مصرف حافظه مرورگرها

کدام مرورگرها بر روی ویندوز و مک حافظه و سی پی یوی کمتری مصرف می‌کنند؟

فکر می‌کنید کدام مرورگرها کمترین میزان مصرف سی پی یو و حافظه را دارند؟ در ادامه به بررسی مصرف مرورگرهای شناخته‌شده بازار خواهیم پرداخت.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که عملکرد کامپیوتر ویندوزی‌تان تحت تاثیر مصرف بالای حافظه و سی پی یوی مرورگرها افت کرده، حتما متوجه اهمیت شناخت بهینه‌ترین مرورگرها هستید. البته ارتقای سخت افزاری کامپیوتر یکی از راه‌های کلیدی برای رهایی از مشکلات ناشی از مصرف بالای مرورگر است. با این حال استفاده از یک مرورگر با مصرف معقول و بهینه حافظه و سی پی یو مهم‌ترین راهی است که می‌تواند این مشکل را تا حدودی برطرف کند.

در ادامه این متن سعی داریم به مقایسه میزان مصرف سی پی یو و رم مرورگرهای مختلف روی ویندوز، مک او اس و کروم او اس بپردازیم تا با بهینه‌ترین مرورگر روی هر پلتفرم آشنا شوید و بتوانید در خصوص انتخاب آن‌ها تصمیم بهتری بگیرید.

بررسی مصرف حافظه و سی پی یوی مرورگرها چگونه انجام می‌شود؟

برای این که دید بهتری در خصوص میزان مصرف انرژی هریک از مرورگرها به دست آوریم، فعالیتی مشابه را روی تمامی آن‌ها اجرا می‌کنیم و شرایط مشابهی را برای تمامی‌شان ایجاد می‌کنیم. در این جا به‌طور همزمان یک ویدیوی یوتیوب، صفحه واتساپ وب، یک ویدیویی ردیت و یک وبسایت روی تمامی مرورگرها اجرا شده و نتیجه بررسی تحلیل می‌شود.

علاوه بر این، روی هریک از مرورگرها یک پروفایل جدید ساخته شده یا ورود به آن‌ها از طریق مد مهمان (Guest) انجام می‌شود تا با مصرف انرژی در اثر افزونه‌ها و تنظیمات مربوط به پروفایل‌های مورد استفاده مقابله شود. همچنین هنگام اجرای تست روی مرورگر هیچ‌گونه فعالیت پردازشی سنگین اضافی روی کامپیوتر اجرا نمی‌شود تا سنجش میزان مصرف سی پی یو و رم با حداکثر دقت انجام شود.

در گجت نیوز بخوانید:

امن ترین مرورگر های وب جهان؛ گشت و گذار در اینترنت با امنیت کامل

با وجود تمامی این تلاش‌ها در راستای یکسان‌سازی شرایط عملکرد مرورگرها همچنان نمی‌توان انتظار داشت که شاهد عملکرد یکسانی در تمامی دستگاه‌ها باشیم؛ چرا که اولا میزان مصرف سی پی یو و رم یک دستگاه در سیستم عاملی خاص متفاوت از سیستم عامل‌های دیگر است و ثانیا عملکرد مرورگرها در یک سیستم عامل واحد نیز ممکن است بسته به شرکت سازنده دستگاه تغییر کند.

کدام مرورگر روی ویندوز مصرف حافظه و CPU کمتری دارد؟

روی سیستم عامل ویندوز، مرورگرهای مایکروسافت اج، اپرا، فایرفاکس و کروم تحت بررسی قرار گرفتند و میزان مصرف سی پی یو و رم هریک بررسی شد. تصویر زیر نمایی از مشخصات سخت افزاری سیستمی که تست روی آن انجام شد را به تصویر می‌کشد:

لپ تاپ ویندوزی

در جدول زیر میزان مصرف رم و سی پی یوی مرورگرهای یاد شده در شرایط باز بودن یک صفحه یوتیوب، یک صفحه واتساپ وب، یک وبسایت و یک ویدیوی ردیت قابل مشاهده است.

نام مرورگرمیزان مصرف رم (مگابایت)میزان مصرف سی پی یو (درصد)
مایکروسافت اج825-9003-7
اپرا850-95012-34
موزیلا فایرفاکس950-10005-11
گوگل کروم900-10007-25

همان‌طور که از جدول بالا پیداست، مایکروسافت اج روی ویندوز کمترین میزان مصرف رم را داشته و اپرا نیز پرمصرف‌ترین مرورگر ویندوزی است. از طرف دیگر، در بخش مصرف رم نیز دو مرورگر Edge و Firefox کمترین میزان تغییرات را دارند؛ در حالی که دو مرورگر گوگل کروم و اپرا بیشترین میزان تغییرات در مصرف را به معرض نمایش می‌گذارند.

بر اساس نتایج بالا، کاربرانی که قصد دارند کمترین فشار را روی پردازنده خود وارد کنند، باید سراغ Microsoft Edge بروند. از سوی دیگر اگر میزان رم کامپیوتر شما پایین است، مرورگرهای اج و فایرفاکس مناسب‌ترین گزینه برایتان به شمار می‌روند. البته از بین این دو مرورگر کم‌مصرف نیز وضعیت Edge اندکی بهتر از فایرفاکس ارزیابی می‌شود.

اگر روی ویندوز از مرورگری استفاده می‌کنید که مصرف انرژی بالایی دارد و به هر دلیلی نمی‌توانید مرورگر دیگری انتخاب کنید، مد بهینه (Efficiency Mode) را برای پردازش‌های مرتبط با مرورگر انتخاب کنید. این قابلیت که برای نخستین بار در ویندوز 11 معرفی شده، باعث می‌شود که اولویت پردازش‌های مرتبط با یک فرآیند کاهش پیدا کرده و میزان تخصیص منابع سیستم برای آن فرآیند کاهش پیدا کند.

کم‌مصرف‌ترین مرورگر روی سیستم عامل کروم او اس کدام است؟

برای تست کم‌ترین میزان مصرف منابع در سیستم عامل Google Chrome، مرورگرهای اپرا، فایرفاکس و گوگل کروم را انتخاب کردیم. دقت کنید که Microsoft Edge به‌طور پیش‌فرض برای این سیستم عامل منتشر نشده است؛ بنابراین مرورگر مایکروسافت در تست ما قرار نخواهد داشت. تصویر زیر نمایی از مشخصات فنی سیستم مورد بررسی برای تست عملکرد مرورگرهای اشاره شده را نمایش می‌دهد:

مصرف حافظه مرورگرها

پس از این که تب‌های مشابه ویندوز روی نسخه‌های کروم او اس نیز باز شدند، نتایج تست سه مرورگر مورد اشاره به‌صورت زیر درآمد:

نام مرورگرمصرف رم (مگابایت)مصرف سی پی یو (درصد)
اپرا70017 – 30
موزیلا فایرفاکس100
گوگل کروم5507-35

نکته جالب توجه در تست میزان مصرف حافظه در مرورگرها در سیستم عامل کروم او اس عملکرد عجیب Firefox است! این مرورگر پس از مدت کوتاهی اجرای تنها یک پنجره یوتیوب دچار مشکل شد و مصرف انرژی آن به 100 درصد رسید؛ به‌طوری که کامپیوتر در معرض هنگ کردن قرار گرفت! بنابراین اگر سیستم شما به Chrome OS مجهز است هرگز سمت فایرفاکس نروید!

در این سیستم عامل همچنین اپرا به‌طور متوسط مصرف سی پی یوی پایین‌تری دارد؛ در حالی که گوگل کروم فشار بیشتری به پردازنده وارد می‌کند. از سوی دیگر اما اپرا رم بیشتری مصرف می‌کند.

بنابراین اگر پردازنده کروم بوک شما چندان قدرتمند نیست، می‌توانید Opera را انتخاب کنید؛ اما در صورتی که حافظه رم کامپیوتر مجهز به کروم بوکتان محدود است، طبیعتا گوگل کروم گزینه مناسب‌تری است.

کدام مرورگرها روی macOS مصرف سی پی یو و حافظه کمتری دارند؟

برای کامپیوترها و لپ تاپ های اپل، مرورگرهای مورد آزمایش به‌ترتیب سافاری، اپرا، فایرفاکس و کروم بودند. در تصویر زیر می‌توانید مشخصات فنی دستگاه مورد آزمایش را مشاهده کنید:

مصرف حافظه مرورگرها

علاوه بر این، میزان مصرف هریک از چهار مرورگر گفته شده در سیستم عامل مک او اس به‌صورت زیر است:

نام مرورگرمصرف رم (مگابایت)مصرف سی پی یو (درصد)
سافاری79.14.28 – 7.77
اپرا169.98.29 – 16.06
موزیلا فایرفاکس432.56.67 – 11.0
گوگل کروم130.05.55 – 8.33

همان‌طور که در جدول زیر پیداست مرورگر سافاری حداقل فشار را روی سخت افزار دستگاه وارد می‌کند. این مساله البته کاملا قابل انتظار است؛ چرا که اپل سال‌هاست که به‌خاطر ساخت نرم افزارهای بهینه و تطابق شگفت‌انگیز نرم افزاری و سخت افزاری محصولاتش شناخته می‌شود.

بنابراین اگر دنبال بهینه‌ترین و کم‌مصرف‌ترین مرورگر برای کامپیوتر اپل خود هستید، بهترین گزینه برای شما با اختلاف Safari است. با این وجود، اگر قصد استفاده از یک جایگزین برای سافاری را دارید، توصیه ما استفاده از کروم به‌جای فایرفاکس یا اپراست.

مرورگرهای کم‌تر شناخته‌شده

مرورگرهایی که در تست امروز مورد بررسی قرار گرفتند، همگی از جمله شناخته‌شده‌ترین و پرمصرف‌ترین مرورگرهای بازار بودند. با این وجود کاربران پلتفرم‌های مختلف گزینه‌های دیگری را هم پیش رو دارند که کمتر شناخته‌شده هستند؛ اما ممکن است کم‌مصرف‌تر از بزرگان بازار باشند.

به‌عنوان مثال مرورگرهایی مثل Brave، DuckDuckGo یا Vivaldi از جمله مرورگرهایی با مصرف انرژی فوق‌العاده بهینه هستند که بسیاری از قابلیت‌های مرورگرهای شناخته‌شده‌تر را ارائه داده و بعضا فشار کمتری هم به سی پی یو یا حافظه کامپیوتر شما وارد می‌کنند.

مصرف حافظه مرورگرها

در صورتی که تصمیم دارید از این مرورگرها به‌جای مرورگرهای مطرح بازار در سیستم خود بهره بگیرید، لازم است پیش از هر چیز، میزان مصرف سی پی یو و رم آن را بسنجید. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • تمامی پنجره‌ها و پردازش‌های در حال اجرا در سیستم خود را ببندید.
  • اپلیکیشن مربوط به پایش پردازش‌های کامپیوتر خود را باز کنید. به‌طور خاص در ویندوز، اپلیکیشن تسک منیجر، در مک او اس اپلیکیشن Activity Monitor و در کروم او اس اپلیکیشن Diagnostics را باز کنید.
  • مرورگری که قصد تست کردن میزان مصرف آن را دارید را باز کنید و چندین تب یا پنجره متفاوت را روی آن باز کنید.
  • وضعیت مصرف منابع و انرژی مرورگر را به‌طور دقیق چک کنید.
  • نتایج تست مرورگر مد نظر خود را با سایر مرورگرها مقایسه کنید.‌ برای این کار روی سایر مرورگرها هم پردازشی مشابه را اجرا کرده و نتایج را با یکدیگر مقایسه نمایید.

همچنین بخوانید:

بهترین مرورگرهای وب سال ۲۰۲۳ را بشناسید

مصرف کمتر حافظه و رم مرورگرها؛ تضمین‌کننده عملکرد ایده‌آل کامپیوتر شما!

به دلیل آن‌که مرورگرهای اینترنت اساسا پراستفاده‌ترین اپلیکیشن‌های یک لپ تاپ به شمار می‌روند، معمولا بخش زیادی از حافظه و منابع سی پی یو توسط آن‌ها اشغال می‌شود. به همین جهت با انتخاب بهینه‌ترین مرورگر که مناسب‌ترین مصرف منابع را داشته باشد، می‌توانید تا حد زیادی فشار وارد روی قطعات سخت افزاری کامپیوتر خود را خنثی کنید.

مطالعه این مطلب می‌تواند تا حد زیادی شما را در انتخاب مناسب‌ترین کاوشگر اینترنت برای سیستم‌های ضعیفتان یاری کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*