پیشرفت PS5 Pro

مهم ترین پیشرفت های PS5 Pro در مقایسه با PS5؛ آیا کنسول میان نسلی سونی ارزش خرید دارد؟

کنسول میان‌نسلی پلی استیشن 5 پرو – PS5 Pro نسبت به مدل استاندارد پیشرفت های فراوانی داشته. آیا این تغییرات برای ارتقا از مدل معمولی به پرو کافی هستند؟

پس از مدت‌ها انتظار بالاخره سونی کنسول پلی استیشن 5 پرو را با لقب پیشرفته‌ترین و نوآورانه‌ترین کنسول بازی تاریخ رونمایی کرد. اما آیا این ادعای سونی واقعا صحت دارد و پیشرفت های PS5 Pro آن‌قدر قابل توجه است که گیمرهای PS5 را به خرید این کنسول میان‌نسلی ترغیب کند یا خیر؟

کنسول PS5 Pro در مقایسه با PS5 چه پیشرفت هایی داشته است؟

همان‌طور که انتظار می‌رفت مهم‌ترین پیشرفت‌های کنسول پلی استیشن 5 پرو در مقایسه با نسل اولیه توانمندی گرافیکی بهتر و نرخ فریم بالاتری است که به گیمرها ارائه می‌دهد. در عین حال ظرفیت بالاتر حافظه داخلی و پشتیبانی از وای فای 7 نیز دیگر زمینه‌هایی‌ست که کنسول پلی استیشن 5 پرو سونی در آن‌ها قدرتمندتر از نسل اولیه ظاهر می‌شود.

کنسول پلی استیشن 5 پرو

در ادامه چهار پیشرفت مهم PS5 Pro نسبت به PS5 را بررسی کرده و در پایان نیز زمینه‌هایی که کنسول میان‌نسلی سونی در آن‌ها ضعیف‌تر از انتظار ظاهر شده را مورد موشکافی قرار خواهیم داد.

کارت گرافیک و حافظه بهتر و قوی‌تر

طبق اطلاعاتی که سونی از کنسول میان‌نسلی‌اش ارائه کرده، تعداد واحدهای پردازشی کنسول پلی استیشن 5 پرو در مقایسه با مدل معمولی حدود 67 درصد ارتقا یافته و رم آن نیز 28 درصد سریع‌تر شده است. بر این اساس به‌ادعای سونی گیمرهای این کنسول باید انتظار 45 درصد رندر سریع‌تر را از گیم پلی بازی‌های این کنسول داشته باشند.

پیشرفت PS5 Pro

هدف اصلی سونی در طراحی و ساخت کنسول میان‌نسلی‌اش نزدیک کردن عملکرد و جزئیات بصری مدهای عملکرد (Performance) و جزئیات (Fidelity) بوده؛ به‌طوری که این کنسول قرار است جزئیاتی هم‌تراز مدل Fidelity را با نرخ فریم‌های هم‌سطح مد Performance به گیمرها ارائه دهد.

رهگیری پرتو پیشرفته

دیگر مزیت مهم پلی استیشن 5 پرو سونی در مقایسه با مدل اوریجینال نیز پشتیبانی از تکنولوژی رهگیری پرتو (Ray Tracing) پیشرفته است. سونی ادعا کرده که این کنسول قادر خواهد بود افکت‌های نوری را با سرعتی حدودا دو برابر مدل استاندارد رندر کند.

آپ‌اسکیل کردن محتوا به‌کمک هوش مصنوعی

سونی با کنسول میان‌نسلی خود سعی کرده با موج پرشور هوش مصنوعی همراه شود. به همین منظور گیمرهای PS5 Pro قادر خواهند بود با بهره‌گیری از هوش مصنوعی جزئیات گیم پلی بازی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهند.

آپ اسکیل هوش مصنوعی پلی استیشن 5

این قابلیت PlayStation Spectral Super Resolution نام داشته و با بهره‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین محتوای پخش‌شده روی صفحه نمایش را ارتقا داده و شفافیت بیشتری را به ارمغان خواهد آورد. البته تجربه‌های پیشین سایر فعالین در حوزه بازی‌های ویدیویی نتایجی ضد و نقیض در پی داشته؛ به‌طوری که نمی‌توان از الان در خصوص این قابلیت اظهار نظر دقیقی داشت.

بنابراین باید منتظر ماند و دید در نهایت سونی چگونه از AI برای ارتقای کیفیت تصاویر خود بهره می‌برد.

حافظه داخلی بیشتر

نسخه اوریجینال پلی استیشن 5 در حال حاضر با حافظه یک ترابایتی SSD به فروش می‌رسد که با در نظر گرفتن حجم باورنکردنی برخی بازی‌های مدرن اصلا مناسب به نظر نمی‌رسد.

ژاپنی‌ها تصمیم دارند این ایراد را در مدل پرو برطرف کرده و این کنسول را با حافظه دو ترابایت روانه بازار کنند.

پلی استیشن 5 در چه زمینه‌هایی ضعیف عمل کرده است؟

با در نظر گرفتن آن‌چه در قسمت قبل گفته شد، ارتقای سخت افزاری چشم‌گیر PS5 Pro و پیشرفت های مختلف آن در بخش‌های گوناگون آن را به یک ارتقای منطقی برای گیمرهای PS5 تبدیل می‌کند.‌ با این وجود برچسب قیمتی 700 دلاری این کنسول که در مقایسه با مدل پایه 200 دلار گران‌تر است باعث می‌شود این پیشرفت‌ها آن‌طور که باید، دیده نشوند.

پیشرفت PS5 Pro

از سوی دیگر اگر قصد داشته باشید روی کنسول PS5 Pro بازی‌ها را به‌صورت فیزیکی نصب و اجرا کنید باید دیسک درایو آن را به‌صورت جداگانه و با قیمت 80 دلار خریداری کنید. همچنین قرار دادن این کنسول به‌صورت افقی نیز مستلزم خرید پایه 30 دلاری مخصوص آن خواهد بود که قیمت کنسول را به‌طور تدریجی افزایش می‌دهد.

به‌طور کلی شاید تنها ایراد کنسول میان‌نسلی سونی قیمت بالاتر آن در مقایسه با مدل استاندارد باشد که ارزش خرید آن را کاهش می‌دهد. با این وجود اگر مشکل مالی نداشته باشید یا تا کنون مدل استاندارد PS5 را خریداری نکرده باشید می‌توانید مطمئن باشید پلی استیشن 5 پرو بهترین گزینه‌ای‌ست که می‌توانید برای آغاز تجربه گیمینگ خانگی تهیه کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
شایعات داغ پلی استیشن ۵ پرو: پیشرفت‌های چشمگیر در رندر، رهگیری پرتو و رزولوشن اجرای مستقیم بازی های PS3 بر روی PS5؛ سونی چه نقشه ای در سر دارد؟ بهترین بازی های PS5 که هم اکنون می توانید تجربه کنید ۸ تا از قابلیت های مخفی دسته بازی PS5 که شاید ندانید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*