه‌ای که عموم کشورهای همسایه و رقبای منطقه‌ای ایران، از جمله عربستان و ترکیه در حال توسعه جدی پروژه‌های خود در زمینه خودروهای برقی هستند.

از دیگر پروژه‌های جتکو که در سالیان اخیر اجرایی شده و حالا شاهد ثمرات آن هستیم نیز می‌توان به برقی‌سازی خودروهای جدید و محبوب ایران خودرو از جمله تارا و ریرا اشاره کرد.

ریرا برقی از یک پیشرانه با قدرت 161 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن‌متری برخوردار است و باتری‌های 53 کیلووات ساعتی آن ظرف مدت 10 ساعت با جریان برق خانگی شارژ می‌شوند. این باتری‌ها با هر بار شارژ کامل، امکان طی مسافتی در حدود 420 کیلومتر را بر اساس استاندارد NEDC فراهم می‌کنند.

ریرا برقی

تارا برقی نیز آن‌طور که ایران خودرو اعلام کرده از باتری‌هایی با ظرفیت 45 کیلووات ساعت و پیشرانه‌ای با قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن‌متر برخوردار است. شتاب صفر تا صد نسخه برقی تارا نیز 9.8 ثانیه اعلام شده است.

شعاع حرکتی تارا برقی با هر بار شارژ برابر با 300 کیلومتر اعلام شده و به لطف پشتیبانی این خودرو از شارژ سریع، باتری‌های آن ظرف مدت 45 دقیقه تا 80 درصد شارژ می‌شوند.

البته باید بدانید که در حال حاضر زمان دقیقی برای عرضه تارا برقی اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود که در طول سال 1404 شاهد عرضه آن باشیم.

گفتنی است، در سالیان اخیر پروژه‌های برقی‌سازی دیگری نیز توسط خودروسازان ایرانی معرفی و دنبال شده‌اند که از جمله مهم‌ترین موارد می‌توان به سایپا اطلس برقی و ساینا اس برقی به عنوان پروژه‌های شرکت سایپا اشاره کرد.

از دست ندهید:

سرس آیتو M9، شاسی بلند محصول مشترک سرس و هوآوی ایمن‌ترین خودرو چین شد

لیپ موتور C01 ؛ سدان فول آپشن جدید چینی

لیپ موتور C11 ؛ کراس اور تمام برقی با دنیایی از امکانات

فولکس واگن ID4 ماموت خودرو ؛ دورگه آلمانی – چینی