اپل آیفون 16 یا آیفون 15

آیا اپل آیفون 16 ارزش ارتقا از آیفون 15 را دارد؟

اپل آیفون 16 را دو روز پیش معرفی کرد. آیا پرچمدار تازه iPhone 16 ارزش خرید دارد یا بهتر است آیفون 15 خود را نگه دارید؟

اپل به سنت هر ساله خود، امسال هم یک رویداد محصول پربار برگزار کرد و در خلال آن از جدیدترین پرچمداران خانواده iPhone16 پرده برداشت. نسل قبلی هم آیفون 15 نام داشت که طبق انتظارمان حالا باید تفاوت‌های زیادی با پرچمدار تازه نفس داشته باشد. اپل آیفون 16 با تمرکز عمده بر بهبود کلی عملکرد توسعه یافته و اپل مشخصا برای طراحی آن تلاش کرده است.

اپل آیفون 16 یا آیفون 15؟

گوشی اپل آیفون 16 امسال ویژگی‌هایی دارد که پای خود را یک قدم هم جلوتر گذاشته و بیشتر وارد مدل پرو شده. اگر از کاربران آیفون 15 هستید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که باید جدیدترین پرچمدار اپل را بخرید یا همین مدل فعلی را نگه دارید. اینجا هستیم تا به همین پرسش مهم پاسخ دهیم. آیا اپل آیفون 16 ارزش به روز رسانی از آیفون 15 را دارد؟ با ما در گجت نیوز همراه باشید.

نمایشگر از همیشه قدرتمندتر ظاهر شده و دوربین هم آماده عمل است. کمپانی اپل یک دکمه تازه به نام Action برای دوربین اضافه کرده که از مزایای پرچمدار جدید در مقایسه با سال گذشته به شمار می‌رود. اما به جز این موارد، جدیدترین گوشی آیفون چگونه می‌تواند با آیفون 15 سال گذشته رقابت کند؟ اگر به فکر آپدیت آیفون خود هستید، باید این موارد را در نظر بگیرید.

طراحی ظاهری و نمایشگر

آیفون 16 مانند گذشته به قالب 6.1 اینچی خود وفادار مانده و حتی آیفون 16 پلاس هم مانند آیفون 15 پلاس ابعاد 6.7 اینچی خود را حفظ کرده است. البته نباید از برخی تغییرات جدی در طراحی این دو گوشی جدید غافل شویم. ماژول دوربین اصلی امسال مانند آیفون ایکس دوباره قالب دوگانه با چینش عمودی پیدا کرده. رنگ بندی iPhone 16 شامل 5 رنگ زیبا می‌شود که چهار رنگ آبی دریایی، سبز روشن، صورتی و سفید آن کاملا جدید هستند و رنگ مشکی در آیفون 15 هم موجود بود. رنگ بندی آیفون 15 سال گذشته شامل رنگ‌های پاستلی صورتی، آبی، سبز و زرد می‌شد.

سازنده امسال تصمیم گرفته پرچمداران را با روکش محافظ سرامیکی معرفی کند. غول تکنولوژی می‌گوید این محافظ 50 درصد مقاومت بیشتری در مقایسه با نسل اول روکش سرامیکی در آیفون 15 دارد. نمایشگر هم می‌تواند به کمترین میزان روشنایی معادل 1 نیت برسد که استفاده از گوشی اپل را در نور کم برای کاربران تسهیل می‌کند.

هر دو گوشی آیفون از پنل نمایش Super Retina XDR OLED بهره می‌گیرند که بیشینه روشنایی آن 2000 نیت تایید شده؛ اما هیچ کدام قابلیت نرخ رفرش انطباق پذیر ProMotion ندارند. این امکان فقط در نسخه‌های پرو تعبیه شده است. سال گذشته اپل تصمیم گرفت Dynamic Island را از مدل پرو قرض بگیرد و آن را به مدل پایه آیفون 15 هم بدهد. طراحی مذکور در توسعه اپل آیفون 16 ادامه پیدا کرد.

عملکرد و باتری

اپل آیفون 16 مجهز به جدیدترین پردازنده اپل به نام A18 معرفی شده است که CPU با 6 هسته پردازشی دارد. این چیپست 30 درصد سریع‌تر از A16 موجود در آیفون 15 عمل می‌کند. موتور عصبی 16 هسته‌ای درون آن برای مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی طراحی شده تا امکان بهره مندی از ویژگی‌های Apple Intelligence مانند Visual Intelligence را تضمین کند.

پردازنده A18 طبق ادعای سازنده 35 درصد در مصرف انرژی بهینه عمل می‌کند و بدین ترتیب دوام باتری را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این وجود 8 گیگابایت رم در اپل آیفون 16 تایید شده تا از عملکرد روان هوش مصنوعی در آینده پشتیبانی کند.

از آن سو، گوشی آیفون 15 از پردازنده A16 Bionic قدرت می‌گیرد. چیپست مذکور هنوز عملکرد فوق العاده‌ای دارد؛ اما حالا یک سال دیگر از عمرش می‌گذرد و باید یادآوری کنیم که اولین بار با آیفون 14 پرو معرفی شده بود. شاید عملکرد A16 Bionic در حد و اندازه A18 نباشد، اما هنوز می‌تواند پاسخگوی نیاز روزمره و استفاده کاربران معمولی باشد.

میزان رم همراه آن 6 گیگابایت است که هنوز ترکیب مناسبی برای گیمینگ و مالتی تسکینگ به شمار می‌رود. باتری گوشی آیفون 15 و 15 پلاس هنوز یک روز دوام می‌آورد و آیفون 15 پلاس به خاطر باتری بزرگتر احتمالا بیشتر روشن می‌ماند.

دوربین و امکانات هوش مصنوعی در اپل آیفون 16

همان‌طور که اشاره کردیم، اپل آیفون 16 با قابلیت‌های هیجان انگیزی در دوربین همراه شده. دوربین اصلی لنز استاندارد 48 مگاپیکسلی را حفظ کرده، اما اپل دکمه Camera Control را به آن افزوده تا روش‌های تعامل کاربر با دوربین را هم افزایش دهد. ویژگی‌ Visual Intelligence هم یک قابلیت انحصاری دیگر در اپل آیفون 16 است که امکان ثبت تصویر و تعامل آنی با اشیا درون آن را فراهم می‌کند. این ویژگی کاربردی می‌تواند پوستر رویدادها را شناسایی و تاریخ‌ها را به تقویم تلفن همراه اضافه کند. همچنین قادر است به کمک هوش مصنوعی ChatGPT جزئیات اضافی تهیه کند.

لنز جدید 12 مگاپیکسلی فوق عریض قابلیت فوکوس خودکار دارد و 2.6 برابر بیش از گذشته نور از محیط دریافت می‌کند. این دوربین می‌تواند برای عکاسی در نور کم یا ثبت تصاویر ماکرو به کارتان بیاید. اپل آیفون 16 همچنین از فیلمبرداری 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه و Dolby Vision HDR پشتیبانی می‌کند. قابلیت حذف نویز به کمک هوش مصنوعی هم برای ضبط ویدیوهای باکیفیت در نظر گرفته شده است.

گوشی آیفون 15 هم دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی دارد و می‌تواند تصاویر روشن و با جزئیات ثبت کند. لنز دیگر آن 12 مگاپیکسلی تله فوتو با بزرگنمایی 2 برابری در کنار قابلیت‌هایی مانند حالت پرتره، وضعیت شب و Smart HDR است. همین ویژگی‌ها به کاربران در ثبت تصاویر باکیفیت کمک می‌کنند؛ اما آیفون 15 قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی و دکمه‌های جدید آیفون 16 دوربین را ندارد.

سایر مشخصات و ویژگی‌های اپل آیفون 16

پرچمدار اپل آیفون 16 دکمه Action Button را با قابلیت سفارشی سازی از آیفون 15 پرو سال گذشته به ارث برده است. کاربران می‌توانند از این دکمه طبق تنظیمات شخصی بهره بگیرند و برای مثال به منظور باز کردن اپلیکیشن دوربین از آن استفاده کنند. باید دوباره به دکمه‌ تازه Camera Control اشاره کنیم که امکان کنترل دوربین با ژست‌های حرکتی را برای کاربران فراهم می‌کند.

دوربین آیفون 15 با وجود قابلیت‌های زیادی که دارد، فاقد دکمه‌های Action Button و Camera Control است. آیفون 15 امکان شارژ USB-C را معرفی کرد و با این روش انتقال داده‌ها امکان پذیر شد. همین قابلیت در آیفون 15 توانست به یکی از مزایای آن نسبت به نسل قبلی تبدیل شود.

اپل آیفون 16 یا آیفون 15؛ کدام را بخریم؟

گوشی اپل آیفون 16 بر پایه‌های همان پرچمدار سال گذشته یعنی آیفون 15 بنا شده است؛ اما حالا عملکرد، دوربین و تکنولوژی بهتری دارد. اضافه شدن ویژگی Visual Intelligence و پردازنده A18 در کنار رابط کاربری با قابلیت شخصی سازی بیشتر باعث شده آیفون 16 نسخه تکامل یافته از آیفون 15 دیده شود.

اپل آیفون 16 یا آیفون 15

علیرغم همه مزایای چشمگیر که درباره iPhone 16 برشمردیم، پرچمدار آیفون 15 همچنان یک گوشی سطح بالا و پرمیوم شناخته می‌شود. عملکرد این گوشی اپل را هنوز هم نمی‌توانید زیر سوال ببرید و مخصوصا اگر یک کاربر معمولی با استفاده روزمره از گوشی همراه هستید، شاید بهتر باشد همین مدل را فعلا نگه دارید. اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید و به قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته اهمیت می‌دهید یا از دوربین گوشی هوشمند خود مانند یک عکاس استفاده می‌کنید، خرید آیفون 16 یا یکی دیگر از اعضای این خانواده می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

از دست ندهید:
لیست قیمت آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس اپل لیست قیمت آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس آیا قابلیت های هوش مصنوعی آیفون ۱۶ آنقدر با ارزش هستند که یک گوشی جدید بخرید؟ آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس با طراحی جدید، عمر باتری بیشتر و دکمه کمرا کنترل معرفی شدند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*