اعزام انسان به فضا

رئیس پژوهشگاه هوافضا ایران: پروژه اعزام انسان به فضا تا سال 1404 اجرا می‌شود

فعالیت‌های فضایی در ایران از سال 1365 آغاز شده و گام‌های بلندی در زمینه توسعه فناوری فضایی برداشته شده است و اکنون پروژه اعزام انسان به فضا در حال بررسی بوده و ساز و کارهای لازم ایجاد خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه هوافضا اعلام کرد که پس از برداشتن قدم‌های اولیه، در حال بررسی برای پرتاب انسان به صورت زیر مداری هستیم. فتح الله امی با اشاره به پرتاب 4 ماهواره به مدار لئو عنوان کرد که هم اکنون ایران جزو 10 کشوری است که فناوری‌ های فضایی را در اختیار دارد.

وی همچنین بیان کرد که پژوهشگاه هوافضا از سال 1394 با تصویب هیئت دولت به جایگاه اولیه خود در وزارت علوم بازگشته و برنامه‌های تحقیقاتی بسیاری را در دستور کار قرار داده است. بر اساس سند جامع توسعه هوافضا هم اینک 53 پروژه از جمله پروژه‌های صنعتی و کلان در این پژوهشگاه جریان دارد. سند جامع توسعه هوافضا در سال 1391 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و در سطر پنجم آن پروژه های فضایی نام برده شده است که از این میان دو پروژه جزو وظایف پژوهشگاه هوافضا قرار دارد.

یکی از پروژه‌های مطرح شده پروژه اعزام انسان به فضا است. فتح الله امی در این باره گفت:

انجام مأموریت های فضایی همراه با سرنشین و قرار دادن انسان در مدار با استفاده از علوم، فناوری و صنعت داخلی و با همکاری‌های بین‌المللی در بندهایی از سند جامع توسعه هوافضا آمده است.

به گفته امی اجرای پروژه اعزام انسان به فضا در قالب طرح کلان ملی در دستور کار پژوهشگاه هوافضا قرار دارد. بر اساس سند توسعه هوافضا این پروژه باید تا سال 1404 انجام شود. وی اظهار امیدواری کرد که در برنامه ششم توسعه بودجه‌ای برای این پروژه اختصاص یابد و بیان کرد که با کشورهای چین و روسیه برای همکاری در این زمینه توافقاتی حاصل شده است. قرار است که پروژه اعزام انسان به فضا تا پنج سال آتی به صورت زیر مداری انجام شده و در سال 1404 به صورت کامل اجرایی شود.

پروژه اعزام انسان به فضا در اولویت قرار دارد

رئیس پژوهشگاه هوافضا عنوان کرد که این پروژه در اولویت قرار دارد و در چهار جلسه دبیرخانه شورای فرهنگی بر اجرای آن تاکید شده است. بر اساس جدول 14 بودجه، یک درصد از بودجه دستگاه‌ها به امور پژوهشی اختصاص می‌یابد و این موضوع به صورت مرحله‌ای اتفاق خواهد افتاد. سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز قول‌هایی در خصوص تأمین اعتبارات این طرح داده است. به گفته امی اعتبار مورد نیاز برای پرتاب انسان به زیر مدار 30 میلیارد تومان خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه هوافضا افزود که پروژه‌های مربوط به اعزام انسان به فضا از پرتاب سلول موجود زنده آغاز خواهد شد و در ادامه دو میمون به فضا پرتاب می‌شوند. این دو میمون در حال حاضر در پژوهشگاه رویان نگهداری می‌شوند.

وی اظهار داشت که دستیابی به جایگاه اول منطقه در تسخیر فضا از دیگر برنامه‌های این پژوهشگاه است که با استفاده از توانمندی‌های داخلی تحقق خواهد یافت. برای رسیدن به این هدف ساخت راکت‌های کاوش در دستور کار قرار دارد که در بند یک از فصل 5 سند توسعه هوافضا به آن اشاره شده است. هم اکنون دو راکت «مهر» و «تیر» در پژوهشگاه هوافضا ساخته شده و در دست پرتاب قرار دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. یعنی چی؟صنعت اختلاسگری مگه چشه که میخواین ولش کنین برید هوا فضا؟؟؟

  2. خخخخ جوک جالبی بود ایران فعلا خودشو تو همون صنعت اختلاص و چاپیدن ارتقا بده اینا رو بزاره برای همون خارجیا

  3. بدبخت اون انسانی که بره فضا دوباره برگرده ایران…. بلد باشه 5 میل سر موشک رو بده چپ آنتالیا فرود میاد….