نشان B خودروهای اتوماتیک

نشان B در دسته دنده خودروهای گیربکس اتوماتیک به چه معناست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

در دسته دنده برخی خودروهای گیربکس اتوماتیک نشان B در کنار سایر نشان‌ها قابل مشاهده است. این نشان چه معنایی داشته و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

گیربکس‌های اتوماتیک در خودروها طراحی‌های مختلفی دارند؛ به‌طوری که هریک با دیگر نمونه‌ها متفاوت است. خودروهای مدرن عموما با جعبه دنده‌های استاندارد، دو کلاچه یا CVT روانه بازار می‌شوند. با این وجود دسته دنده خودروهای اتوماتیک طراحی متنوعی داشته و نشان‌های مختلفی روی آن‌ها قابل مشاهده هستند. علاوه بر نشان‌های P (پارک)، N (خلاص)، D (رانندگی) یا R (دنده عقب)، برخی دسته دنده‌ها نشان‌های دیگری را نیز به راننده ارائه می‌دهند که شاید بسیاری از ما کار کردن با آن‌ها را بلد نباشیم. نشان B در دسته دنده خودروهای اتوماتیک یکی از این نشان‌هاست که امروز سعی داریم به معرفی بیشتر آن بپردازیم.

نگاه مختصری به نشان‌های مختلف در دسته دنده خودرو و معنای هریک از آن‌ها

اگر با گیربکس‌های اتوماتیک آشنا نیستید باید بدانید که نشان P در دسته دنده به معنای «پارک» است و با قفل کردن سیستم انتقال قدرت اجازه حرکت به خودرو حین پارک را نمی‌دهد. از سوی دیگر نشان N نیز به معنای «خلاص» است و جعبه دنده را از موتور جدا می‌کند. علاوه بر این، مد «D» برای رانندگی عادی به سمت جلو در نظر گرفته شده و R نیز برای دنده عقب است.

در این بین ممکن است برخی دسته دنده‌ها نشان L را نیز در خود داشته باشند که به‌معنای رانندگی در دنده سنگین است. فعال کردن این دنده باعث می‌شود خودرو همواره با دنده 1 یا 2 حرکت کند.

گیربکس اتوماتیک اتومبیل

البته برخی خودروهای دنده اتوماتیک نیز مدهای ناشناخته‌تری را به راننده ارائه داده و نشان‌های متفاوتی را نمایش می‌دهند. برای مثال نشان‌های مثل حروف 1 یا 2 روی دسته دنده‌ یا نشان‌های دیگری مانند S و M و E و B از جمله علامت‌هایی هستند که برخی خودروهای اتوماتیک در کنار نشان‌های معمول P، N، D و R ارائه می‌دهند.

کلیدهای 1 و 2 روی دسته دنده اتوماتیک عملکردی شبیه به نشان L داشته و اجازه رانندگی با دنده‌های سنگین را به راننده می‌دهد. این مد برای بالا رفتن از سربالایی‌ها، بکسل کردن سایر خودروها و یا رانندگی روی سطوح لیز مناسب است.‌ از سوی دیگر نشان S روی دسته دنده نیز مد اسپرت را مشخص می‌کند که تعویض دنده را در دور موتورهای بالا انجام می‌دهد تا رانندگی پرشتاب‌تر و هیجان‌انگیزتری ارائه شود.

علاوه بر این، نشان M نیز به‌معنای دنده دستی است و امکان تعویض دنده توسط راننده از طریق دسته دنده یا شیفتر را فراهم می‌کند. بعلاوه، نشان E نیز مد اکونومی را نشان داده و با تعویض دنده در دور موتورهای پایین به کاهش مصرف سوخت کمک فراوانی می‌کند.

نشان B در دسته دنده خودروهای اتوماتیک به چه معناست؟

یکی از ناشناخته‌ترین نشان‌های روی دسته دنده خودروهای اتوماتیک، نشان B به‌معنای Brake (ترمز) است که عملکردی شبیه به L یا 1 و 2 دارد. با فعال کردن این مد، قدرت نسبت به سرعت اولویت بیشتری برای موتور پیدا کرده و اجازه دسترسی به دنده‌های سبک به گیربکس داده نمی‌شود. در این مد همچنین راننده می‌تواند با استفاده از ترمز موتور کنترل بهتری روی پایداری خودرو داشته باشد.

نشان B خودروهای اتوماتیک

اگر در یک مسیر سرازیری در حرکت هستید یا قصد دارید مانع از داغ کردن ترمز خودروی‌تان شوید بهترین انتخاب برای شما مد B خواهد بود. به‌طور مشابه، حرکت در سربالایی، هنگام بکسل کردن دیگر اتومبیل‌ها یا حرکت روی جاده‌های لغزنده هم زمان مناسب دیگری است که می‌توانید از دنده B استفاده کنید. از سوی دیگر در روزهای برفی، خصوصا زمان شروع حرکت هم می‌توانید از دنده B استفاده کنید؛ زیرا این کار مانع از لغزش بیش از اندازه چرخ خودرو شده و قدرت بیشتری به دیفرانسیل می‌فرستد.

البته در بسیاری شرایط نیازی به استفاده از مد B نیست و حالت D (رانندگی) برای حرکت در اکثر مسیرها کافی خواهد بود. با این حال نشان B در دسته دنده اتوماتیک قابلیتی اضافی است که می‌تواند در برخی شرایط کمک بسیاری به شما کند و آگاهی از عملکرد آن قطعا به کمک‌تان خواهد آمد.

در گجت نیوز بخوانید:
ماشین دنده اتوماتیک بهتر است یا دنده دستی؟ اگر صاحب یک خودروی دنده اتوماتیک هستید، این ۵ کار را انجام ندهید در پارک خودروهای دنده اتوماتیک این نکات مهم را رعایت کنید مقایسه مزایا و معایب خودرو دنده ای با اتوماتیک؛ کدام را بخریم؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*