کاهش فروش PS5

کاهش فروش کنسول PS5 در بازار؛ زمان تحول فرا رسیده

در شرایطی که همه منتظر معرفی کنسول میان‌نسلی پلی استیشن 5 پرو هستند، سونی مدتی پیش از کاهش فروش کنسول PS5 در بازار خبر داد. آیا زمان پوست‌اندازی در نسل نهم کنسول‌ها فرا رسیده؟

در آستانه رونمایی از کنسول‌های میان نسلی پلی استیشن 5 پرو و ایکس باکس میان‌نسلی جدیدترین گزارش سونی از عملکرد اقتصادی بخش PlayStation حاکی از کاهش فروش کنسول PS5 بوده است. این مساله البته فعلا چندان نگران‌کننده نیست؛ اما می‌تواند از نیاز به یک تحول سخت افزاری در کنسول‌های سونی حکایت کند.

کاهش فروش PS5 در آستانه رونمایی از کنسول میان‌نسلی سونی

به گزارش ساداهیکو هایاکاوا، مدیر بخش اقتصادی سونی، میزان فروش سالیانه کنسول پلی استیشن 5 در مقایسه با سال گذشته با کاهش روبرو شده و از 3.3 میلیون دستگاه به 2.4 میلیون دستگاه رسیده است.‌ سونی بخش اعظم این کاهش را مربوط به فروش نرم افزاری بهتر سونی و تغییر در نرخ تبدیل ارز در کشورهای مختلف دنیا می‌داند.

کنسول پلی استیشن 5

البته افزایش میزان فروش بازی‌های کنسول پلی استیشن 5 در کنار رشد تعداد کاربران سرویس اشتراکی پلی استیشن پلاس باعث شده که میزان درآمد سونی از بخش پلی استیشن نسبت به سال گذشته حدود 12 درصد افزایش پیدا کند. ژاپنی‌ها همچنین گزارش دادند که در ماه ژوئن تعداد کاربران فعال ماهیانه PlayStation به 116 میلیون نفر رسیده که بیشترین میزان در سال جاری است. این رقم البته در مقایسه با 118 میلیون نفر کاربر در سال گذشته اندکی کاهش یافته است.

از سوی دیگر، مایکروسافت نیز البته در گزارش سالیانه خود گزارش‌های تقریبا مشابهی را منتشر نموده و از افت 42 درصدی میزان فروش کنسول نسل نهمی خود نسبت به سال گذشته خبر داده است. به‌طور مشابه، مایکروسافت نیز بخش اعظمی از درآمد خود طی یک سال گذشته را از طریق سرویس‌هایی مثل ایکس باکس گیم پس و Cloud Gaming در کنار فروش بازی‌های انحصاری به دست آورده است.

بد نیست بدانید که هم پلی استیشن 5 و هم ایکس باکس سری ایکس اکنون در میانه عمر خود به سر برده و به‌زودی چهار ساله می‌شوند. همین مساله باعث شده که طرفداران این کنسول‌ها منتظر رونمایی از کنسول‌های میان نسلی از سوی سونی باشند. سونی البته پیش‌تر نسخه جمع و جورتری از PS5 تحت نام پلی استیشن 5 اسلیم را رونمایی و عرضه کرده بود. با این وجود علاقمندان به سونی منتظر معرفی کنسول جدیدتر و قدرتمندتری هستند که بتواند تا زمان معرفی رسمی پلی استیشن 6 پاسخ‌گوی نیازشان باشد.

کاهش فروش PS5

سونی همچنین امسال در بخش عناوین انحصاری نیز عملکرد چندان درخشانی نداشته و ظاهرا قرار نیست تا پایان امسال نیز عنوان انحصاری انقلابی و بزرگی روانه بازار کند. مهم‌ترین عناوین انحصاری سونی در سال 2024 بازی‌های Helldivers 2، Stellar Blade، Rise of the Ronin، MLB The Show 24 و ریمستر The Last of Us Part 2 هستند. این کمپانی همچنین در ادامه امسال نیز Concord و Astro Bot را برای پلی استیشن و God of War: Ragnarok را برای PC در برنامه عرضه دارد.

البته بر خلاف بازی‌های انحصاری، اوضاع عناوین شخص ثالث پلی استیشن 5 در سال 2024 بسیار خوب بوده و سود قابل توجهی از این طریق نصیب سونی شده است.

دسته پلی استیشن 5

بد نیست بدانید که استودیوی صاحب‌نام بانجی که مدتی‌ست تحت تملک سونی است، مدتی پیش از تعدیل نیروی گسترده خود خبر داد؛ اما اعلام کرد که مشغول توسعه بازی شوتر جدیدی تحت نام Marathon برای پلی استیشن است و منابع خود را به توسعه این عنوان اختصاص داده است.

در گجت نیوز بخوانید:
3 ویژگی مهم که عرضه PS5 Pro بدون آن‌ها بی‌فایده است! رنگ های جدید و جذاب پلی استیشن ۵ را تماشا کنید شایعات داغ پلی استیشن ۵ پرو: پیشرفت‌های چشمگیر در رندر، رهگیری پرتو و رزولوشن

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*