این ربات ترسی از بمب اتم ندارد

این ربات حتی از بمب اتم هم ترسی ندارد

توسعه ربات هایی که بتوانند تحت هر شرایطی کار کنند، نیاز ضروری بشر است و اخیرا یکی از آنها در دست ساخت است؛ این ربات ترسی از بمب اتم ندارد.

در عصری زندگی می‌کنیم که هوش مصنوعی پیشرفت دیوانه‌واری کرده و شیوه زیستن انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. اگر با عینک علم به پدیده‌های اطرافمان نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که هوش مصنوعی به تار و پود زندگی آدم‌ها رخنه کرده و دیگر زیست بدون AI دشوار است. جاسوسی با هوش مصنوعی یکی از چهره‌های منفی این علم و ربات‌های سرباز از جنبه‌های مثبت آن است.

این ربات ترسی از بمب اتم ندارد

توسعه ربات‌های هوشمند امروزی را باید مدیون پیشرفت گسترده و بی‌اندازه هوش مصنوعی باشیم. یقینا بدون حضور سیستم‌های پیچیده یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی، طراحی و تولید ربات‌های امروزی غیرممکن می‌شد. به تازگی استارتاپ هوش مصنوعی مستقر در دانشگاه آمریکایی کویت (AUK) رباتی طراحی کرده که می‌تواند جایگزین انسان‌ها در انجام وظایف خطرناک و دشوار باشد.

تیم استارتاپی آکسفورد داینامیکس – Oxford Dynamics ربات استرایدر – Strider را با حمایت یک میلیون پوندی وزارت دفاع بریتانیا توسعه می‌دهد. هدف از ارائه چنین پروژه‌ای، بهبود ایمنی در محیط‌های دارای تهدیدات شیمیایی، بیولوژیکی، هسته‌ای و همچنین مناطقی با پرتوهای کشنده (تشعشات هسته‌ای) است.

این ربات ترسی از بمب اتم ندارد

ربات استرایدر می‌تواند مواد آلوده را جمع‌آوری کرده و آنها را در ظروف مخصوص قرار دهد و تا حد زیادی به صورت مستقل عمل کند. همچنین این ربات می‌تواند با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون مادون قرمز، رادار و لیدار (تشخیص نور و محدوده) در زمین‌های چالش برانگیز و صعب العبور حرکت کند.

مایک لاتون یکی از مدیران آکسفورد داینامیکس، طی بیانیه‌ای خاطرنشان کرده هدفشان تولید صدها یا ده‌ها هزار استرایدر برای بهبود اوضاع جامعه است.

بیشتر بخوانید:

چرا دانشمندان در حال یاد دادن رقص به این ربات‌ انسان نما هستند

توسعه ربات‌های پیشرفته برای بهبود ایمنی جامعه

استارتاپ آکسفورد داینامیکس طراحی ربات Strider را اوایل نوامبر سال جاری آغاز کرده و قصد دارد تا سپتامبر آن را به آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی بریتانیا تحویل دهد. ربات استرایدر مجهز به سیستم‌های مادون قرمز، رادار و لیدار است که به کمک آنها می‌تواند در مسیرهای صعب العبور و ناشناخته به راحتی حرکت کند. همچنین جان سالم به در بردن از تشعشعات بمب اتمی جزو مهمترین ویژگی‌های این ربات است.

این ربات مدرن به منظور تکمیل وظایفی مانند بازیابی اشیاء آلوده و جمع‌آوری آنها در ظروف مخصوص و همچنین انجام فعالیت‌های نیمه مستقلی که برای انسان‌ها خطرناک و چالش برانگیز هستند، طراحی شده است.

این ربات ترسی از بمب اتم ندارد

ربات فوق که به طور خاص برای وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی توسعه یافته، قادر است در مناطقی کار کند که خارج از دید مستقیم اپراتور هستند و در زمین‌هایی فعالیت کند که به طور کلی خطرناک محسوب می‌شوند. این شرکت که در آزمایشگاه رادرفورد اپلتون (RAL) واقع در شورای تأسیسات علوم و فناوری مستقر شده، می‌تواند ربات پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی استرایدر را در انواع زمین‌های مختلف آزمایش و ارزیابی کند.

پیش بینی می‌شود از این ربات پس از وقوع حوادثی مثل حادثه سالبزی نوویچوک در سال 2018 که در آن سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا توسط عامل اعصاب مسموم شدند، استفاده شود. شرکت آکسفورد داینامیکس در شبکه X گفته:

استرایدر در نهایت قصد دارد در نقش اصلاح و بازیابی محیط‌ها پس از حوادث شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای در بریتانیا کمک کند.

بیشتر بخوانید:

سرچ جی پی تی معرفی شد؛ هوش مصنوعی در برابر گوگل

راه حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی

شرکت آکسفورد تصمیم گرفته با یکپارچه سازی نرم افزار AVIS AI (نرم افزار هوش مصنوعی) و JARVIS که از فیلم‌های مرد آهنی الهام گرفته شده، قابلیت‌های ربات استرایدر را افزایش دهد. نرم افزار AVIS یک راه حل پیشرفته بازرسی بصری خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی است که فرآیند بازرسی را دگرگون می‌کند، حجم بازرسی‌ها را افزایش داده و نواقص ناپیدا را کاهش می‌دهد و هزینه‌های عملیاتی را به میزان قابل توجهی به حداقل می‌رساند.

نرم افزار هوش مصنوعی فوق برخلاف روش‌های سنتی توسعه AI نیاز به منابع انسانی متخصص و ماهر، پرهزینه و کمیاب را از بین می‌برد. استارتاپ Oxford Dynamics همزمان مشغول انجام کار روی چندین ابزار هوش مصنوعی در آینده است تا بتواند داده‌ها را بسیار شبیه به انسان مدیریت کند.

ربات استرایدر تنها یک مثال هیجان انگیز از اجرای هوش مصنوعی در آینده است که در آن یک اپراتور می‌تواند به سادگی روی یک شیء ضربه بزند تا ربات بهرین راه برای برداشتن بازیابی و ذخیره آن را پیدا کند. ارزیابی‌های این ربات شامل تعیین وزن، ارزیابی کیفیت سطح و تشخیص اشیاء به منظور جلوگیری از به هم ریختن تعادل ربات هنگام بلند کردن اجسام است.

بیشتر بخوانید:
چین با معرفی اولین کامپیوتر هوش مصنوعی خود به جنگ آمریکا رفت حالا می‌توانید نسخه هوش مصنوعی خودتان را در اینستاگرام بسازید چرا دانشمندان در حال یاد دادن رقص به این ربات‌ انسان نما هستند شورش هوش مصنوعی آغاز شد؛ دسترسی هوش مصنوعی جمینای به اطلاعات گوگل درایو بدون اجازه کاربران

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*