بنچمارک تراشه A18 Pro

امتیازات بنچمارک تراشه A18 Pro اپل از ادعاهای بی اساس اپل خبر می‌دهند

امتیازات منتشر شده از بنچمارک گیک بنچ تراشه A18 Pro اپل حاکی از پیشرفت قابل توجه عملکرد این تراشه در مقایسه با نسل قبل هستند. آیا این پیشرفت با ادعاهای اپل هم‌خوانی دارد؟

در کنار دکمه جدید کمرا کنترل در آیفون های جدید اپل، پیشرفت‌های حاصل‌شده در تراشه A18 به کار رفته در این سری گوشی‌ها مهم‌ترین نقطه قوت آن‌ها به شمار می‌رود. در نسل جدید این تراشه‌ها اپل تعداد هسته‌های پردازشی و گرافیکی را ثابت نگه داشته، اما توانسته نسبت به نسل پیشین به برتری قابل توجهی در عملکرد دست پیدا کند. امتیازات بنچمارک تراشه A18 Pro به کار رفته در آیفون 16 پرو و پرو مکس که به‌تازگی منتشر شده نیز تا حدی گویای همین برتری است؛ اما نه به اندازه‌ای که کوپرتینویی‌ها ادعا کرده‌اند.

بررسی امتیازات بنچمارک تراشه A18 Pro اپل

اپل پیشتر ادعا کرده بود که تراشه A18 Pro علیرغم این که در تعداد هسته‌های پردازشی هم‌تراز چیپست A17 Pro ظاهر شده در عملکرد رهگیری پرتو حدودا 200 درصد سریعتر از این تراشه عمل می‌کند. در عین حال امتیازات بنچمارک این چیپست از داستانی دیگر حکایت می‌کنند.

بر اساس نتایج تست Geekbench 6 Metal که توسط یکی از یوتیوبرهای پرطرفدار صورت گرفته تراشه‌های پرچمدار جدید اپل تنها 18 درصد قدرتمندتر از تراشه A17 Pro است. این مساله البته با توجه به ثابت ماندن تعداد هسته‌های پردازشی بسیار حائز اهمیت بوده و حاکی از اثر فوق‌العاده تغییر معماری ساخت تراشه روی عملکرد آن است. نتایج این بنچمارک را در تصویر زیر مشاهده خواهید فرمود.

بنچمارک تراشه A18 Pro

امتیاز تراشه A18 Pro (راست) در برابر A17 Pro (چپ)

از سوی دیگر، بخش دیگری از نتایج گزارش‌شده توسط این یوتیوبر نیز به مقایسه عملکرد این چیپست با تراشه دسکتاپی M1 اپل اختصاص داشت؛ جایی‌که پیش‌تر هم ادعا می‌شد چیپست جدید اپل توانسته تراشه M1 را شکست دهد. همان‌طور که از این شکل‌ها پیداست، تراشه دسکتاپی M1 در بنچمارک Geekbench 6 Metal موفق به کسب امتیاز 32532 شده؛ درحالیکه امتیاز تراشه A18 Pro در تست مشابه برابر با 32997 است.

چیپست M1 اپل

امتیاز چیپست M1 اپل در تست‌های Geekbench 6 Metal (راست) و OpenCL (چپ)

البته همان‌طور که از مقایسه تصاویر امتیازات این دو تراشه نیز پیداست، تفاوت مشاهده شده میان این دو بسیار ناچیز بوده و می‌تواند صرفا به دلیل خطاهای اندازه‌گیری باشد.

در عین حال یکی از جنبه‌های عملکردی تراشه A18 Pro که آن را به چیپستی منحصربفرد تبدیل می‌کند، سیستم رهگیری پرتو سخت افزاری است که توسط تراشه M1 پشتیبانی نمی‌شود. این فناوری برای نخستین بار در چیپست A17 Pro اپل تعبیه شد و بر اساس ادعای اپل در تراشه A18 Pro حدودا 200 درصد سریع‌تر شده است.

چیپست پرچمدار اپل

البته ملاک اصلی مقایسه عملکرد تراشه A18 Pro نه امتیازات بنچمارک، بلکه عملکرد واقعی در اجرای بازی‌های سنگین و پرجزئیات است. دو گوشی آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس البته پیش‌تر با اجرای بازی‌های بزرگ کنسولی با کیفیت عالی توانمندی خود در پردازش گرافیکی را به رخ کشیده بودند. با این وجود باید انتظار داشته باشیم گوشی‌های آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس نرخ فریم بالاتر، جزئیات بیشتر و عملکرد فنی بسیار بهتری را نسبت به نسل قبلی خود ارائه دهند.

در گجت نیوز بخوانید:
وان پلاس ۱۳ با چیپست اسنپدراگون، آیفون ۱۶ را در بنچمارک گیک‌بنچ شکست داد ۷ دلیل برای خرید آیفون ۱۶ پرو و سه دلیل برای عدم خرید آن آیفون ۱۶ پرو یا آیفون ۱۵ پرو؛ کدام پرچمدار اپل بهتر است؟