بهترین مرورگرهای اندروید 2024

بهترین مرورگرهای اندروید در سال 2024

فروشگاه گوگل پلی پر از اپلیکیشن‌های مختلف برای گشت و گذار در اینترنت است. با این حال کدام مرورگرهای اندروید بهترین عملکرد را در سال 2024 ارائه می‌کنند؟

یکی از نخستین گوشی‌های هوشمند دنیا، آیفون، به‌عنوان گجتی نه فقط برای جستجو در محتوای چندرسانه‌ای و دسترسی به فایل‌های صوتی و ویدیویی، بلکه در نقش ابزاری کلیدی برای گشت و گذار در اینترنت معرفی شد. اکنون پس از گذشت حدود پانزده سال از رونمایی نسل اول آیفون، گوشی های هوشمند پیشرفت‌هایی بزرگی در زمینه توان پردازشی و اندازه صفحه نمایش داشته‌اند و اکنون بیش از همیشه برای گشتن در اینترنت مناسب هستند. در این بین، گوشی های اندرویدی توانسته‌اند قله‌های بلندی را در این زمینه فتح کرده و با تکیه بر قابلیت‌های منحصربفردی چون مالتی تسکینگ قدرتمند و توانایی نمایش صفحات مختلف در کنار یکدیگر (اسپلیت اسکرین) تجربه‌های متفاوت و خلاقانه‌ای را به کاربران ارائه دهند.

هر گوشی اندرویدی به‌طور پیش‌فرض اپلیکیشن خاصی را برای کاوش در اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال کاربران گوشی‌های سامسونگ به‌طور پیش‌فرض به مرورگر اینترنت سامسونگ (Samsung Internet Browser) دسترسی دارند و دسته بزرگی از اندرویدی‌ها نیز از گوگل کروم برای این کار استفاده می‌کنند. البته اکوسیستم باز و گسترده سیستم عامل اندروید کاربران را به استفاده از یک مرورگر خاص محدود نکرده و امکان دانلود اپلیکیشن‌های مختلفی برای گشت و گذار در اینترنت را به آن‌ها می‌دهد.

با جستجویی کوتاه در فروشگاه گوگل پلی می‌توانید مرورگرهای بسیاری پیدا کنید که هریک قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربفردی دارند. برخی از این مرورگرها سبک وزن بوده و بیشتر روی امنیت بالا متمرکز هستند. از سوی دیگر برخی مرورگرها نیز سعی می‌کنند با ارائه قابلیت‌های مختلف تجربه گشت و گذار در شبکه اینترنت را برای کاربران شیرین‌تر کنند.‌ در این میان، تعدد بالای مرورگرهای مختف اندرویدی انتخاب را برای کاربران اندروید بسیار سخت کرده و بعضا آن‌ها را دچار سردرگمی می‌کند. به همین دلیل در ادامه سعی داریم تعدادی از بهترین مرورگرهای سیستم عامل اندروید در سال 2024 را معرفی کرده و هریک را به‌طور مختصر بررسی نماییم.

پنج مورد از بهترین مرورگرهای اندروید سال 2024

لیست پنج‌تایی این متن دربرگیرنده بهترین مرورگرهایی‌ست که کاربران گوشی‌های اندرویدی با سلیقه‌های مختلف می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برخی از این مرورگرها روی ارائه بهترین تجربه فنی متمرکز هستند؛ درحالیکه برخی دیگر قابلیت‌های امنیتی برجسته‌ای را ارائه می‌دهند. با گجت نیوز همراه باشید تا هریک از این مرورگرها را به‌طور مختصر بررسی کنیم.

گوگل کروم

گوگل کروم

حتما دلیلی وجود دارد که مرورگر گوگل کروم تا کنون روی بیش از ده میلیارد دستگاه اندرویدی در سرتاسر جهان نصب شده است. البته شاید بسیاری افراد مدعی شوند که دلیل این اتفاق آن است که گوگل کروم به‌طور پیش‌فرض روی اکثر گوشی‌های اندرویدی نصب است؛ اما واقعیت ان است که این مرورگر برای بسیاری افراد سریعترین و پرامکانات‌ترین پکیج برای دسترسی به اینترنت به شمار می‌رود. علاوه بر ارائه قابلیت‌های متعدد به کاربران، سرویس‌های گوگل کروم به برخی اپلیکیشن‌های دیگر اندروید نیز کشیده شده و توانمندی‌های جدیدی به آن‌ها بخشیده است. به‌عنوان مثال ادغام بسیار دقیق این مرورگر با سرویس مدیریت پسورد گوگل باعث می‌شود که کاربران اندروید بتوانند به نام کاربری و رمز عبور تمامی سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که پیش‌تر در PC یا لپ تاپ باز کرده‌اند دسترسی پیدا کرده و سریع‌تر کارهای مدنظرشان را انجام دهند.

در گجت نیوز بخوانید:
ذخیره کردن پسورد در مرورگرهای اینترنت یک اشتباه امنیتی بزرگ است. اما چرا؟ بهترین اپلیکیشن های اندرویدی سال ۲۰۲۳ امن ترین مرورگر های وب جهان؛ گشت و گذار در اینترنت با امنیت کامل

البته بسیاری قابلیت‌های گوگل کروم اکنون توسط مرورگرهای دیگر هم قابل انجام است. با این وجود عملکرد این قابلیت‌ها در گوگل کروم سریعتر و بهتر از هر مرورگر اندرویدی دیگر است. کلید سه نقطه واقع در بالای پنجره گوگل کروم امکان دسترسی سریع به میانبرهایی مثل دانلودها، تاریخچه گشت و گذار در اینترنت و بوکمارک‌ها را می‌دهد. همچنین در صورتی که از سیستم عامل اندروید 12 به بالا استفاده کنید، تم رنگی گوگل کروم با رنگ‌بندی Material You سیستم عامل شما هماهنگ شده و تجربه بصری جذابی خلق می‌کند.

اگر در کامپیوتر خود از گوگل کروم به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض استفاده می‌کنید، توصیه ما به شما این است که روی گوشی خود هم همین مرورگر را نصب کنید تا از قابلیت‌هایی مشابه برخوردار شوید و بتوانید خیلی ساده تب‌های کامپیوترتان را روی گوشی هم باز کنید. البته برخی افزونه‌های نسخه PC طبیعتا روی اندروید قابل استفاده نیستند. با این حال مرورگر Google Chrome روی اندروید نزدیک‌ترین تجربه به مرورگرهای ویندوز را ارائه می‌کند.

این نکته را نیز البته باید در نظر داشته باشید که اگر امنیت برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد، احتمالا گوگل کروم مرورگر مناسبی برای‌تان نخواهد بود!

اپرا

بهترین مرورگرهای اندروید 2024

سیاست کاری مرورگر Opera قرار دادن حداکثر امکانات و قابلیت‌های ممکن در اختیار کاربران و ارائه غنی‌ترین تجربه گشت و گذار در اینترنت به آن‌هاست. بنابراین استفاده از این اپلیکیشن مانند یک شمشیر دولب است که اگر به مرورگری با قابلیت‌های فراوان علاقمند باشید شما را عاشق خود می‌کند؛ اما اگر به سادگی در سهولت در گشت و گذار در اینترنت متمایل باشید احتمالا شما را از خود بیزار خواهد نمود!

در مرورگر اپرا می‌توانید تصویر پس‌زمینه را با یک والپیپر به سلیقه خود تعویض کنید. علاوه بر این، تغییر میانبرهای حاضر روی صفحه نمایش، فعال یا غیرفعال کردن امکان نمایش وبسایت‌های پیشنهادی، اخبار روز یا حتی گزارش‌های زنده ورزش مورد علاقه‌تان از جمله کاربری‌هایی‌ست که می‌توانید از اپرا انتظار داشته باشید. این مرورگر همچنین مسدودکننده تبلیغات و وی پی ان داخلی را هم در اختیارتان قرار داده و مد مصرف بهینه دیتای موبایل را نیز ارائه می‌کند. علاوه بر این، در صورت تمایل همچنین می‌توانید با خرید سرویس پریمیوم و اشتراکی وی پی ان از سرورهای فوق‌العاده سریعتری در بیش از 30 کشور دنیا بهره‌مند شده و آزادی بیشتری در دسترسی به اطلاعات داشته باشید.

علاوه بر این، هوش مصنوعی در محوریت تمامی فناوری‌های حوزه گوشی‌های هوشمند مدرن قرار دارد و اپرا نیز سعی کرده حداکثر بهره را از تکنولوژی‌های مبتنی بر AI ببرد. این مرورگر ضمن استفاده از عبارت «AI» در نام خود، دستیار هوشمند اختصاصی خود به نام «آریا» که مبتنی بر هوش مصنوعی است را هم در اختیار کاربرانش قرار داده است. آریا جمع‌آوری اطلاعات مختلف را سریع‌تر انجام داده و آن‌ها را به شکلی قابل درک‌تر به کاربران ارائه می‌کند.

فایرفاکس

فایرفاکس

فایرفاکس هم از آن دسته مرورگرهایی‌ست که هر کاربری حداقل یک بار نام آن را شنیده! البته نسخه اندرویدی این مرورگر در مقایسه با نسخه دسکتاپ از محبوبیت کمتری برخوردار است. با این وجود شکی نیست که این مرورگر یکی از بهترین تجربه‌های گشت و گذار در اینترنت را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. Firefox هم همانند Google Chrome قادر است تمامی داده‌های نسخه کامپیوتر را بدون کم و کاست به نسخه اندروید منتقل کند و با استفاده از یک اکانت واحد داده‌های کاربران اعم از تاریخچه کاوش اینترنت، رمزهای عبور و بوکمارک‌ها را به‌سادگی بین پلتفرم‌های مختلف به اشتراک بگذارد.

این مرورگر همچنین قابلیت شخصی‌سازی کامل صفحه اصلی و عناصر آن را نیز به کاربر می‌دهد و از این حیث بالاتر از گوگل کروم و برخی مرورگرهای سرشناس دیگر قرار می‌گیرد. به کمک این قابلیت می‌توان آیتم‌هایی مثل میانبرها، بوکمارک‌ها، تاریخچه یا دیگر موارد را به صفحه اصلی اضافه یا از آن حذف کرد. در این بخش همچنین امکان انتخاب پس‌زمینه‌های مختلفی نیز برای کاربران وجود دارد تا تجربه گرافیکی بهتری در اختیار آن‌ها قرار گیرد. بعلاوه، نسخه اندروید Firefox هم مانند نسخه ویندوز آن دکمه ماسک معروف را پیش روی کاربر قرار می‌دهد. فشردن این کلید صفحه جدیدی را برای کاربران باز می‌کند که در آن می‌توان به‌طور مخفیانه و ناشناس در وبسایت‌های مختلف به گشت و گذار پرداخت.

موزیلا همچنین بارها از قابلیت‌های امنیتی نسخه اندروید فایرفاکس سخن گفته و به تبلیغ آن‌ها پرداخته است. یکی از این قابلیت‌های جذاب، مد HTTS-only است که همان‌طور که از نامش پیداست تنها اجازه دسترسی به سایت‌های امن با پیش‌وند https را به کاربر داده و از این طریق از امنیت کاربران در برابر وبسایت‌های خطرناک یا مشکوک محافظت می‌کند. در بخش تنظیمات این مرورگر همچنین امکانات مختلف دیگری مثل توانایی تنظیم بسته شدن خودکار تب‌ها پس از مدت زمان مشخص، تعیین صفحه پیش‌فرض برای باز شدن تب‌ها و بسیاری موارد دیگر در اختیار کاربران است.

مرورگر فایرفاکس همچنین از مجموعه گسترده‌ای از افزونه‌ها مثل adblocker یا مد Dark Mode هم استفاده می‌کند که تجربه گشت و گذار در اینترنت را بهینه‌تر می‌کنند. در کنار تمام این موارد سرعت بالا و ارائه تجربه روان گشت و گذار در اینترنت هم یکی دیگر از دلایلی است که فایرفاکس را به یکی از بهترین مرورگرهای اندروید در سال 2024 تبدیل می‌کند.

DuckDuckGo

مرورگر DuckDuckGo

کاربرانی که به امنیت اطلاعات خود بر بستر اینترنت اهمیت می‌دهند احتمالا در پلتفرم اندروید گزینه‌ای بهتر از داک داک گو پیدا نخواهند کرد. این مرورگر که در ابتدا به‌عنوان یک موتور جستجو معرفی شد، رفته رفته توانست جای خود را در دل کاربرانی که تمایلی به ارائه اطلاعاتشان به وبسایت‌ها از طریق کوکی‌ها نداشتند باز کرده و به یکی از امن ترین مرورگرهای جهان تبدیل شود. این مرورگر همچنین به‌طور پیوسته در حال پیشرفت و حرکت رو به جلو بوده و هر از گاهی با رونمایی از یک قابلیت انقلابی جدید در بخش حفظ امنیت کاربران سر و صدای زیادی به پا می‌کند. جدیدترین دستاورد DuckDuckGo یک مرورگر مخصوص ویندوز با تمرکز ویژه روی قابلیت‌های امنیتی است.

نسخه اندروید این مرورگر پیشرفته‌ترین قابلیت‌های امنیتی را با کمترین هزینه در اختیار کاربران قرار می‌دهد. رابط کاربری DuckDuckGo کاملا مینیمال و خلاقانه طراحی شده و کاربری ساده و سرراستی دارد. همچنین هر بار که کاربر وارد یک وبسایت شود، این مرورگر به‌طور خودکار دنبال‌کننده‌های آن را متوقف می‌کند. علاوه بر این با وارد شدن به صفحه تنظیمات مرورگر می‌توانید به قابلیت‌های امنیتی بیشتری نظیر محافظت در برابر نمایش پاپ آپ‌های مختلف و مسدود کردن تعقیب‌کنندگان (Trackers) ایمیل و اپلیکیشن‌ها دسترسی پیدا کنید.

مرورگر DuckDuckGo همچنین قابلیتی تحت نام کلید آتش (Fire Button) را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد که با فشردن آن تمام تاریخچه و کش به‌طور آنی پاک می‌شوند.‌ در این میان همچنین می‌توان برخی وبسایت‌ها و داده‌های مقاوم در برابر کلید آتش را نیز تعریف کرد که کش و تاریخچه‌شان با فشردن این کلید پاک نمی‌شود.

سادگی در طراحی و تمرکز DuckDuckGo روی ارائه کاربری سرراست و بی‌آلایش، آن را به یکی از بهترین مرورگرهای اندروید در سال 2024 تبدیل کرده و تجربه کار با آن را بسیار لذت‌بخش ساخته است. توجه کنید که در صورتی که یک وبسایت خاص به خاطر سخت‌گیری‌های امنیتی مرورگر داک داک گو باز نشده یا به‌درستی نمایش داده نشود، می‌توان قابلیت‌های امنیتی را به‌طور موقت برای این وبسایت غیرفعال کرد و پس از اتمام کار، مجددا فعال نمود.

Kiwi Browser

بهترین مرورگرهای اندروید 2024

مرورگر Kiwi Browser هم یکی از معدود راه‌های دسترسی به افزونه‌های کروم در گوشی های اندرویدی است. پشتیبانی این مرورگر از فروشگاه تحت وب کروم باعث شده که بیش از صدها افزونه شخص ثالث حاضر در این فروشگاه در دسترس کاربرانش قرار گرفته و تجربه گشت و گذار آن‌ها در اینترنت را بهبود ببخشد. هسته عملکرد این مرورگر بر پایه کرومیوم و موتور محبوب WebKit بنا شده و همین مساله علاوه بر این که آن را به یکی از بهترین مرورگرهای اندروید در سال 2024 تبدیل نموده، پای تمام قابلیت‌های مفید گوگل کروم را هم به این مرورگر باز کرده است.

مرورگر Kiwi Browser همچنین یک تم منحصربفرد AMOLED را نیز ارائه می‌کند که ضمن ارتقای خوانایی متون صفحه نمایش در تاریکی شب به حفظ شارژدهی باتری نیز کمک شایانی می‌کند. بعلاوه، سیستم کنترل امنیت اطلاعات و داده‌های کاربران در این مرورگر هم امکانات متعددی را برای شخصی‌سازی تجربه کار در اینترنت فراهم می‌سازد.‌ در Kiwi Browser همچنین نوار آدرس به پایین صفحه منتقل شده تا دسترسی به آن در گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ ساده‌تر باشد.

Kiwi Browser همچنین توسعه‌دهندگان وب را هم فراموش نکرده و با استفاده از ابزارهای مختلف امکان نمایش و حتی ویرایش عناصر مختلف صفحه وب را به این افراد می‌دهد. همچنین از دیگر ویژگی‌های جذاب این مرورگر هم می‌توان به مسدود کردن تبلیغات در منوی سه نقطه اشاره کرد که مانع نمایش پاپ‌آپ‌های آزاردهنده خواهد شد. بعلاوه، با جستجو در بخش تنظیمات این مرورگر هم می‌توانید به گزینه‌های بیشتری برای شخصی‌سازی دسترسی پیدا کنید و تجربه کار در اینترنت را مطابق سلیقه خود تنظیم نمایید.

همچنین بخوانید:
فایرفاکس یا کروم، کدام مرورگر بهتری در اندروید است؟ ۶ دلیل برای اینکه همین حالا باید از گوگل کروم به مرورگر مایکروسافت اج مهاجرت کنید محبوب ترین افزونه های گوگل کروم در سال ۲۰۲۳ معرفی شد