ماشین های بتمن

رده بندی بهترین ماشین های بتمن ؛ جذاب‌ترین بتموبیل های تاریخ در دنیای سینما و تلویزیون

در این مطلب، بهترین ماشین های بتمن را رده بندی می‌کنیم. این خودروها در طول تاریخ در اشکال و اندازه‌های مختلف در سینما و تلویزیون ظاهر شده‌اند؛ اما کدام بتموبیل – Batmobile جذابیت و ویژگی‌های بهتری دارد؟

به جرات می‌توان بتمن را محبوب‌ترین ابرقهرمان دنیای کمیک، سینما و بازی‌های ویدیویی دانست. بتمن یا همان بروس وین، متحدان زیادی دارد و از ابزارهای متعددی در راه مبارزه با شروران استفاده می‌کند؛ اما احتمالا یکی از اصلی‌ترین متحدان و ابزارهای بتمن، بت موبیل یا همان ماشین مخصوص او است.

بت موبیل وسیله‌ای است که بتمن از آن برای تعقیب شروران و مجرمان شهر گاتهام استفاده می‌کند، به او کمک می‌کند تا به موقع به صحنه جرم و جنایت برسد و در مواقع ضروری نیز بتمن با استفاده از آن از مهلکه و حتی از نیروهای پلیس، فرار می‌کند. در واقع هر وقت بتمن به این ماشین مخصوص و منحصربه‌فرد نیاز دارد، بتموبیل همیشه آنجاست.

بتموبیل ابتدا در صفحات کمیک دی سی و در اولین نمایش شوالیه تاریکی در سال 1939 میلادی ظاهر شد و در آن زمان، چیزی بیشتر از یک ماشین قرمز رنگ ساده بود. اما با گذشت زمان، این خودرو به وسیله‌ای بسیار ترسناک‌تر تبدیل شد که رعب و وحشت را در دل افراد تحت تعقیب شهر گاتهام می‌انداخت و از بروس وین در زمان تردد در خیابان‌های شهر، محافظت می‌کرد. بتمن طی سال‌های طولانی، وسایل نقلیه زیادی داشته و هر یک از آنها از ویژگی‌های منحصربه‌فردی بهره می‌بردند.

مانند خود بتمن، بت موبیل نیز طی این سال‌ها از کمیکی به کمیک دیگر و از فیلمی به فیلم دیگر منتقل شده و تغییرات متعددی را تجربه کرده است. با این حال، ماشین زره‌پوش بتمن در تمامی حضورهای سینمایی و تلویزیونی این ابرقهرمان دی سی، در کنار او حضور داشته، تکامل یافته و در ماجراجویی‌های قهرمانانه، طراحی‌های ظاهری زیادی به خود دیده و حوادث زیادی را تجربه کرده است.

از بدترین تا بهترین ماشین های بتمن در دنیای سینما و تلویزیون

در این مطلب قصد داریم رده بندی بهترین ماشین های بتمن از ابتدا تا کنون را بررسی کنیم. به نظر شما بهترین بتموبیل سینما و تلویزیون از آغاز تا سال 2024، مربوط به کدام فیلم یا سریال بوده است؟

10. بتموبیل Arrowverse – فصل دو و سه سریال Batwoman

ماشین های بتمن

سریال Batwoman یا زن گربه‌ای، یکی از سریال‌های دنیای Arrow یا همان Arrowverse محسوب می‌شد. در فصل اول این سریال خبری از بت موبیل بتمن نبود؛ چرا که ساخت این وسیله نقلیه برای بودجه تلویزیونی تولیدکنندگان، بسیار هزینه‌بر می‌شد. اما در فصل دوم، بت موبیل به‌طور رسمی معرفی و نمایش داده شد و نشان داد که این ماشین بتمن در تمام این مدت در داخل دیوارهای بت کیو یا غار بتمن، پنهان شده بود.

بودجه فصل دوم این سریال تلویزیونی نیز آنقدر زیاد نبود که بتواند یک بتموبیل سینمایی و خیره‌کننده را به نمایش دربیاورد؛ اما سازندگان با بودجه کمی که داشتند، تمام تلاش خود را کردند تا بهترین کار را انجام دهند. در اینجا یک خودرو کوروت C7 اصلاح شده به‌عنوان ماشین بتمن انتخاب شد که سلاح‌های چشمگیری روی آن به کار رفته بود؛ از جمله کابل‌های خفاشی و یک تقویت‌کننده قدرتمند که به خودرو اجازه می‌داد پرش‌های به ظاهر غیر ممکنی را انجام دهد.

شاید بهترین ویژگی این بتموبیل، ظاهر مشکی و قرمز آن بود که احساس بازگشت به بتموبیل‌های کلاسیک از مجموعه تلویزیونی بتمن 1966 را القا می‌کرد و ادای احترامی بود به یکی از نمادین‌ترین نسخه‌های این خودرو افسانه‌ای. در هر صورت این بهترین بتموبیلی نیست که در تاریخ سینما و تلویزیون دیدیم؛ اما باز هم دیدن رایان وایلدر یا بت وومن با بازی جاویشیا لزلی در پشت فرمان این ماشین افسانه‌ای، به‌نوبه خود می‌توانست لذت‌بخش باشد.

9. بتموبیل DCEU – فیلم‌های بتمن در برابر سوپرمن، جاستیس لیگ و Suicide Squad

ماشین های بتمن

کریستوفر نولان با ساخت سه گانه شوالیه تاریکی، استاندارد جدیدی را در فیلم‌های بتمن ایجاد کرد و کار برای سازندگان بعدی آثار این ابرقهرمان دی سی، بسیار سخت شد. با این حال DCEU یا DC Extended Universe تمام تلاش خود را کرد تا آثار جذابی را تولید و اکران کند. فیلم‌های این سری نقاط ضعف و قوت زیادی داشتند؛ اما یکی از عناصر تماشایی موجود در آنها، بتموبیلی بود که شاید بهترین نمونه موجود به‌حساب نمی‌آمد، اما واقعا جذابیت زیادی داشت.

ماشین بتمن در سری فیلم‌های DCEU یعنی Batman V Superman، Justice League و Suicide Squad و همینطور نسخه زک اسنایدر جاستیس لیگ، از لاستیک‌های بزرگ در قسمت پشتی، بدنه بلندتر و ظاهری خشن و پرابهت بهره می‌برد. این بتموبیل، یک ترکیب عالی بین ماشین های قدیمی‌تر بتمن (به‌خصوص نمونه‌های کمیکی) و ماشین بتمن در سه‌گانه شوالیه تاریکی ساخت نولان بود.

ظاهر نسبتا مسطح در تمام بخش‌ها، رنگ خاکستری آن و تسلیحات تانک‌مانند در جلوی خودرو، ویژگی‌های جذابی محسوب می‌شدند؛ اما به‌نظر می‌رسد طراحان این بتموبیل در برخی زمینه‌ها کوتاهی و در برخی دیگر، اغراق و زیاده‌روی کردند و به همین دلیل، این ماشین بتمن نتوانست به آن نتیجه‌ای که مد نظر سازندگان بود، دست پیدا کند.

در هر صورت، این بتموبیل یک متحد واقع‌بینانه و یک وسیله مفید و کاربردی بود که بتمن بن افلک، هر زمان که به آن نیاز داشت می‌توانست به آن تکیه کند.

8. بتموبیل دوم آثار شوماخر – فیلم بتمن و رابین

ماشین های بتمن

بت موبیل مورد استفاده در فیلم بتمن و رابین محصول سال 1997 میلادی، تصویر کاملی از کل فیلم بود؛ در ظاهر جالب به‌نظر می‌رسد، اما واقعا هیچ معنی و مفهومی ندارد. شوماخر، کارگردان این فیلم در تلاش برای جذاب‌تر کردن فرنچایز بتمن برای مخاطبان جوان، نسخه‌ای از این وسیله نقلیه را در فیلم بتمن و رابین به نمایش درآورد که همه چیز را بسیار فراتر از فیلم Batman Forever برد.

ایده اولیه بدنه بلند ماشین بتمن از فیلم‌های تیم برتون الهام گرفته بود. دو باله میخ‌دار بزرگ در پشت بتموبیل وجود داشت و جلوی خودرو نیز بسیار تیزتر از مدل‌های قبلی بود. همچنین یک افکت نور مارپیچی حاوی رنگ‌های نارنجی و قرمز در این نسخه از ماشین بتمن به چشم می‌خورد که کاملا آن را با نمونه‌های دیگر مثل بتموبیل‌های شوالیه تاریکی، متفاوت می‌کرد.

بتموبیل  فیلم بتمن و رابین، تنها یک صندلی داشت و وقتی بتمن در خیابان‌های پر از جنایت گاتهام درون خودرو می‌نشست، تمام کوچه و خیابان را در معرض دید خود داشت. وجود تنها یک صندلی در این خودرو باعث می‌شد جایی برای کسی که بتمن او را نجات می‌دهد وجود نداشته باشد و حتی رابین نیز سعادت سوار شدن در کنار بتمن را نداشت.

7. بتموبیل دوم آثار DCAU – سریال انیمیشنی The New Batman Adventures

ماشین های بتمن

همه چیزهایی که در دنیای انیمیشنی Batman: The Animated Series و DC Animated Universe به نمایش درآمد،‌ یک طلای ناب بود و این شامل بتموبیل نیز می‌شود؛ چرا که ماشین بتمن در این دنیای انیمیشنی، تجسمی از یکی از نمادین‌ترین اقتباس‌هایی است که می‌توان آن را روی هر صفحه‌ای نمایش داد. با این حال یکی از مواردی که اغلب نادیده گرفته می‌شود و کمتر به آن توجه شده، بتموبیلی است که در سریال انیمیشنی ماجراهای جدید بتمن یا The New Batman Adventures نشان داده شد.

این سریال انیمیشنی، دنباله‌ای برای سری انیمیشن اصلی و دارای تمام طراحی‌های شخصیت و لوکیشنی بود که با Superman: The Animated Series تطابق داشت. بتموبیل نیز بخشی از این بازسازی بود که با وجود ظاهر جدید و ویژگی‌های جدید و مخصوص خود، همچنان همان شخصیت و کلاس نسل قبلی خود را حفظ کرده بود.

وجه مشترک تمام طراحی‌های جدید سریال The New Batman Adventures، شارپنسی بود که در بتموبیل جدید نیز وجود داشت. هر دو باله عقب و جلوی خودرو بسیار تیزتر و کمی کوتاه‌تر از چیزی بود که در سری انیمیشن قبلی دیده بودیم. بدنه اصلی خودرو هنوز هم طویل است و رنگ آن نیز کمی متفاوت شده و رگه‌های سرمه‌ای در بدنه تمام مشکی خودرو دیده می‌شود. جلوی ماشین، چهره‌ای شبیه به خفاش دارد و در مجموع، این ماشین بتمن، پاسخی به بتموبیل های کلاسیک از کمیک‌های اولیه بود.

این نمونه از سری ماشین های بتمن، بیشتر شبیه به یک ماشین مسابقه‌ای در خیابان‌های گاتهام بود و البته یکی از معدود بتموبیل‌هایی است که اگزوز آتشین در قسمت پشتی آن دیده نمی‌شود. بتموبیل انیمیشن ماجراهای جدید بتمن، جایگزین خوشایندی برای نمونه قبلی به‌حساب می‌آمد و ضمن حفظ ویژگی‌های نسخه اصلی، ویژگی‌های جدیدی را نیز ارائه می‌کرد.

6. بتموبیل مت ریوز – فیلم The Batman 2022

ماشین های بتمن

همیشه لازم نیست ماشین های بتمن، وسایل نقلیه عجیب و غریب و تانک‌مانند باشند و گاهی اوقات بتموبیل‌های ساده‌تر و واقعی‌تر نیز جذابیت‌های زیادی دارند. بتموبیلی که در فیلم The Batman محصول 2022 و اثر مت ریوز دیدیم، آن خودروی سنگین و زره‌پوشی که شاید خیلی از طرفداران به آن عادت کرده‌اند، نیست و تصویر کاملی از یک ماشین بتمن را نمایش نمی‌دهد؛ اما این خودرو برای دنیایی که مت ریوز در فیلم The Batman 2022 خلق کرد، کاملا منطقی است.

بتمن در حماسه مت ریوز، تازه شروع به جنگ با جرم و جنایت کرده و در این دنیا، همه چیز را مانند یک قهرمان و مراقب کهنه‌کار، از پیش مشخص نکرده و شاید به همین دلیل است که دیدن بتمن رابرت پتینسون در جدال با ریدلر در فیلم The Batman،‌ بسیار جذاب و دوست‌داشتنی بود.

ماشین بتمن رابرت پتنیسون در اثر مت ریوز، آن خودروی شگفت‌انگیز با فناوری‌های پیشرفته و سلاح‌های هولناک نیست. این وسیله نقلیه‌ای است که برای گشت‌زنی در خیابان‌ها طراحی شده و به‌طور نامحسوسی با شهر فاسد گاتهام ترکیب می‌شود. با وجود این، بت موبیل این فیلم به‌اندازه کافی می‌تواند ترس را به جان شروران بیندازد و به آنها بفهماند که بتمن همیشه به سراغ آنها می‌آید.

وقتی ماشین بتمن رابرت پتنیسون در تاریکی پنهان می‌شود، دیدنش برای هر شرور و مجرمی، وحشتناک است و چراغ‌های جلوی آن، این خودرو را ترسناک‌تر می‌کنند. صدای رعب‌انگیز موتور خودرو در هنگام حرکت و شعله آبی‌رنگی که از اگزوز بیرون می‌آید، حس دیوانه‌کننده‌ای مانند خودروی مدمکس را به این بتموبیل می‌بخشد. شکل و شمایل کلی این ماشین بتمن، شباهت‌هایی با بتموبیل 1966 دارد و ادای احترام ظریفی به آن محسوب می‌شود.

5. بتموبیل اول آثار شوماخر – فیلم Batman Forever

ماشین های بتمن

بدون شک آندرریتدترین طراحی بتموبیل، متعلق به فیلم Batman Forever اثر شوماخر است که برای دنیایی که در آن قرار داشت، واقعا عالی بود؛ یعنی دنیایی روشن و رنگارنگ، پر از نورهای نئون و شرورهای کارتونی. این خودرو به‌گونه‌ای در خیابان‌های گاتهام ظاهر می‌شد که توجه شرورها را به خود جلب می‌کرد و آنها را به مبارزه می‌طلبید.

اولین فیلم بعد از آثار تیم برتون، Batman Forevers بود که بت موبیل موجود در آن، به‌شدت از نسخه قبلی خود الهام گرفته بود. بدنه فوق‌العاده طویل، سایبان کشویی داخل خودرو، باله‌های خفاشی طولانی‌تری که از هر دو گلگیر عقب بیرون زده‌اند و دندانه‌های بلند در قسمت مرکزی پشت خودرو که در طول فیلم به‌شکل دو گوش مورب خفاش، تا می‌شوند، از جمله ویژگی‌های شاخص این ماشین بتمن هستند.

صفحه‌هایی با نور آبی‌رنگ که در سراسر بدنه اصلی خودرو جریان دارند، یکی دیگر از جنبه‌های منحصربه‌فردی بود که هویت خاصی به بت موبیل فیلم Batman Forever داد. البته خیلی از طرفداران ابرقهرمان دی سی، این نسخه از بتموبیل را دوست نداشتند؛ چرا که می‌گفتند بیش از حد رنگارنگ است و ابهت و ترسناکی سایر بتموبیل‌ها را ندارد. اما خیلی از طرفداران نیز احساس خوبی به آن پیدا کردند و به‌خصوص اگزوز شعله‌ای فوق‌العاده طولانی خودرو در زمان چرخیدن در خیابان‌های گاتهام، واقعا جالب به‌نظر می‌رسید.

4. بتمن سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان – فیلم‌های آغاز بتمن، شوالیه تاریکی و شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

ماشین های بتمن

«من باید یکی از اونا رو برای خودم بگیرم.» این جمله‌ای است که گروهبان جیمز گوردون وقتی برای اولین بار، بتموبیل را در فیلم «بتمن آغاز می‌کند» کریستوفر نولان دید، به زبان آورد. این فقط احساس جیمز گوردون نبود، بلکه همه طرفدارانی که فیلم اول از سه‌گانه شوالیه تاریکی با بازی کریستین بیل را در سال 2005 تماشا کردند، چنین احساسی داشتند.

بت موبیل شوالیه تاریکی، یک وسیله نقلیه غول‌پیکر و یک هیولای به تمام معناست که با نام The Tumbler شناخته می‌شود. بتمن در این خودرو در طول سه گانه شوالیه تاریکی، هیچ مشکلی با چرخاندن چرخ‌های عظیم روی هر چیزی و هر مسیری که پیش رویش است، ندارد. مطمئنا ماشین بتمن کریستین بیل از سایر بتموبیل‌ها بزرگتر و عظیم‌تر است، اما فوق‌العاده روان کار می‌کند و لاستیک‌های غول‌پیکر آن به این خودرو اجازه می‌دهد تا به‌راحتی در خیابان‌های گاتهام حرکت کند و تمام موانع را از پیش رو بردارد.

از دیگر ویژگی‌های این نسخه از ماشین های بتمن می‌توان به استحکام و مقاومت آن اشاره کرد؛ البته جای تعجبی ندارد، زیرا شرکت بروس وین، آن را برای اهداف نظامی تولید کرده است. این وسیله نقلیه تانک‌مانند توانست در برابر سیلی از نیروهای پلیس مقاومت کند و بسیاری از وسایل نقلیه مهاجم را از سر راه خود بردارد. سیستم تسلیحاتی پیشرفته آن، همچنین این خودرو را به مرگبارترین بتموبیل تاریخ تبدیل می‌کند و این اطمینان را می‌دهد که هیچ شرور و مجرمی دوست ندارد در مسیر آن قرار بگیرد.

برخی از طرفداران، این ایده را دوست نداشتند که خود بتمن در طراحی این بتموبیل نقشی نداشته باشد؛ اما این موضوع از تناسب بتمن کریستین بیل کم نمی‌کند و این یک وسیله تاکتیکی، ترسناک و آماده برای شوالیه تاریکی است.

3. بتموبیل اول DCAU – انیمیشن‌های Batman: Animated Series، Batman: Mask of the Phantasm و Mr.Freeze: SubZero

ماشین های بتمن

این لیست از بهترین ماشین های بتمن بیشتر به بتموبیل‌های حاضر در اقتباس‌های تلویزیونی و فیلم‌های زنده بتمن اختصاص داشت؛ اما بت موبیل اول در سری انیمیشن‌های DCAU، جایگاه ویژه‌ای در این فهرست خواهد داشت. انیمیشن Batman: Mask of the Phantasm در سینماها اکران شد و هر چیزی که با دنیای افسانه‌ای Batman: The Animated Series در ارتباط باشد، سزاوار جایگاهی در لیست‌های بهترین‌های مربوط به بتمن خواهد بود.

بتموبیل مورد استفاده در این فیلم انیمیشنی، یک خودرو کلاسیک محسوب می‌شود و به‌سادگی می‌توان آن را یک اثر هنری کامل دانست. طراحی این ماشین بتمن از فیلم‌های تیم برتون گرفته شده، اما ویژگی‌های خاص خود را نیز به‌همراه دارد و منحصر به دنیایی است که بروس تیم، اریک رادومسکی و پل دینی ساخته‌اند.

بدنه طولانی و براق شبیه به بت موبیل لایو اکشن دوران خود، اما مستطیلی‌تر با لبه‌ها و خطوط تیزتر، ویژگی‌های ظاهری این ماشین بتمن هستند. سایبان کشویی این خودرو نیز مشابه با فیلم‌های دوران خود است، اما اضافه شدن دم‌باله‌های مخصوص و معروف به گوش خفاش، پشت خودرو را بسیار تیزتر از نمونه‌های دیگر در آن زمان می‌کند.

اگر سری انیمیشنی Batman: The Animated Series را دنبال کرده باشید، تصویر بت موبیل طولانی که با سرعت به سمت خروجی غار بتمن می‌رود، با چراغ‌های زردرنگی که مسیر پیش رو را روشن می‌کند، احتمالا در تیتراژ ابتدایی سریال برای همیشه در حافظه شما باقی مانده است.

2. بتموبیل اورجینال – بتمن 1966 تا 1968 و Batman: The Movie

ماشین های بتمن

ما زمان زیادی را صرف قدردانی از بتموبیل‌های سینمایی و تلویزیونی کردیم؛ اما اولین ماشین بتمنی که روی صفحه‌ها به نمایش درآمد، یکی از نمادین‌ترین وسایل نقلیه ابرقهرمان دی سی محسوب می‌شود. این بت موبیل که در سال 1966 برای مجموعه تلویزیونی بتمن استفاده شد، توسط جورج باریس طراحی شد و یک فورد لینکلن فیتورا ارتقا یافته بود. اگر ماشین اصلی را دیده باشید، می‌توانید متوجه شوید که با شکل غیر عادی بال‌دار، باله‌های خمیده در پشت و چراغ‌های جلوی شبیه به چشم، گزینه‌ای عالی برای سواری دادن به بتمن و رابین محسوب می‌شود.

ظاهر سیاه و قرمز و گیره دماغه‌مانند روی کاپوت، زیبایی چشمگیر و نمادینی به این خودرو بخشید و بسیار جالب است که یک آژیر نیز روی آن تعبیه شده بود؛ چرا که بتمن در این نسخه، یک مامور قانون بود. شاید جالب‌ترین ویژگی این نسخه، اهرم اضطراری Bat-Turn در بالای سر بود که اجازه می‌داد خودرو در میانه راه، یک دور کامل 180درجه‌ای بزند و دشمنان پشت سر خود را تعقیب کند.

بت موبیل کلاسیک سال 1966 در تمام سه فصل نمایش بتمن و همچنین فیلم Batman: The Movie به خوبی به بتمن و رابین خدمت کرد و به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا هنوز هم تا این اندازه محبوبیت دارد. اولین بت موبیل لایو اکشن واقعی، به جرات یکی از بهترین ماشین های بتمن در تمام دوران محسوب می‌شود.

1. بتموبیل تیم برتون – فیلم بتمن 1989، بازگشت بتمن و فلش 2023

ماشین های بتمن

سرانجام به بهترین بتموبیل تاریخ رسیدیم. ماشین بتمن فیلم‌های تیم برتون، یعنی بتمن 1989 و بازگشت بتمن که البته در فیلم فلش 2023 نیز رخ‌نمایی کرد، به‌جرات نمادین‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین نسخه از ماشین های بتمن است. این نسخه، استانداردهایی را برای ظاهر یک بت موبیل خوب تعیین کرد و بسیاری از نسخه‌های بعدی این خودرو از این مدل الهام گرفتند.

بتمن 1989 ساخته تیم برتون، اولین باری بود که این بت موبیل به نمایش درآمد و تم آهنگسازی دنی الفمن نیز شکوه نمایش این ماشین بتمن را دوچندان کرد. بدنه طولانی و سایبان کشویی که به دستور شوالیه تاریکی باز می‌شود، این بت موبیل را به نسخه‌ای عالی برای خیابان‌های جنایت‌آلود شهر گاتهام تبدیل کردند. چراغ‌های زرد رنگ وهم‌آور آن به زیبایی با آن صحنه ترسناکی که از میان جنگل به سمت غار بتمن حرکت می‌کند، جفت و جور می‌شود.

فیلم The Flash محصول سال 2023 شاید فیلم خیلی خوبی نبود؛ اما دیدن این ماشین خاطره‌انگیز در دقایقی از این فیلم، به لحظاتی لذت‌بخش برای طرفداران بتمن تبدیل شد. ظاهر شیک و ترسناک و تسلیحات ذخیره شده و بی پایان تعبیه شده روی آن، بت موبیل آثار تیم برتون را به همراهی عالی برای بتمن تبدیل کرد.

نظر شما در این باره چیست و کدام بت موبیل دنیای سینما و تلویزیون را بیشتر دوست داشتید؟ آیا طرفدار نسخه های کلاسیک ماشین های بتمن هستید یا به نسخه‌های مدرن علاقه بیشتری دارید؟

همچنین بخوانید:
تریلر جدید سریال The Penguin منتشر شد؛ وقتی پنگوئن گاتهام را به خاک‌وخون می‌کشد قیمت عجیب ماشین بتمن؛ بت موبیل معروف ۸ سیلندر چند است؟ رتبه‌بندی بازی های بتمن از بدترین تا بهترین

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*