کنسول بازی نسل دهم

چه زمانی باید منتظر کنسول های بازی نسل دهم باشیم؟

با گذشته حدود چهار سال از عمر کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس | اس آیا زمان آماده شدن برای کنسول های بازی نسل دهم رسیده است؟

سرعت پیشرفت در صنعت بازی‌های ویدیویی به‌حدی بالاست که حتی اگر به‌تازگی یک کنسول نسل نهمی خریده باشید نیز احتمالا کنجکاوید که از نسل دهم اطلاعات به دست آورید. با این وجود شاید زمان شروع رقابت کنسول های بازی نسل دهم آن‌طور که فکر می‌کنید نزدیک نباشد. امروز قصد داریم نگاهی داشته باشیم به تاریخچه کنسول‌های بازی در سال‌های گذشته و بر این اساس زمان پایان نسل کنونی و آغاز نسل دهم را پیش‌بینی کنیم. آیا پلی استیشن 6 و ایکس باکس نسل دهم واقعا قرار است طی سال‌های آینده معرفی شوند؟

کنسول‌های بازی نسل نهم کدام دستگاه‌ها هستند؟

طبقه‌بندی کنسول‌های بازی‌های ویدیویی بر اساس نسل کار چندان ساده‌ای نیست. در حال حاضر دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس | اس مهم‌ترین کنسول‌های نسل نهمی بازار به شمار می‌روند؛ درحالیکه نینتندو سوییچ، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان همگی متعلق به نسل هشتم هستند.

نینتندو البته هرگز خود را درگیر نبردهای نسلی کنسول‌ها نکرده و به دلیل پایگاه وفادار مشتریان و گیمرهایی که دارد نیازی به رقابت مستقیم با سونی و مایکروسافت ندارد. دلیل اصلی این مساله تمرکز بیشتر این کنسول روی خلاقیت و ارائه محتوای غنی‌تر است تا قدرت سخت افزاری بالاتر. همین مساله باعث شده که نتوان نینتندو سوییچ را کنسولی هم‌نسل با پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس | اس دانست.

کنسول PS5 و ایکس باکس

در عین حال طی سال‌های اخیر دسته جدیدی از کنسول‌ها مثل استیم دک نیز وارد گود رقابت شده‌اند که تجربه بازی با رایانه‌های شخصی را در ابعادی بسیار جمع و جور و هم‌تراز یک کنسول دستی به کاربر ارائه داده و طرفداران فراوانی برای خود دست و پا کرده‌اند. این دسته کنسول‌ها را نیز احتمالا باید دیگر دستگاه‌های نسل نهمی در صنعت ویدیوگیم دانست.

نسل‌های پیشین کنسول‌های بازی چند سال طول کشیدند؟

برای تخمین عمر تقریبی نسل کنونی کنسول‌های ویدیویی در گام نخست لازم است با نسل‌های پیشین بیشتر آشنا شویم. این مساله البته کار چندان ساده‌ای نبوده و نیازمند بررسی تاریخچه نسبتا طولانی کنسول‌های بازی است.‌ قدمت کنسول‌های بازی به سال 1972 برمی‌گردد. با این وجود تا پیش از نسل پنجم و ورود پلی استیشن به نبرد کنسول‌های بازی تنوع این دستگاه‌ها به‌حدی زیاد بود که طبقه‌بندی کردن‌شان عملا غیرممکن به نظر می‌رسید.

پلی استیشن 1

به همین دلیل ما نسل‌بندی کنسول‌های ویدیویی را از نسل پنجم به بعد انجام خواهیم داد. بر این اساس عمر نسل‌های مختلف کنسول‌های ویدیویی به‌صورت زیر خواهد بود:

  • نسل پنجم: از سال 1993 تا 2000 (هفت سال)
  • نسل ششم: از سال 1999 تا 2005 (شش سال)
  • نسل هفتم: از سال 2005 تا 2013 (هشت سال)
  • نسل هشتم: از سال 2013 تا 2020 (هفت سال)

به این ترتیب با بررسی عمر نسل‌های پیشین کنسول‌های ویدیویی می‌توان پیش‌بینی کرد که عمر متوسط هر نسل از کنسول‌های خانگی برابر با هفت سال است.‌

از سوی دیگر دو کنسول PS5 و Xbox Series X | S هر دو در سال 2020 روانه بازار شده‌اند. بنابراین اکنون تنها چهار سال از عمر این کنسول‌ها گذشته و هنوز تا پایان عمرشان زمان زیادی باقی مانده است.

چرا برخی نسل‌ها طولانی‌تر از سایرین هستند؟

احتمالا از گزارش بالا متوجه شده‌اید که عمر تمامی نسل‌های کنسول‌های خانگی یکسان نیست. دلیل این مساله به‌طور خاص به اتفاقات رخ داده و استقبال از کنسول‌های آن نسل، پیشرفت‌های سخت افزاری و از همه مهم‌تر میزان فروش هریک از دستگاه‌های متعلق به به آن نسل بستگی دارد.‌ تولیدکنندگان کنسول‌های خانگی عموما بر اساس همین فاکتورها زمان پایان هر نسل را اعلام کرده و سخت افزارهای جدید خود را روانه بازار می‌کنند.

نینتندو سوییچ

چنین مساله‌ای گاهی باعث عرضه کنسول‌های میان‌نسلی به بازار شده و عمر یک نسل را افزایش می‌دهد. نمونه این مساله در نسل قبلی و کنسول‌های میان‌نسلی پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس قابل مشاهده بود و به نظر می‌رسد تا چندین ماه دیگر با رونمایی از پلی استیشن 5 پرو در نسل نهم نیز تکرار شود.

مساله تاثیرگذار دیگر در عمر یک نسل از کنسول‌های خانگی نیز سلطه کامل یک دستگاه بر بازار است که تولیدکنندگان رقیب را به ارتقای فوری کنسولشان وادار می‌کند. برای مثال، پلی استیشن و پلی استیشن 2 نمونه‌های بارزی از این مساله هستند که با فروش به‌ترتیب 102 و 155 میلیون دستگاهی خود تمامی رقبا را شکست داده و به‌تنهایی برنده نسل خود لقب گرفتند.

کنسول بازی نسل دهم

دیگر دلیل تفاوت عمر نسل‌های مختلف کنسول‌های خانگی نیز عدم تبعیت نینتندو از نسل‌هایی‌ست که توسط سونی و مایکروسافت تعیین می‌شوند. این کمپانی عموما هر پنج یا شش سال یک بار کنسولی جدید رونمایی می‌کند. با این وجود به نظر می‌رسد نینتندو سوییچ یک استثنا در این میان بوده؛ زیرا از زمان عرضه این کنسول به بازار در سال 2017 تا به امروز بیش از 7 سال گذشته است.

نسل نهم کنسول‌های خانگی چقدر به‌طول خواهد انجامید؟

دلایلی وجود دارد که بر اساس آن‌ها برخی صاحب‌نظران معتقدند نسل کنونی کنسول‌های خانگی ممکن است طولانی‌تر از برخی نسل‌های پیشین یا حتی همه آن‌ها باشد.

مهم‌ترین دلیل این مساله هزینه‌بر بودن فرآیند توسعه یک کنسول ویدیویی جدید است که نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین در این حوزه خواهد بود. کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس را می‌توان کامپیوترهای گیمینگ قدرتمندی توصیف کرد که بر بستری کاربرپسند در اختیار گیمرها قرار گرفته و احتمالا هزینه ساختشان از قیمت تمام شده آن‌ها بالاتر است. به همین جهت بسیاری افراد معتقدند که سونی و مایکروسافت روی فروش کنسول‌های خانگی خود متحمل ضرر می‌شوند.

کنسول بازی نسل دهم

دیگر عامل هزینه‌بر بودن توسعه کنسول‌های خانگی نیز حرکت از حافظه‌های HDD به SSD است که به‌طور عمومی گران‌تر هستند. البته در ازای این قیمت بالاتر، حافظه‌های اس اس دی بسیار سریع‌تر و بادوام‌تر بوده و کیفیت بازی‌های ویدیویی را ارتقا می‌دهند.

از طرف دیگر، گسترش یافتن بازی‌های ابری و استریم عناوین ویدیویی نیز دیگر عاملی است که اهمیت سخت افزار در اجرای بازی‌های ویدیویی را کاهش داده است. امروزه به‌واسطه سرویس‌های اشتراکی بازی ابری گیمرها قادرند سنگین‌ترین بازی‌های روز را حتی روی گوشی موبایل خود نیز اجرا کنند و همین مساله باعث شده که اشتیاق به کنسول های بازی نسل دهم سونی و مایکروسافت کاهش پیدا کند.

البته هیچ‌یک از این مسائل باعث نشده که سونی و مایکروسافت از نسل بعدی کنسول‌های خانگی خود غفلت کنند؛ چنان‌که بلومبرگ به نقل از نائومی ماتسوئوکا از، معاون ارشد سونی ادعا کرده که کنسول PS5 در حال گذراندن آخرین مراحل عمر خود است و احتمالا در آینده نزدیک با کاهش فروش به‌طور رسمی وارد افول خواهد شد. مایکروسافت نیز به‌طور مشابه از تعهد کامل تیم ایکس باکس به توسعه نسل بعدی کنسول‌های خود خبر داده و این کنسول را بزرگترین پیشرفت تکنولوژیک در تاریخ کنسول‌های ویدیویی خوانده است.

نسل دهم کنسول های بازی خانگی چه زمانی آغاز خواهد شد؟

با بررسی وضعیت فروش کنسول‌های Xbox Series X | S و الگوی نسل‌های گذشته کنسول‌های سونی و مایکروسافت می‌توان انتظار داشت که عمر نسل نهم کنسول‌های این دو کمپانی حدود هشت سال باشد. به این ترتیب با توجه به عرضه این کنسول‌ها در سال 2020 انتظار می‌رود سال 2028 زمان مناسبی برای رونمایی از نسل دهم کنسول های خانگی این دو کمپانی باشد.

این تخمین البته با در نظر گرفته میانگین عمر هشت ساله کنسول‌های خانگی سونی و احتمال طولانی‌تر شدن عمر کنسول‌های نسل نهم زده شده است.

کنسول بازی نسل دهم

این پیش‌بینی زمانی البته به هیچ وجه در خصوص نینتندو سوییچ صادق نیست؛ زیرا این کنسول زودتر از PS5 و ایکس باکس سری ایکس | اس معرفی شده و حتی علیرغم معرفی نسخه OLED به‌طور چشم‌گیری از نظر قدرت سخت افزاری عقب‌تر از سایر رقباست. اگر قرار باشد چنین اتفاقی واقعا رخ دهد، سال 2025 یا 2026 زمان مناسبی برای معرفی نسل جدید کنسول‌های نینتندو خواهد بود.

در گجت نیوز بخوانید:
هرآنچه که از پلی استیشن ۶ ، نسل جدید کنسول بازی سونی می‌دانیم 5 تا از بهترین بازی های PS2 که هنوز ارزش بازی کردن دارند اجرای مستقیم بازی های PS3 بر روی PS5؛ سونی چه نقشه ای در سر دارد؟ ۵ رونمایی بزرگ در صنعت بازی های ویدیویی که بی‌صبرانه منتظر رخ دادن آن‌ها در تابستان هستیم مایکروسافت به‌طور اتفاقی اطلاعات مربوط به کنسول میان نسلی ایکس باکس سری ایکس را لو داد +عکس، مشخصات و زمان عرضه

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*