بیکسبی در گلکسی اس 9

نقدی بر دستیار مجازی اختصاصی سامسونگ؛ بیکسبی در گلکسی اس 9 وجود نخواهد داشت

دستیار هوشمند بیکسبی همزمان با رونمایی پرچمداران سال گذشته سامسونگ معرفی شد. در این مطلب قصد داریم بعد از بررسی کوتاه بیکسبی و مشخص کردن نقاط ضعف آن، به ضرورت وجود و یا حذف بیکسبی در گلکسی اس 9 پی ببریم. آیا واقعا به دستیار اختصاصی سامسونگ در گلکسی S9 نیازی هست؟

دقیقا یک ماه دیگر سامسونگ گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس رونمایی خواهند شد. حتی قبل از انتشار اخباری پیرامون احتمال عدم معرفی پرچمداران ال جی و هواوی در کنگره جهانی موبایل سال 2018 می‌دانستیم سامسونگ، بیشترین توجه‌ها را در این رویداد به خود جلب خواهد کرد. اگر ال جی جی 7 و هواوی پی 11 واقعا در نمایشگاه MWC 2018 غایب باشند، سامسونگ بخش اعظمی از توجه رسانه‌های خبری را به خود جلب خواهد کرد.

سامسونگ همانند همیشه تلاش می‌کند بهترین سخت افزارهای روز را در پرچمداران خود قرار داده و آن‌ها را در زمره بهترین‌های بازار قرار بدهد. پیش از لو رفتن مشخصات فنی گلکسی اس 9 سامسونگ با انتشار عکس جعبه آن، بیشتر شایعات و اخبار پیرامون طراحی این گوشی منتشر می‌شدند. بعد از این اتفاق و مشخص شدن استثنایی بودن دوربین گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس، همه توجه‌ها به این سمت رفت. اما یک سوال مهم هنوز بی‌جواب مانده و کمتر به آن پرداخته شده است؛ تکلیف دستیار صوتی بیکسبی در گلکسی اس 9 چه خواهد شد؟

بیکسبی در گلکسی اس 9

همراه با رونمایی پرچمداران سری S در سال 2017 شاهد معرفی دستیار مجازی بیکسبی بودیم. در ابتدا تصور می‌شد بیکسبی تبدیل به رقیبی قدرتمند برای دستیار صوتی گوگل و آمازون خواهد شد، اما گذر زمان نشان داد این دستیار مجازی آن‌چنان کاربردی نیست. کاربران به طور مرتب از آن گلایه کرده و به دنبال راهی برای خلاص شدن از دست دستیار اختصاصی سامسونگ بودند.

بیکسبی در گلکسی اس 9

قرار گرفتن یک دکمه اختصاصی به منظور فراخوانی آن بر روی بدنه گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس به جای حرکتی موفقیت‌آمیز، به قسمتی آزاردهنده تبدیل شد، چرا که سبب می‌شد کاربران به طور اتفاقی آن را فشرده و این دستیار بی‌خاصیت (از نظر منتقدان) را صدا کنند.

کاربران سعی کردند به روش‌های مختلف سامسونگ را دور زده و از کلید اختصاصی تعبیه شده به عنوان میانبر به دیگر ابزارها و اپلیکیشن‌ها همچون گوگل اسیستنت استفاده کنند. سامسونگ بعد از این که دید کاربران با گذر زمان، به هیج عنوان با بیکسبی انس نگرفته‌اند، در نهایت به آن‌ها اجازه داد قادر به غیر فعال‌سازی این دستیار صوتی به منظور جلوگیری از راه‌اندازی تصادفی آن باشند.

بیکسبی در گلکسی اس 9

البته وجود دستیار صوتی اختصاصی سامسونگ سبب بروز مشکل در بازار گلکسی اس 8 و مدل پلاس آن نشد، به همین دلیل به ظاهر حضور و یا عدم حضور بیکسبی در گلکسی اس 9 تاثیر خاصی در موفقیت آن نخواهد داشت. اما در هر صورت خسارت‌های وارد شده توسط بیکسبی به سامسونگ غیر قابل چشم‌پوشی است، همانطور که کاربران دائما از محل قرارگیری نامناسب حسگر اثر انگشت گله و شکایت دارند. از نظر آن‌ها محل قرارگیری حسگر اثر انگشت اشتباه بوده و دکمه بیکسبی به خاطر عدم امکان تغییر کاربری آن عملا اضافی و دردسرساز است.

بعد از معرفی میان‌رده جدید سامسونگ گلکسی ای 8 دریافتیم سامسونگ به اشتباه خود در طراحی پنل پشتی پرچمداران 2017 پی برده است، به همین دلیل اکنون با احتمالا بالا می‌دانیم حسگر اثر انگشت این مرتبه زیر دوربین قرار خواهد گرفت. پس بیکسبی در گلکسی اس 9 تنها موردی است که می‌نواند سبب برخواستن اعتراضات کاربران شود.

گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس گوشی هایی فوق‌العاده هستند، اما همانند هر چیز دیگری خوب مطلق محسوب نمی‌شوند. محل قرارگیری حسگر اثر انگشت و وجود دکمه آزاردهنده دستیار مجازی بیکسبی دلیل به زیر کشیده شدن این دو گوشی به شمار می‌آیند.

بیکسبی در گلکسی اس 9

سامسونگ باید راهی پیدا کند تا استفاده کاربران از پرچمدارانش را به واسطه وجود دستیارهای مجازی قدرتمند در آن‌ها راحت‌تر کند، به جای این که با اجبار به استفاده از بیکسبی، آن‌ها را آزار بدهد. گوگل اسیستنت در حال حاضر از پس هر کاری برآمده و دستیار مجازی آمازون الکسا پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری می‌پیماید، به طوری که روز به روز به تنوع گجت‌های قدرت گرفته از الکسا افزوده می‌شود.

در این شرایط، آیا واقعا اجباری به توسعه یک دستیار هوشمند دیگر وجود دارد؟ آیا سامسونگ شرکتی است که بتواند رقیبی درخور برای دستیارهای گوگل و آمازون توسعه بدهد؟ به نظر بهتر است پرفروش‌ترین گوشی‌ساز دنیا، در مسیری که تاکنون با موفقیت طی کرده متمرکز شده و از رفتن به راه‌های حاشیه‌ای خودداری کند، چرا که نتیجه آن خلق ابزاری نه چندان کاربردی همچون بیکسبی خواهد بود.

بیکسبی در گلکسی اس 9

وجود بیکسبی در گلکسی اس 9 به جای نقطه قوت، نقطه ضعف تلقی خواهد شد

سامسونگ طراحی پرچمداران جدید را با وجود فوق‌العاده بودن ظاهر گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس بهبود بخشیده و دوربین‌هایی خارق‌العاده در آن‌ها کار گذاشته است. در این گوشی ها دیگر برای لمس حسگر اثر انگشت با مشکل مواجه نخواهید شد. در چنین شرایطی روا نیست با به کار بردن دستیار هوشمند بیکسبی در گلکسی اس 9 و مدل بزرگتر آن، سد راه موفقیت آن‌ها شد. پیشتر کاربران بیکسبی را تجربه نکرده و وجود آن به علاوه حضور یک دکمه فیزیکی اختصاصی برای فراخوانی‌اش را کاربردی تصور می‌کردند، اما اگر اکنون با بیکسبی در گلکسی اس 9 مواجه شوند، ممکن است حتی درباره خرید آن به شک بیفتند!

سامسونگ در زمانی که نوکیا پادشاهی می‌کرد، در رتبه دوم پرفروش‌ترین گوشی‌سازان قرار داشت. وقتی شرکت‌هایی همچون نوکیا و بلک بری از عرش به فرش رسیدند، این شرکت نه تنها رتبه خود را از دست نداد، بلکه رفته رفته به پرفروش‌ترین گوشی‌ساز دنیا تبدیل شد و اکنون نیز با اقتدار این مقام را در دست دارد.

به‌روز بودن، دنبال‌روی از تکنولوژی‌های روز و از همه مهمتر نوآور بودن از دلایل اصلی موفقیت این شرکت در بازار موبایل به شمار می‌آیند. نمایشگرهای موبایل سامسونگ بدون شک بهترین بوده و دوربین محصولات آن همواره در زمره بهترین‌ها قرار داشته‌اند. حال که یک شرکت در چند زمینه تجربه فوق‌العاده‌ای کسب کرده و متخصص شده است، اجباری به حضور در زمینه‌های دیگر وجود ندارد، چرا که قرار نیست یک گوشی‌ساز در تمامی زمینه‌ها بهترین باشد! با توجه به همین موضوع توسعه بیکسبی در گلکسی S9 عملا حرکتی اشتباه محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. خورده ای ازش نمیگریم بنظرم فرقی نمیکنه باشه یا ن