ساینا S برقی

هاچ بک ساینا S برقی با 95 اسب بخار قدرت را تماشا کنید

هاچ بک ساینا S برقی سایپا با قدرت 95 اسب بخار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. در ادامه با مشخصات ساینا اس الکتریکی آشنا می‌شویم.

نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران در حال برگزاری است و شرکت سایپا نیز حضور فعالی در این رویداد دارد. نارنجی‌پوشان با محصولات نسبتا متنوعی به این نمایشگاه آمده‌اند که یکی از آنها یک نمونه اولیه از خودرویی برقی است. این روزها خودروهای الکتریکی محبوبیت و گستردگی بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند و شرکت‌های مختلف نسبت به تولید و عرضه این خودروها اقدام می‌کنند. در ایران هنوز زیرساخت و شرایط عرضه خودروهای برقی فراهم نشده، اما خودروسازان دولتی و خصوصی ایران اقداماتی برای تولید چنین خودروهایی را آغاز کرده‌اند.

ساینا S برقی

در همین راستا سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو از هاچ بک ساینا S برقی رونمایی کرد که البته به نظر می‌رسد یک نمونه اولیه تحقیقاتی است و قرار نیست به صورت تجاری به بازار عرضه شود. ساینا الکتریکی اولین بار در سال 1397 و در جریان نمایشگاه بین المللی خودرو تهران رونمایی شده بود، اما بعد از آن، پروژه‌ی این خودروی برقی سایپا تقریبا مسکوت ماند تا این که حالا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو شاهد رونمایی از یک پروتوتایپ یا نمونه اولیه از این خودرو هستیم.

ویدیوی هاچ بک ساینا S برقی

ساینا اس برقی یک خودرو هاچ بک است که طراحی جلوی آن مشابه ساینا S صندوق‌دار و طراحی عقب آن مشابه تیبا 2 هاچ بک است. مدتی است که تولید خودروهای خانواده تیبا به دلیل مشکلات فنی و ایمنی متوقف شده و به همین دلیل، سایپا تغییراتی را در تیبا 2 برقی به وجود آورده و آن را با نام ساینا S برقی آماده کرده است. به گفته مسئولان سایپا، این خودروساز داخلی قصد ندارد ساینا اس برقی را به صورت تجاری تولید و عرضه کند و خودرویی که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو تهران به نمایش درآمده، فقط یک نمونه اولیه و تحقیقاتی است.

ساینا اس برقی دارای باتری 28 کیلووات ساعتی است که در عرض مدت 4 ساعت شارژ می‌شود. توان و ظرفیت موتور الکتریکی این خودرو 70 کیلووات ساعت، معادل تقریبا 95 اسب بخار اعلام شده که با این باتری و پیشرانه، خودرو می‌تواند در حدود 12 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز 130 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. برد حرکتی ساینا اس برقی حدود 200 کیلومتر عنوان شده است.

ساینا S برقی

برای شارژ باتری ساینا S برقی از برق 220 ولت AC خانگی استفاده می‌شود و بنابراین توان شارژ آن تقریبا 6.6 کیلووات خواهد بود و همانطور که گفته شد، امکان شارژ باتری 28 کیلووات ساعتی آن در 4 ساعت فراهم می‌شود. برای این خودرو به دلیل این که نمونه اولیه و آزمایشگاهی است از فناوری شارژ سریع استفاده نشده، اما گفته می‌شود در خودروهای برقی بعدی سایپا (شاهین یا آریا برقی) که روانه بازار خواهند شد، حتما از شارژ سریع نیز استفاده می‌شود.

ساینا S برقی

همچنین این خودرو به ترمزهای احیا شونده مجهز شده که به وسیله آن، با ترمز گرفتن، بخشی از انرژی به باتری بازمی‌گردد. خنک‌سازی موتور و اینورتر نیز توسط یک رادیاتور و آب انجام می‌شود که این رادیاتور در ساینای معمولی نیز به کار رفته بود. ساینا برقی با همکاری دانشکده مکانیک خواجه نصیر، مرکز تحقیقات سایپا و با مشاوره شرکت پانچ بلژیک طراحی شده است، اما همانطور که گفته شد قرار نیست به صورت تجاری به بازار عرضه شود و در آینده نزدیک، سایپا به تولید خودروهای آریا یا شاهین برقی روی خواهد آورد.

گالری عکس های ساینا اس برقی