ماهواره ایرانی چمران ۱

ماهواره ایرانی چمران ۱ با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت

با تلاش محققان پرتلاش کشورمان، ماهواره ایرانی چمران ۱ با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. مأموریت این ماهواره چیست؟

طی سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی پیشرفت‌های زیادی در حوزه هوافضا داشته که یکی از نمونه‌های موفق، ماهواره ایرانی ثریا است. امروز مورخ 24 شهریور 1403، مهندسان پرتلاش کشورمان موفق به پرتاب یک ماهواره تحقیقاتی در مدار 550 کیلومتری زمین شدند.

ماهواره ایرانی چمران ۱

هم اکنون ماهواره چمران 1 با موفقیت در مدار 550 کیلومتری آرام گرفته و همراه آن در این سفر هیجان انگیز، ماهواره بر قائم 100 بوده است. نکته جالب این که در این موفقیت چشمگیر علاوه بر حضور صنایع الکترونیک ایران (صاایران) و پژوهشگاه هوافضا کشور، شرکت‌های خصوصی دانش بنیان و جوان نیز نقش داشته‌اند.

ماهواره ایرانی چمران ۱

چمران 1 با 60 کیلوگرم وزن، مأمور تست سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری به منظور اثبات فناوری مانور مداری در ارفاع و فاز است. همچنین پس از انجام وظایف فوق، این ماهواره باید به ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی و عملکرد زیرسامانه‌های ناوبری بپردازد.

قائم 100 به عنوان یک ماهواره‌بر موفق، توانست دومین مأموریت خود را با موفقیت طی کند. این ماهواره‌بر را متخصصین نیروی هوافضای سپاه طراحی کرده‌اند و برای اولین بار در پرتاب ماهواره ثریا از آن استفاده شده است. همچنین پس از ارسال موفق چمران 1 به مقصد، سازمان فضایی ایران این دستاورد ارزشمند را به مردم ایران و محققان پرتلاش کشورمان تبریک گفت.

ماهواره ایرانی چمران ۱

در گجت نیوز بخوانید:
ایران میزبان پرتاب ماهواره های خارجی به فضا می‌شود ماهواره ایرانی «آیات» برای پیش بینی زلزله ساخته می‌شود ایران، ماهواره آیات را برای پیش‌بینی زلزله به مدار می‌فرستد ماهواره خیام ساخت ایران است یا روسیه؟