سیلندر تیپلر سفر در زمان

با سیلندر تیپلر می‌توان سفر در زمان را ممکن کرد

سفر در زمان همیشه در لیست آرزوهای بشر قرار داشته است. در فیلم‌های تخیلی با یک ماشین خاص می‌توان به گذشته یا آینده سفر کرد. هرچند که بر اساس معیارهای علمی برای سفر در زمان به سیلندر تیپلر نیاز داریم.

یکی از مباحث بسیار جذابی که در علم فیزیک مطرح می‌شود سفر در زمان است. در طول دهه‌های گذشته بسیاری از نویسندگان علمی تخیلی و دانشمندان تلاش کرده‌اند با بررسی قوانین فیزیک راهی برای انجام سفر در زمان پیدا کنند. طبیعتا اینکار به‌سادگی انجام نخواهد شد؛ اما یکی از گزینه‌های ما برای سفر در زمان سیلندر تیپلر نام دارد.

تنها گزینه انسان برای سفر در زمان سیلندر تیپلر است

سیلندر تیپلر سفر در زمان

سفر به آینده از نظر تئوری کاملا ممکن است. کافیست شما با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت کنید یا در نزدیکی یک سیاه‌چاله کلان‌جرم قرار بگیرید. در این حالت زمان برای شما کاملا عادی خواهد گذشت؛ اما از دید یک ناظر بیرونی همه‌چیز آهسته خواهد بود. در واقع اگر پس از مدتی به زمین بازگردید، می‌توجه می‌شوید که مثلا چند نسل گذشته است و توانسته‌اید آینده را ببینید. هرچند که سفر به گذشته کاملا فرق می‌کند.

اینشتین در سال ۱۹۱۵ نظریه نسبیت عام را ارائه کرد که بر اساس آن بافت فضا-زمان جهان ما را شکل می‌داد. همچنین بر اساس نظریه اینشتین زمان به‌عنوان تابعی از گرانش معرفی شد. همین نیز کافی بود تا افراد زیادی تصمیم بگیرند با حل کردن معادلات میدانی نابغه علم فیزیک سفر در زمان را ممکن کنند. در نهایت سال ۱۹۷۴ فرانک تیپلر توانست راه‌حل جالبی را برای سفر در زمان با استفاده از یک سیلندر ارائه دهد.

او متوجه شده بود که اگر بافت فضا-زمان فوق‌العاده خم شده و به‌صورت بسته درآید، یک جرم می‌تواند با گذشتن از درون آن به نقطه آغازین بازگردد. اگر این بافت به‌صورت طبیعی شکل گیرد کرم‌چاله نام خواهد داشت. کرم‌چاله‌ها اجازه می‌دهند که دو نقطه کامل متفاوت از فضا و زمان با همدیگر ارتباط پیدا کنند. در اخبار نجوم نیز بارها گفته شده است که شاید روزی بتوانیم با کرم‌چاله امکان اتصال یک سیاه چاله را به یک سفید چاله فراهم کنیم. هرچند که هنوز وجود کرم چاله اثبات نشده است.

سیلندر تیپلر سفر در زمان

علاوه بر این، دانشمندان شک دارند که کرم‌چاله حتی در صورت وجود به‌اندازه‌ای پایدار باشد که انسان بتواند از آن گذشته و وارد قسمت دیگری از بافت فضا-زمان بشود. اینجاست که ایده سیلندر تیپلر به‌عنوان یک ماشین سفر در زمان مطرح می‌شود. ایده پشت سیلندر Tipler بسیار ساده است. کافی است یک سیلندر بسیار بزرگ را پیدا کرده و سپس آن را با سرعت بالا بچرخانید. نتیجه قطعا باعث می‌شود که یک ماشین زمان در اختیار شما قرار گیرد؛ اما ساخت آن چندان راحت نیست.

اول از همه اینکه سیلندر باید فوق‌العاده دراز و متراکم باشد. در واقع ما به‌جرمی معادل ۱۰ برابر جرم خورشید نیاز داریم. در مرحله بعدی سیلندر باید با سرعت بسیار عجیبی بچرخد. کارشناسان بر این باور هستند که سیلندر باید توانایی چند میلیارد چرخش در ثانیه را داشته باشد. این اتفاق باعث می‌شود که نیروی گرانش فوق‌العاده شدیدی ایجاد شده و بافت فضا-زمان تغییر کند.

البته مشکل اینجاست که شما نمی‌توانید هنگام ساخت این سیلندر بدون خطر مرگ به آن نزدیک شوید. چراکه نیروی گرانش فوق‌العاده زیاد آن بدن شما را به عناصر سازنده تجزیه خواهد کرد. در این حالت طبیعتا گزینه سفر کردن درون سیلندر نیز چندان مطرح نخواهد بود. البته همه اینها در حالی اهمیت پیدا می‌کنند که سیلندر به‌خاطر چرخش وحشتناک خود دچار فروپاشی نشود.

کرم چاله

هرچند بیایید تصور کنیم که انسان توانسته به‌نحوی بر مشکلات ساخت سیلندر تیپلر و سفر در زمان غلبه کند. در این حالت شما وارد سیلندر می‌شوید و با سرعت مناسب در مسیر درست حرکت می‌کنید. در نتیجه این اتفاق شما به هزاران و یا حتی میلیاردها سال در گذشته سفر خواهید کرد و احتمالا با راه شیری نیز چند کهکشان فاصله خواهید داشت.

سیلندر تیپلر باعث می‌شود که مسیر زمان به‌سمت گذشته دچار فروپاشی شود. به‌ همین‌خاطر هرچقدر که جلو بروید، در واقع به گذشته سفر می‌کنید. برای معکوس کردن این روند نیز کافی است که مسیر خود را تغییر داده و به سمت کره زمین حرکت کنید. با اینکار به زمان حال باز می‌گردید. البته زمانی که سفر خود را شروع کرده بودید. به‌بیانی دیگر شما هنوز در گذشته خواهید بود.

سیلندر تیپلر سفر در زمان

ایده مطرح شده در رابطه با سیلندر تیپلر فوق‌العاده جذاب است؛ اما با توجه به توانایی‌های کنونی بشر ابدا در دسترس نیست. شاید بتوان گفت که ساخت سیلندر تیپلر هدف معقولی برای یک تمدن گونه 2 یا گونه 3 باشد. در تمدن گونه 2 موجود هوشمند توانسته تمامی انرژی تولید شده توسط ستاره خود را مهار کند و تمدن گونه 3 نیز انرژی تولید شده توسط کهکشان‌های اطراف را در اختیار دارد.

این در حالی است که تمدن انسانی هنوز نتوانسته وجود کرم‌چاله را اثبات کند و قادر نیست حتی به ستاره خود نزدیک شود. در شرایط کنونی ما برای ساخت سیلندر اشاره شده به جرم منفی نیاز داریم. چیزی که فعلا در دسترس نیست. البته اگر روزی انسان بتواند تمامی موانع برای ساخت سیلندر تیپلر و سفر در زمان را برطرف کند، احتمالا به پیشرفت‌های فوق‌العاده شگفت‌انگیز دیگری هم رسیده است. در این حالت دیگر کسی چندان تمایلی برای سفر به گذشته نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:
این مرد ادعا می‌کند که از سال ۲۷۴۹ آمده است! اسناد دیوانه کننده‌ پنتاگون لو رفت؛ سفر در زمان، تکنولوژی ضد جاذبه و جهان‌های دیگر، واقعیت دارد! انسان می‌تواند در سفر به درون کرم چاله زنده بماند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*