کمپانی تکنولوژی

با صاحبان اصلی بزرگترین کمپانی های حوزه تکنولوژی آشنا شوید

اگر فکر می‌کنید ایلان ماسک و جف بزوس صاحب کمپانی بزرگ حوزه تکنولوژی مثل تسلا و آمازون هستند سخت در اشتباه هستید. این افراد درصد کمی از سهام این کمپانی‌ها را در اختیار دارند.

تکنولوژی، امروز بر تمامی زمینه‌های زندگی ما سایه افکنده؛ به‌طوری که گوشی‌های موبایل، لپتاپ‌ها و تلویزیون‌های هوشمند تقریبا تمامی جنبه‌های زندگی ما از خواب و استراحت و تفریح گرفته تا روابطمان را تحت تاثیر قرار داده‌اند. به همین دلیل است که کمپانی های حوزه تکنولوژی در سال‌ها اخیر پیشرفت‌هایی باورنکردنی داشته و اکنون در صدر جدول ارزشمندترین کمپانی های دنیا قرار دارند.

ارزش کمپانی‌هایی مثل اپل، مایکروسافت، انویدیا، آمازون، آلفابت و تسلا اکنون تریلیون‌ها دلار برآورد می‌شود و افرادی مثل بیل گیتس، مارک زاکربرگ و ایلان ماسک از همین طریق به ثروتمنترین افراد دنیا تبدیل شده‌اند. در عین حال در بسیاری مواقع این افراد صرفا مدیر عامل و چهره رسمی کمپانی‌های یادشده بوده و صاحب اصلی کمپانی کس دیگری است.

صاحبان کمپانی های بزرگ حوزه تکنولوژی را بشناسید

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به بزرگترین سهامداران و صاحبان اصلی تعدادی از کمپانی های مهم حوزه تکنولوژی. احتمالا از شنیدن نام برخی از این سهامداران تعجب خواهید کرد. با این وجود احتمالا تعداد زیادی از این افراد و کمپانی‌ها را اصلا نمی‌شناسید!

آلفابت

آلفابت که پیش‌تر صرفا به نام گوگل شناخته می‌شد یکی از بزرگترین کمپانی های حوزه تکنولوژی به شمار می‌رود. این کمپانی در سال 2015 ساختار خود را به‌طور کامل تغییر داد تا آلفابت به کمپانی مادر گوگل تبدیل شود و فعالیت‌های غیرمرتبط به موتور جستجوی گوگل و سرویس‌های وابسته به آن در دسته‌هایی متفاوتی قرار گیرند. از این طریق، گوگل می‌توانست فعالیت‌های خود را با تمرکز بیشتر انجام داده و عملکرد بهتری داشته باشد.

شرکت آلفابت

سهام آلفابت به سه دسته مختلف تقسیم می‌شود. سهام نوع A معمولا به‌طور عمومی داد و ستد می‌شوند و تعدادی از کمپانی‌های سرمایه‌گذاری بزرگ دنیا حضور ویژه‌ای در آن دارند. برای مثال «گروه ونگارد» و «بلک راک» روی‌هم رفته 15 درصد از سهام کلاس A و 13 درصد از سهام کلاس C آلفابت را در اختیار دارند.

از سوی دیگر لری پیج و سرگی برین، موسسین اصلی گوگل نیز هریک حدود 40 درصد از سهام کلاس B آلفابت را در اختیار داشته و از این طریق با سرمایه حدود 150 میلیارد دلاری خود در شمار ثروتمندترین افراد دنیا قرار گرفته‌اند. همچنین جان دوئر، سرمایه‌گذار سرشناس آمریکایی نیز دو درصد سهام کلاس B آلفابت را در اختیار دارد.

آمازون

آمازون نیز یکی دیگر از 5 کمپانی بزرگ حوزه تکنولوژی در آمریکاست. این کمپانی همان‌طور که احتمالا مطلعید در ابتدا به‌عنوان یک فروشگاه خرده‌فروشی متولد شد؛ اما امروزه به حوزه‌های دیگری مثل پردازش ابری (سرویس وب آمازون)، خودروهای خودران و حتی سرگرمی (سرویس استریم Prime) وارد شده است. همین گستردگی کسب و کار باعث شده درآمد خالص این کمپانی حدود 500 میلیارد دلار باشد.

کمپانی تکنولوژی

سهام کمپانی آمازون در سال 1997 به‌طور عمومی عرضه شد. جف بزوز، موسس کمپانی آمازون البته با تصاحب حدود یک میلیارد سهم در این کمپانی با ارزش تقریبی 200 میلیارد دلار بزرگترین سهامدارش به شمار رفته و اندرو جسی نیز با بیش از دو میلیون سهم دیگر سهامدار عمده این کمپانی است.

همچنین همانند بسیاری کمپانی‌های بزرگ دیگر دنیا، شرکت‌های سرمایه‌گذاری مثل ونگارد، بلک راک و State Street نیز در این کمپانی سهم داشته و مجموعا حدود 20 درصد از سهام آن را در اختیار دارند.

در گجت نیوز بخوانید:
بلندپروازی جف بیزوس از آمازون تا بلو ارجین: فرود روی ماه تا سال ۲۰۲۵

اپل

در سال‌های گذشته اپل بارها و بارها برای کسب عنوان ارزشمندترین کمپانی حوزه تکنولوژی در رقابت با مایکروسافت بوده است. این کمپانی کوپرتینویی نخستین شرکت در دنیا بود که به ارزش 1 تریلیون دلار رسید و اکنون ارزشی برابر با 3 تریلیون دلار دارد. اپل امروزه در حوزه‌های مختلفی مثل گوشی‌های موبایل، کامپیوتر، سرگرمی یا حتی موسیقی فعالیت می‌کند؛ اما بخش اعظم درآمدش از فروش آیفون های محبوبش تامین می‌شود.

شرکت اپل

استیو جابز، هم‌بنیانگذار اپل 11 درصد از سهام این کمپانی را در اختیار داشت؛ اما در خروج اجباری‌اش از این شرکت در سال 1980 بخش عمده سهام خود را به فروش رساند. در حال حاضر اما تیم کوک، مدیرعامل اپل، با تصاحب 3.2 میلیون سهم این کمپانی تنها صاحب کمتر از یک درصد از سهام این کمپانی است؛ درحالیکه آرتور لوینسون، رییس این کمپانی صاحب 4.4 میلیون سهم اپل است.

از سوی دیگر، ال گور، معاون اول رییس جمهور اسبق آمریکا نیز یکی دیگر از سهامداران مهم اپل به شمار رفته و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگی مثل برکشایر هاتاوی، FMR، ونگارد و سایرین نیز مجموعا 25 درصد از سهام اپل را در اختیار دارند.

مایکروسافت

مایکروسافت نیز دیگر عضو باشگاه پنج‌نفره باارزش‌ترین کمپانی‌های تکنولوژی دنیاست که بیش از همه با سیستم عامل ویندوز در دنیا شناخته می‌شود. با این وجود فعالیت‌های یک دهه اخیر این کمپانی در حوزه پردازش ابری (پلتفرم Azure) و البته درخشش آن در بازار بازی‌های ویدیویی با برند ایکس باکس و اخیرا خرید اکتیویژن باعث شده که ارزش این کمپانی ردموندی نیز به بیش از 3 تریلیون دلار برسد.

مایکروسافت

بزرگترین سهام‌دار حال حاضر مایکروسافت، بیل گیتس، مدیر عامل پیشین این کمپانی است که صاحب 1.38 درصد از سهام آن است. همچنین سایر مدیران و مسئولین این کمپانی مثل ساتیا نادلا، بردفورد اسمیت و ایمی هود نیز همگی صاحب حدودا 300 هزار تا 400 هزار سهام هستند.

علاوه بر این، شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و سرشناس آمریکایی مثل ونگار، جی پی مورگان چیس، State Street و دیگران نیز در شمار سهامداران بزرگ مایکروسافت قرار داشته و حدود یک چهارم از سهام آن را در اختیار دارند.

متا

متا کمپانی مادر فیسبوک و صاحب پلتفرم‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی محبوبی مثل اینستاگرام، فیسبوک و تردز به شمار می‌رود. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری عظیم این برند روی واقعیت مجازی نیز منجر به تولید هدست‌های AR/VR مطرحی چون دستگاه‌های Quest شده است. در عین حال بخش عمده درآمد فیسبوک همانند گوگل از تبلیغات است.

کمپانی تکنولوژی

مارک زاکربرگ، هم‌بنیان‌گذار فیسبوک هم‌اکنون بزرگترین سهام‌دار آن به شمار رفته و رقمی بالغ بر 200 میلیارد دلار از سهام Meta را در اختیار دارد. زاکربرگ صاحب حدودا یک میلیون سهم کلاس A فیسبوک و 346 میلیون سهام کلاس B این کمپانی است.

علاوه بر زاکربرگ، مدیران کنونی و سابق این شرکت، شریل سندبرگ و کریستوفر کاکس نیز دیگر سهام‌داران مهم این کمپانی بزرگ حوزه تکنولوژی هستند. در این میان، شرکت‌های سهام‌داری بزرگ آمریکایی نیز مثل دیگر کمپانی‌ها در متا نیز سهم قابل توجهی دارند؛ به‌طوری که مجموع دارایی‌های آن‌ها از Meta حدودا 25 درصد کل ارزش این کمپانی برآورد می‌شود.

انویدیا

با وجود این که انویدیا برندی نسبتا قدیمی است، اما به‌تازگی در جمع بزرگان حوزه تکنولوژی قرار گرفته است. این دستاورد بزرگ به‌واسطه استقبال فوق‌العاده از تراشه‌های هوش مصنوعی در دنیا حاصل شده و توانسته ارزش این کمپانی را طی 12 ماه به 3 تریلیون دلار برساند. البته کاهش خوش‌بینی نسبت به آینده AI باعث از دست رفتن بخشی از ارزش این کمپانی شده است. در عین حال انویدیا همچنین بزرگترین تولیدکننده کارت‌های گرافیک در دنیا به شمار رفته و خدمات نرم افزاری و سخت افزاری گسترده‌ای را نیز به مشتریانش ارائه می‌دهد.

کمپانی تکنولوژی

بزرگترین سهام‌دار حال حاضر انویدیا، جنسن هوانگ، موسس و مدیر عامل آن به شمار می‌رود که 3 درصد از سهام این کمپانی معادل 860 هزار سهم را در اختیار داشته و ارزشی بالغ بر 100 میلیارد دلار در بازار پیدا کرده است. علاوه بر این، سی درصد از سهام این کمپانی بزرگ فناوری نیز در اختیار شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری مثل ونگارد، بلک راک، پرایس و FMR است.

تسلا

بر خلاف بسیاری کمپانی‌های دیگر فعال در حوزه تکنولوژی‌های مدرن، تسلا به‌جای تمرکز روی گسترش فعالیت‌هایش به بازارهای مختلف تنها در حوزه خودروهای الکتریکی فعال است. این شرکت که به‌عنوان طلایه‌دار تولید خودروهای الکتریکی تجاری در دنیا شناخته می‌شود، چندین مدل خودروی برقی فوق‌العاده پرفروش روی خط تولید داشته و با فناوری خودران خود توانسته سر و صدای زیادی در دنیا به پا کند. تسلا همچنین یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان و فروشندگان سیستم‌ها و باتری‌های انرژی خورشیدی در دنیا نیز به شمار می‌رود.

تسلا

بزرگترین سهامدار تسلا، ایلان ماسک پرحاشیه است که در حال حاضر با سرمایه 250 میلیارد دلاری خود ثروتمندترین فرد دنیاست. او 14 درصد از سهام تسلا را در اختیار داشته و با اختلاف بالاتر از سهامداران دیگری چون کیمبال ماسک و جفری استراوبل قرار گرفته است. از سوی دیگر، شرکت‌های سرمایه‌گذاری مهمی مثل ونگارد، State Street، بلک راک، جیود کاپیتال و مورگان استنلی نیز در میان بزرگترین سهامداران تسلا حضور دارند.

اوراکل

کمپانی اوراکل که در سال 1977 تاسیس شده و در حوزه ارائه سرویس‌های نرم افزاری فعال است، در سال‌های اخیر پیشرفت خارق‌العاده‌ای تجربه کرده و در نهایت پشت سر مایکروسافت، در رده دوم بزرگترین کمپانی‌های فعال در حوزه نرم افزار جای گرفت. مهم‌ترین درآمد این کمپانی از پلتفرم Oracle Data و سرویس Oracle Cloud حاصل می‌شود که در زمینه‌های متعددی مثل سرورها، پردازش ابری و دیگر موارد فعال هستند. این کمپانی درآمد سالیانه حدود 53 میلیارد دلاری داشته و ارزش بازارش به 470 میلیارد دلار می‌رسد.

کمپانی تکنولوژی

بزرگترین سهام‌دار اوراکل، هم‌بنیانگذاز و مدیر فنی آن لری الیسون است که با سرمایه 204 میلیارد دلاری خود یکی از ثروتمندترین افراد دنیا به شمار می‌رود. الیسون با در اختیار داشتن 1.14 میلیارد سهم در اوراکل صاحب 40 درصد آن به شمار رفته و بالاترین فرد در چارت سازمانی این کمپانی است. از سوی دیگر اما موسسات سرمایه‌گذاری مثل ونگارد، بلک راک، State Street و JP Morgan نیز دیگر سهام‌داران مهم اوراکل هستند. با این وجود مجموع سهام این شرکت‌های سرمایه‌گذاری تقریبا برابر با لری الیسون است.

IBM

در طول سال‌های گذشته کسب و کار IBM دستخوش تغییرات فراوانی شده است. این کمپانی که در ابتدا به‌عنوان یک شرکت تولید لوازم اداری معرفی شد، رفته‌فته به حوزه تولید کامپیوترهای شخصی و ادوات پردازشی روی آورد و به چنان پیشرفتی رسید که زمانی 70 درصد بازار کامپیوترهای شخصی در دنیا را در اختیار داشت. این کمپانی هم‌اکنون در حوزه‌های مختلفی اعم از هوش مصنوعی، پردازش ابری، روباتیک و سیستم‌های دیجیتال فعال است؛ اما از نظر درآمدی در سطحی پایین‌تر از کمپانی‌های موسوم به «Big Five» قرار دارد.

شرکت IBM

آرویند کریشنا و میشل برودی بزرگترین سهام‌داران IBM به شمار می‌روند. با این وجود تنها درصد اندکی از سهام کلی این کمپانی در اختیار این دو فرد است؛ زیرا بخش عمده‌ای از سهامداران آن را شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگی مثل ونگارد، بلک راک یا State Street تشکیل می‌دهند.

نتفلیکس

در سال‌های اخیر نتفلیکس علیرغم رقابت شدیدی که با رقبایی مثل دیزنی پلاس، آمازون پرایم ویدیو و سایرین داشته توانسته در رده اول بزرگترین کمپانی‌های استریم محتوای ویدیویی قرار گیرد. این کمپانی در حال حاضر حدود 260 میلیون کاربر فعال در سرتاسر دنیا داشته و جوایز متعددی را در رویدادهای مهم از آن خود کرده است. همچنین ارزش این کمپانی که روزی به اجاره DVD فیلم‌های سینمایی مشغول بود اکنون بالغ بر 300 میلیارد دلار است.

نتفلیکس

بزرگترین سهام‌دار نتفلیکس، رید هیستینگز، هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی این کمپانی است که بیش از دو میلیون سهام این کمپانی را در اختیار دارد. از سوی دیگر، شرکت‌های سرمایه‌گذاری Vanguard و BlackRock هم‌اکنون صاحب حدود 15 درصد از سهام این کمپانی هستند؛ درحالیکه FMR و State Street و Price Associates نیز 15 درصد از سهام آن را در اختیار دارند.

سونی

بر خلاف دیگر کمپانی‌های مورد اشاره در این متن، مرکز اصلی سونی نه در آمریکا، بلکه در ژاپن واقع شده است. این کمپانی با درآمد سالیانه 90 میلیارد دلاری و ارزش 109 میلیارد دلار در بازار با این که اصلا قابل قیاس با سایر کمپانی‌های حوزه تکنولوژی نیست؛ اما یکی از مهم‌ترین برندهای این حوزه به شمار می‌رود.

کمپانی تکنولوژی

سونی به‌جز تولید محصولات پرسودی چون تلویزیون‌های هوشمند و کنسول‌های بازی پلی استیشن، فعالیت گسترده‌ای نیز در بازار نیمه‌رساناها، دوربین‌ها و نرم افزارهای حوزه عکسبرداری دارد. علاوه بر این، برندهای سونی موزیک و سونی پیکچرز نیز در شمار نام‌های شناخته‌شده حوزه سرگرمی قرار دارند.

سونی البته به‌طور خاص سهام‌دار عمده‌ای نداشته و اکثر سهامش در اختیار موسساتی چون Primecap، Aristotle Capital Management،Fisher Asset Management و بانک آمریکاست که هریک حدودا یک درصد از سهام آن را در اختیار دارند. علاوه بر این، شرکت‌های سرمایه‌گذاری مثل بلک راک یا ونگارد نیز در شمار سهام‌داران عمده سونی هستند.

در گجت نیوز بخوانید:
تکنولوژی انقلابی ایلان ماسک، نعمت دیدن را به افراد نابینا هدیه می‌کند اپل برترین کمپانی تکنولوژی سال در رتبه بندی جهانی فورچون ۵۰۰ شناخته شد پولدارترین و ثروتمندترین انسان های جهان در سال ۲۰۲۳

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*