انجام موفقیت آمیز اولین پیوند قلب کاملا رباتیک جهان در عربستان

بیمارستان تخصصی ملک فیصل (KFSHRC) کشور عربستان، توانست اولین پیوند قلب کاملا رباتیک جهان را به نام خود ثبت کند.

براساس جدیدترین اخبار پزشکی و سلامت، یک بیمار مبتلا به نارسایی قلبی پیشرفته، در بیمارستان تخصصی و مرکز تحقیقاتی ملک فیصل عربستان سعودی تحت عمل جراحی پیوند قلب کاملآ رباتیک قرار گرفت و علاوه بر بهبودی کامل یک رکورد جهانی برای این بیمارستان به ثبت رساند.

اولین پیوند قلب رباتیک جهان بر روی یک نوجوان ۱۶ ساله

اولین پیوند قلب رباتیک جهان

اولین پیوند قلب رباتیک جهان با یک روش پیشگامانه، و در طول دو ساعت و نیم بر روی یک بیمار 16 که از نارسایی قلبی ساله رنج می‌برد، انجام شد. تیم پزشکی این عمل پیشرفته به رهبری دکتر «فراس خلیل» (Feras Khaliel)، رئیس بخش جراحی قلب و مدیر برنامه جراحی رباتیک و کم تهاجمی در بیمارستان KFSHRC، این جراحی را پس از هفته ها برنامه ریزی انجام دادند.

تیم پزشکان قلب بیمارستان KFSHRC یک روش جراحی برای دسترسی به قلب و انجام پیوند بدون بازکردن قفسه سینه بیمار ابداع کردند. این تیم برای کاهش خطرات و اطمینان از دقت، عملاً هفت بار در طول 72 ساعت قبل از انجام عمل جراحی واقعی، عمل جراحی آزمایشی داشتند. استفاده از فناوری رباتیک یک تکنیک کم تهاجمی را فراهم می‌کند و از روش معمول باز کردن قفسه سینه بیمار خودداری می‌کند. این تکنیک همچنین با کاهش زمان بهبودی بیمار، درد بعد عمل را کاهش و خطر عوارض بعدی را به حداقل می‌رساند.

اولین پیوند قلب رباتیک جهان

دکتر مجید الفیاض، مدیر عامل بیمارستان تخصصی و مرکز تحقیقاتی ملک فیصل عربستان، از این جراحی نوین به عنوان یک جهش دگرگون کننده در جراحی پیوند قلب یاد کرد که اولین بار در دهه 1960 آغاز شد. وی تاکید کرد که این موفقیت با چشم انداز 2030 عربستان سعودی مطابقت دارد که نوآوری در مراقبت های بهداشتی را برای ارتقای کیفیت زندگی در سطح محلی و جهانی در اولویت قرار می دهد.

دکتر الفیاض همچنین تعهد رهبری عربستان به توسعه مراقبت های بهداشتی را ستایش کرد. به گفته وی، KFSHRC همچنان در خط مقدم نوآوری های پزشکی قرار دارد و تیم هایی را در سراسر جهان آموزش می دهد تا نتایج پیوند اعضای رباتیک را بهبود بخشند.

بیمارستان KFSHRC در سال 2024 توسط Brand Finance به عنوان ارزشمندترین برند مراقبت‌های بهداشتی در عربستان سعودی و خاورمیانه شناخته شد و در لیست 250 بیمارستان برتر جهان نیز قرار گرفته است. انجام اولین پیوند قلب رباتیک جهان یک نقطه عطف مهم در تاریخ این جراحی دشوار و بیمارستان ملک فیصل محسوب می‌شود.

مزیت جراحی رباتیک در بیماری های قلبی و عروقی

اولین پیوند قلب رباتیک جهان

جراحی رباتیک قلب نیاز به یک عمل جراحی باز بزرگ را از بین می‌برد. در این روش، به جای باز کردن قفسه سینه، جراح از طریق برش های کوچک به نواحی مورد نیاز دسترسی پیدا می‌کند. استفاده از این روش برای بیمار نیز به مراتب بهتر بوده و زمان بهبودی را نیز کاهش می دهد. تقریباً تمام روش های جراحی قلب و عروق را می‌توان از طریق جراحی رباتیک کم تهاجمی انجام داد.

این جراحی ها شامل تعمیر و تعویض دریچه، از جمله کاشت دریچه آئورت ترانس کاتتر (TAVI) ، جراحی بای پس رباتیک، اختلالات ریتم، تعمیر دریچه، مشکلات در دهلیز راست یا چپ جراحی با کمک ربات راه حلی جدید برای بیمارانی که تحت چندین عمل جراحی قلب قرار گرفته‌اند، می‌شود. البته انجام عمل جراحی باز در بیمارانی که مشکل دریچه قلب بسیار خطرناک دارند توصیه نمی‌شود؛ زیرا احتمال آسیب استخوان سینه به قلب در حین عمل وجود دارد.

علاوه بر این، یک عمل جراحی قلب رباتیک را می توان بر روی قلب در حال تپش انجام داد. این بدان معنی است که ممکن است از توقف قلب جلوگیری شود و هیچ اختلالی در عملکرد قلب ایجاد نشود. این جراحی نسبت به جراحی معمولی زمان کمتری می برد و خطر عفونت، خونریزی و انتقال خون را به حداقل می‌رساند.

همچنین بخوانید:
ربات جراح داوینچی یک بیمار را کشت! کشف روش انقلابی برای درمان آب مروارید چشم بدون نیاز به عمل جراحی اولین پیوند سر انسان تا سال ۲۰۳۰ انجام خواهد شد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*