عزاداری گربه ها

گربه ها برای مرگ سایر حیوانات خانگی ناراحت شده و عزاداری می‌کنند

گربه ها معمولا به‌عنوان حیواناتی مغرور و خودپسند شناخته می‌شوند. هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد که گربه ها هنگام مرگ سایر حیوانات خانگی غمگین شده و عزاداری می‌کنند.

گربه ها تفاوت‌های بسیار زیادی با سگ‌ها دارند. هر وقت که یک گربه را هنگام راه رفتن مشاهده می‌کنید، گویی موجی از بی‌تفاوتی را نسبت به محیط اطراف نشان می‌دهد. گربه ها معمولا به‌عنوان حیوانات خانگی غیروابسته معروف شده‌اند. هرچند که ظاهرا برخلاف ظاهر سردشان چندان هم بی‌تفاوت نیستند. در واقع پژوهشگران متوجه شده‌اند که گربه ها نیز هنگام مرگ دیگران عزاداری می‌کنند.

گربه ها تا ماه‌ها برای حیوان مرده عزاداری می‌کنند

عزاداری گربه ها

پیشتر مشخص شده بود که سگ‌ها هنگام مردن صاحبشان یا سایر حیوانات خانگی ناراحت می‌شوند. حالا می‌توان گفت که گربه‌ ها نیز رفتارهایی مشابه سگ‌ها را در موقعیت مشابه نشان می‌دهند. یافته‌های پژوهش جدید می‌تواند نظر افراد را در رابطه با گربه‌ها تغییر دهد.

پژوهشگران دانشگاه اوکلند با ۴۱۲ فرد که دارای حیوان خانگی بودند تماس برقرار کردند. این افراد کسانی بودند که اکنون یک گربه زنده را به‌عنوان حیوان خانگی دارند و پیشتر نیز یک سگ یا گربه را در خانه خود داشته‌اند که اخیرا مرده است. صاحبان حیوان خانگی گفتند که در طول هفته‌ها و ماه‌های پس از مرگ دیگر حیوان خانگی آنها متوجه تغییر رفتار گربه خود شده‌اند.

این رفتارها شامل تولید صداهای مختلف، تلاش برای پیدا کردن یا بو کردن حیوان مرده و کاهش تمایل برای خوردن، خواب و بازی کردن می‌شدند. هرچه گربه زمان بیشتری را با دیگر حیوان خانگی سپری می‌کرد، برای مدت زمان بیشتری نیز چنین رفتارهایی را از خود نشان می‌داد. رفتارهایی که دانشمندان به آنها عنوان عزاداری گربه را اطلاق کرده‌اند. جالب اینجاست که گربه ها حتی برای مرگ سگ خانگی نیز همین رویکرد را دارند.

عزاداری گربه ها

همچنین صاحبان حیوان خانگی گفتند که گربه آنها به‌صورت موقت نشانه‌هایی از گیجی یا ترس را پس از مرگ سگ نشان داده است. به این صورت که در مکان‌های مورد علاقه حیوان مرده پنهان می‌شد یا آنها را بو می‌کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گربه ها بین مرگ سگ و گربه تفاوت خاصی قائل نیستند و ظاهرا کیفیت ارتباط برای آنها اهمیت دارد.

در سال ۲۰۱۶ نیز گزارشی در اخبار علمی منتشر شده بود که عزاداری گربه ها و سگ‌ها را تا شش ماه پس از مرگ یک حیوان خانگی تایید می‌کرد. در این مدت تمایل حیوان برای غذا خوردن به‌شدت کاهش می‌یافت. با وجود اینها، برخی افراد با دیده تردید به یافته‌های پژوهش اخیر نگاه می‌کنند. به‌باور آنها صاحبان حیوان خانگی باعث ایجاد این تغییر رویکرد در گربه می‌شوند.

آنها به‌خاطر مرگ حیوان خانگی محبوب خود ناراحت هستند و همین ناراحتی نیز سبب تغییر رفتار حیوان خانگی زنده می‌شود. به‌صورتی که گربه زمان بیشتری را در تنهایی سپری می‌کند. همچنین شاید صاحبان حیوان خانگی تمایل دارند که به‌صورت ناخودآگاه غم را در حیوان زنده نیز مشاهده کنند. این مسئله از آنجایی اهمیت دارد که بگوییم نتایج پژوهش اشاره شده فقط بر اساس اطلاعات صاحبان حیوان خانگی به‌دست آمده است.

به‌نظر می‌رسد که پژوهش‌های بیشتری با روش‌های دقیق‌تر برای بررسی غمگین شدن و عزاداری گربه ها هنگام مرگ یک حیوان خانگی دیگر مورد نیاز است. شاید واقعا گربه ها ناراحت می‌شوند و شاید هم فقط ما چنین تصوری داریم.

بیشتر بخوانید:
نتایج جالب تحقیقات دانشمندان درباره خواب دیدن گربه ها دلیل علاقه گربه های خانگی به شکار چیست؟ گرگ هم می‌تواند اهلی و دوست انسان‌ها شود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*