گوگل کروم مرورگر

4 دلیل برای این که همین الان مرورگر گوگل کروم را کنار بگذارید

شاید مرورگر گوگل کروم گزینه اول بسیاری از شما برای گشت و گذار در اینترنت باشد. اما این چهار دلیل ممکن است باعث شوند این مرورگر را کنار بگذارید.

احتمالا بسیاری از شما کاربران وفادار گوگل کروم هستید و مدت‌هاست که برای کاوش در اینترنت از این مرورگر استفاده می‌کنید. شکی نیست که گوگل کروم از بسیاری جنبه‌ها کامل‌ترین و بهترین مرورگر در دنیا به شمار رفته و عرصه را بر بسیاری فعالان دیرینه در بازار اعم از فایرفاکس تنگ کرده است. با این وجود برخی نگرانی‌های اخیر در خصوص عملکرد آن باعث شده که بسیاری افراد عطای استفاده از آن را به لقایش ببخشند.

چرا باید مرورگر گوگل کروم را کنار بگذاریم؟

در ادامه چهار مساله عمده را معرفی می‌کنیم که هریک می‌توانند دلیلی برای کنار گذاشتن این مرورگر توسط شما باشند.

نگرانی‌های امنیتی

گوگل یک وزنه ارزشمند در دنیای فناوری به شمار رفته و محصولات سخت افزاری و نرم افزاری فوق‌العاده‌ای می‌سازد. برای مثال سرویس‌های Maps، Gmail، Docs یا Sheets از جمله مهم‌ترین ابزارهای نرم افزاری گوگل به شمار می‌روند که به‌طور روزانه توسط میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا استفاده می‌شوند.

نگرانی امنیتی

این سرویس‌ها در ظاهر کاملا رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند. با این وجود گوگل در ازای ارائه این سرویس‌ها چیزی از شما می‌گیرد که با هیچ اسکناسی قابل قیاس نیست! این کمپانی با جمع‌آوری داده‌های شخصی کاربرانش در پلتفرم‌ها و سرویس‌های مختلف یک پروفایل اختصاصی برای هر فرد تولید کرده و از این طریق تبلیغات مد نظر خود را به آن‌ها نمایش می‌دهد.

این مساله به‌طور خاص در مرورگر گوگل کروم پررنگ‌تر است؛ زیرا این مرورگر اطلاعاتی مثل تاریخچه جستجو، موقعیت و سایر داده‌های شخصی مهم کاربران را جمع‌آوری کرده و برای اهداف تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌دهد. این کمپانی البته برای پاسخ‌گویی به نگرانی‌های موجود در خصوص امنیت داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران، قابلیت Privacy Sandbox را رونمایی کرده است؛ هرچند که این سرویس تنها دسترسی اپلیکیشن‌های شخص ثالث به داده‌های کاربران را محدود کرده و تاثیری در جمع‌آوری داده‌ها توسط خود گوگل ندارد.

از سوی دیگر نمایش کوکی‌های بعضا نامرتبط در جاهای مختلف مرورگر Google Chrome نیز مساله دیگری است که بسیاری کاربران حرفه‌ای‌تر در سرتاسر دنیا را نگران کرده است. این نگرانی در بعضی کاربران تا سر حد ترس پیش رفته و این حس را در آن‌ها ایجاد کرده که هر کلیک در مرورگر کروم در حقیقت کمک به الگوریتم غول‌آسای گوگل برای سلطه بر جهان است!

اگر شما هم نگران امنیت خود در اینترنت هستید توصیه می‌کنیم استفاده از گوگل کروم را کنار گذاشته و در عوض سراغ مرورگرهای دیگری مثل فایرفاکس یا سافاری بروید. مرورگر فایرفاکس اجازه انتخاب بین مدهای امنیتی استاندارد و سخت‌گیرانه را به شما داده و امکان غیرفعال کردن تمامی ردیاب‌های شبکه‌های مجازی را در اختیارتان قرار می‌دهد. به‌طور مشابه مرورگر سافاری نیز با بهره‌گیری از ابزارهای پیشرفته خود مانع ردیابی کاربران توسط وبسایت‌ها می‌شود.

مشکلات عملکرد و اشغال حافظه بالا

کروم را می‌توان سریع‌ترین مرورگر حال حاضر دنیا دانست؛ البته به‌شرطی که حافظه رم و توان پردازشگر شما برای اجرای آن کافی باشد. برای مثال اگر در یک کامپیوتر با 32 گیگ رم گوگل کروم را استفاده کنید به‌راحتی قادر به باز کردن هر تعداد تب که مایلید خواهید بود. با این وجود در یک لپتاپ با 8 گیگ رم نمی‌توانید انتظار عملکرد چندان درخشانی از Google Chrome داشته باشید.

گوگل کروم مرورگر

مرورگر گوگل کروم همچنین سابقه چندان خوبی هم در مدیریت منابع و مصرف شارژ ندارد. برای مثال، همان‌طور که در تصویر بالا پیداست، پخش تنها یک ویدیوی یوتیوب باعث اشغال حدود 40 درصد از توان پردازشی تک هسته‌ای دستگاه شده است.‌ این مساله ضمن افزایش مصرف شارژ باعث بیشتر داغ شدن دستگاه نیز خواهد شد.

البته گوگل برای این مصرف بالاتر گوگل کروم توجیه قابل قبولی دارد. این مرورگر برای ارائه پایداری بیشتر هریک از تب‌ها را به‌عنوان یک پردازش جداگانه در نظر می‌گیرد تا در صورت کرش کردن هریک، سایر تب‌ها بدون مشکل قابل استفاده باشند. از سوی دیگر اما سافاری یا اکثر مرورگرهای سرشناس دیگر منابع خود را میان تب‌های مختلف به اشتراک می‌گذارند.

همچنین یکی از دلایل مهم اشغال حافظه رم نسبتا بالا در گوگل کروم نیز پیش‌رندر کردن سایت‌های مختلف است که سرعت کاربری را افزایش داده؛ اما باعث مصرف شارژ بیشتر می‌شود. البته مرورگر سافاری نیز تا حدی از قابلیت پیش‌رندر بهره می‌برد؛ اما بهینه‌سازی‌های اپل میزان مصرف آن را کاهش داده است.

در هر صورت اگر مک بوک در اختیار دارید، توصیه ما استفاده از مرورگر سافاری است که هم مصرف شارژ آن به‌طور قابل توجهی پایین‌تر است و هم فضای کمتری در حافظه رم را اشغال می‌کند.

در گجت نیوز بخوانید:
کدام مرورگرها بر روی ویندوز و مک حافظه و سی پی یوی کمتری مصرف می‌کنند؟

شلوغی بیش از حد گوگل کروم

زمانی که گوگل کروم برای نخستین بار در سال 2008 منتشر شد، یک مرورگر سبک و چالاک بود که فرسنگ‌ها جلوتر از اینترنت اکسپلورر فرتوت مایکروسافت و دیگر نرم افزارهای مشابه بود. با این وجود طی سال‌های گذشته گوگل با اضافه کردن قابلیت‌های متعدد و بعضا سنگین، گوگل کروم را به یک مرورگر پیچیده و شلوغ تبدیل کرده که اکنون به‌نوعی غیرقابل کنترل به نظر می‌رسد.

شلوغی Google Chrome

بنابراین مرورگر گوگل اکنون اصلا گزینه‌ای مناسب برای گشت و گذار ساده در اینترنت، مطالعه صفحات و وبلاگ‌ها و کاربری‌های ساده نیست.‌ این مرورگر اکنون مصرف انرژی و منابع بسیار زیادی داشته و برخی ابزارهای پیشرفته آن مثل ادغام با سرویس‌های گوگل، گوگل ترنسلیت و حتی هوش مصنوعی در کاربری عمومی روزانه تاثیری ندارند.

از سوی دیگر، افزونه‌های بیشمار گوگل کروم نیز دیگر عاملی هستند که نه تنها فضای کاری آن را شلوغ می‌کنند؛ بلکه روی سرعت و چابکی این مرورگر نیز تاثیر منفی داشته و در برخی شرایط نیز باعث مختل شدن کاربری خواهند شد. بنابراین اگر دنبال یک مروگر سریع، اما پرامکانات هستید که توازنی منطقی بین سادگی رابط کاربری، مصرف انرژی و ارائه قابلیت‌های کافی برقرار کند، توصیه ما استفاده از فایرفاکس و سافاری به‌جای گوگل کروم است.

نبود قابلیت‌های شخصی‌سازی

دیگر مشکل بزرگی که می‌تواند گوگل کروم را در رقابت با بسیاری رقبا عقب بیندازد نبود قابلیت‌های شخصی‌سازی واقعی است که پس از مدتی حس و حال تکراری بودن را به رابط کاربری این مرورگر خواهد بخشید. البته امکان دانلود تم برای این مرورگر از فروشگاه کروم استور وجود دارد. با این وجود تم‌های این مرورگر نیز تنها رنگ و تصویر پس‌زمینه را تغییر می دهند. از سوی دیگر حتی با استفاده از افزونه‌های این مرورگر نیز نمی‌توان انتظار هیچ‌گونه تغییرات بنیادی یا شخصی‌سازی عمیق در رابط کاربری Google Chrome را داشت.

گوگل کروم مرورگر

از سوی دیگر اما Firefox در بخش شخصی‌سازی عملکردی خیره‌کننده داشته و خصوصا با استفاده از ابزار ثابت Drag and Drop برای شخصی‌سازی کامل تمامی المان‌های رابط کاربری با اختلاف جلوتر از گوگل کروم قرار می‌گیرد. این مرورگر به شما اجازه می‌دهد که تب‌های خود را در بالا، پایین یا کناره‌های صفحه باز کنید و حتی در صورت نیاز به جستجوی سریع در ویکیپدیا نیز با اختصاصی میانبر @wiki به‌سادگی در این پایگاه به جستجو بپردازید.

در گجت نیوز بخوانید:
۵ قابلیت مرورگر مایکروسافت اج که در گوگل کروم یافت نمی‌شوند حتی اگر شیفته گوگل کروم هستید هم این مرورگر را امتحان کنید ۶ دلیل برای اینکه همین حالا باید از گوگل کروم به مرورگر مایکروسافت اج مهاجرت کنید امن ترین مرورگر های وب جهان؛ گشت و گذار در اینترنت با امنیت کامل

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*