فیلترشکن

توضیح وزیر ارتباطات در مورد استفاده از فیلترشکن ؛ حمایت سایفون توسط آمریکا

وزیر ارتباطات با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود در مورد استفاده از فیلترشکن ها و اعمال محدودیت بر آن‌ها توضیح داد. آذری جهرمی همچنین در اظهار نظری گفته پروژه سایفون توسط وزارت خارجه آمریکا حمایت مالی می‌شود.

اخیرا محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اظهار نظری جنجالی گفته بود که کار بستن فیلترشکن ها آغاز شده است و این برنامه‌ها به دلیل مشکلات امنیتی مسدود خواهند شد. این اظهار نظر، واکنش‌های گوناگونی را در پی داشت و باعث شد وی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، توضیحاتی را در مورد استفاده از فیلترشکن ارائه کند. آذری جهرمی در پست اینستاگرامی خود نوشت:

خبرنگارانی از دلایل اعمال برخی محدودیت‌ها برای فیلترشکن ها پرسیدند که در پاسخ گفتم یکی از دلایل مخالفت دولت با اعمال محدودیت کلی بر پیام رسان‌ها، فراگیر شدن فیلترشکن‌ها بود. اگر ظنی بر ارتباط برخی پیام رسان‌ها با سرویس‌های اطلاعاتی وجود دارد، در مورد برخی فیلترشکن ها این ارتباط‌ها دیگر ظن نیست و یقین است و بودجه برخی از آن‌ها مستقیما از طرف دولت آمریکا تامین می‌شود. بنابراین اکنون با فراگیر شدن فیلترشکن‌ها که قابل پیش‌بینی بود شرایط نامناسب‌تری رخ داده است.

در سیاست‌های اعلامی دولت‌های متخاصم با مردم ایران، راهکارهایی برای فراگیر شدن فیلترشکن‌ها در ایران مطرح و پیگیری شده است. عدم تدبیر برای همراهی مردم در تصمیماتی که برای فضای مجازی اتخاذ می‌شود عملا باعث ترویج فیلترشکن ها و در نتیجه تقویت برنامه متخاصمان است. جدا از این دسته از فیلترشکن‌ها، دسته دیگر نیز باج افزار و بدافزار هستند و در زمانی که زندگی روزمره مردم در فضای مجازی شکل گرفته، تهدید بزرگی برای امنیت آن‌ها مطرح می‌شود. اختلاف نظر در مسئولان و نارضایتی جمعی از مردم، اکنون تهدید بزرگتری را برای امنیت فضای مجازی فراهم کرده است که نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت و باید برای آن چاره جدی اندیشید.

استفاده از فیلترشکن نباید گسترش پیدا کند

وزیر ارتباطات همچنین در مراسم گزارش فعالیت‌ها و پروژه‌های اپراتور دوم در مورد بسته شدن سایفون گفت پروژه سایفون مورد حمایت مالی مستقیم وزارت خارجه آمریکا است و تمام منابع مالی‌اش از آنجا تامین می‌شود. یکی از مدیران فیلترشکن ها جایی نوشته بود باید از ایران تشکر کنیم که به کسب و کار ما رونق داد؛ به همین دلیل نباید اجازه بدهیم که این موضوع گسترش پیدا کند.

آذری جهرمی تلویحا از فیلتر شدن شبکه های اجتماعی از جمله اورکات، فیس بوک، وی چت و تلگرام انتقاد کرد و افزود باید اعتماد درونی را افزایش دهیم، چون مردم بر اساس رفتارهای ما تاثیر می‌گیرند. تا زمانی که تبیین سیاست نکنیم، در برخورد با رسانه‌های نوین دچار مشکل می‌شویم. مسئولان هر روز یک اظهار نظر می‌کنند و مردم نمی‌دانند تکلیفشان چیست، اما باید یک استراتژی واحد در رسانه دیده شود. این فضا اکنون صرفا یک فضای خبری و رسانه‌ای نیست و ایجاد محدودیت در فضای مجازی طبیعتا در عرصه اقتصادی و فرهنگی تاثیر خواهد گذاشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

38 دیدگاه

  1. احمدرضا یاa
    ده بار گفتم حرفففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففف نزن

  2. ببین چطوری مردمو کردن تو زندان افکار پلیدشون.
    خیلیه تو عصر تکنولوژی وسط قرون وسطی باشی.

  3. سلام کاربر A من ب شما یک توصیه میکنم، وقتی توی یه محیط حرفات و نظراتت برای کسانیکه باهاشون داری بحث میکنی خریدار نداره و تنها هم یارت و همراهت شده سعید هشمتی با یه اسم مستعار ب اسم احمد رضا، ب نظرت شما ک انقد منطقی هستی و سعی میکنی ک بگی خوبی و بقیه بد هستن، چرا شان و شخصیت خودتو میاری پایین و با کساییکه دوس ندارن نظراتت رو بحث میکنی؟ شما باعث ناراحتی تعداد زیادی از کاربرا میشی، نهایت دو سه نفر باهات هم عقیده هستن، در حالیکه ده ها نفر از حرفات ناراحت میشن، برادر مردم آزاری نکن، اینکار گناهه، دهنت رو هم بستی و ماه رمضان هستش، یه تجدید نظر بکن عزیز، فک نمیکنم این سایت و امثالهم، جای تفکرات دینی و مذهبی و سیاسی شما باشه، برو عزیز توی یه سایت سیاسی و مذهبی نظراتت رو بده و اونجا ژست روشن فکری بگیر، اینجا همینه ب شخصیتت توهین میشه بقول خودت،چون اینجا حوصله ی حرفای علمی و فناوری رو دارن و حال و حوصله ی مذهب و سیاست رو ندارن و بنابراین ناسزا بهت میگن، یه حرف علمی بزن برادر، والا کسی خوشش نمیاد توی سایت فناوری و اطلاعات، نظرات سیاسی و مذهبیه کارشناسی شده ی شمارو بخونه جناب
    (گجت نیوز سپاس گذار میشم اگر تایید کنید)

    • گجت‌نیوز محترم لطفاً فقط دوّمی
      سلام برشما کاربر ( سعید سیدان ) از توصیه شما سپاسگزارم
      1. بنده با کسی بحثی ندارم، فک می‌کردم مثل همه مُجازم از سایتای فناوری و اطلاعات، بازدید کنم و چون دیدم هرکی هرچی دل تنگش خواسته گفته، من هم [با عرض معذرت] شیر شدم، فقط نظر شخصی خودمو دادم، البته نمی‌خواستم باعث رنجش بشم
      2. نه فقط دنبال یار و همراه نیستم که معتقدم هرکی دنبال یارگیریه، آدم درستی نیس
      3. با نامبردگان هم 100% مخالفم
      4. بنده کی گفتم منطقی‌ام یا [بلا نسبت] آدم خوبی‌ام؟ برعکس، معتقدم هرکی دنبال تبلیغ خودشه، آدم درستی نیس
      5. “سعی میکنی ک بگی خوبی و بقیه بد هستن”
      تهمت چرا؟ پَست‌ترین فرد کسیه که بگه: من خوبم بقیه بَدن! یادمون نره، نخستین گناه، خود-برتر-بینی بود
      6. “باعث ناراحتی تعداد زیادی از کاربرا میشی”؟! “ده ها نفر از حرفات ناراحت میشن”؟! “مردم آزاری نکن”؟!
      کاش من هم به اندازۀ یک‌ی از همه بودم! آنگاه همه خوشحال و خندان، فقط گُل می‌گفتن و گُل می‌شنفتن! دهان کسی هم به ناسزا آلوده نمی‌شد! نمی‌دونم چرا طاقت مردم طاق شده؟ چرا پیشنهاد از صدتا فحش خوار-مادر بدتره؟ چرا با دودی‌کردن شیشه‌ها/عینکا حتّا نمی‌خوان ریخت‌تو ببینن؟ شاید مثل خودم که حالم از کثافت/لجن، بهم میخوره؟ یعنی تا این‌حدّ متعفّن بودم و نمی‌دونستم؟
      6. “فک نمیکنم این سایت و امثالهم، جای تفکرات دینی و مذهبی و سیاسی شما باشه”
      انگ چرا؟ شاید ته دلم یه گرایشکی هم به مذهب باشه ولی [اونجوری که فک میکنی] اصلاً مذهبی نیستم؛ سیاستو که کثافت می‌دونم؛ حالا می‌فرمایی از هرچی سایت علمی و فناوری و اطلاعاته محرومم؟
      6. “اونجا ژست روشن فکری بگیر”
      “ژست روشنفکری” چیه؟ اگه بلد بودم که دل-بهم-زن نمی‌شدم
      7. “اینجا حوصله‌ی حرفای علمی و فناوری رو دارن و حال و حوصله‌ی مذهب و سیاست رو ندارن و بنابراین ناسزا بهت میگن”
      په آزادی اندیشه با ریش و پشم نمیشه؟ یعنی اوّل باس برم لائیک شم بعد بیام ببینم دانشمندا چی می‌فرماین؟ اگه هنو دودلم/درحال تکمیل معلوماتم چی؟ باس فحش بشنوم؟ بعد، این متخصصین علمی و فناوری و اطلاعات، اینهمه فُحشو اَ کجا یادگرفتن؟ توو دانشگاه یاد میدن؟
      8. “نظرات سیاسی و مذهبیه کارشناسی شده” کدومه؟ چرا هندونه زیر بغلم میزاری؟ به پیر/به پیغمبر، بنده یه فلک‌زده‌ام که یه گوشۀ خونه تمرگیده‌ام؛ اصلاً شما فک کن یه معلولم و کاری اَ دستم بر نمیاد؛ جانباز/حقوق‌بگیر نیستم، سربار امداد/بهزیستی هم نیستم، فرض کن جوراب فروشم؛
      غلام همّتِ آنم که زیر چرخ کبود، ز هرچه رنگ تعلّق پذیرد آزادست
      خوبیت نداره آدمو وادارکنی اسرار زندگی شخصیشو برملا کنه!
      9. بالآخره هرکی مثل من نیس، جاش کجای این هستی‌س؟! دیکتاتور گفت: هرکه با ما نیست، بر ماست؛ دشمن را باید نابود کرد! انوقت اینجا همه ازچی می‌نالن؟ جوجه از اوّلش معلومه که چنددُنگ لاریه؟ شاید من هم اگه دستم به یه جایی بند شد، صد بدتر از اون فرعون ادعّای خدایی کنم؟

  4. ببین پ خبره تواین پیج بخدا حقتونه اکسیژنم
    ازتون فیلتر کنند

  5. باز دم آمریکا گرم داره کمکمون میکنه از دولت خودمون هیچ کمکی تابحال ندیدیم، همین جهرمی دستش رو دکمه فیلترینگ نمیرفت!! مرسی ترامپ

  6. من حاضرم اطلاعات دست آمریکایی ها باشه ولی شما نه

  7. فیلترشکن ریخته داداچ!

    من رو گوشی و پی سی 5 تا دارم

  8. این همونیه که میخاست بخاطر مردم استعفا بده

  9. همه دارن استفاده می کنن . مقاومت در برابر مردم آخرش نابودیه

  10. احمدرضا ، تو یه روانی هستی که سایت گجت نیوز رو بازیچه خودت کردی و روزبروز هم داری بدتر میکنی
    تعجب میکنم گجت نیوز کامنت های بی ادبانه تو رو پخش میکنه

    • همون سعید هشمتی محل زندگی نوبنیاد اسم خواهر maryam joon خودمون هستش

      این بار با اسم بابابزرگش اومده!

      تمام اینها عقده هایی هست که از پشت کوه آورده. شما خودت رو ناراحت نکن

      با سپاس

    • 1. تو روانپزشکی؟ هرکی نظر مخالف داشت، روانیه؟ روانی کامنت بِده، جُرمه؟ بقیه، همگی سالمن؟ تو چی؟
      2. رعایت ادب بر همگان لازم و طرفینی است؛ نکوکاری پیشقدم میخاد، نه متوقع خالی

  11. مگه چیه؟ پسرخاله، یه فیل‌تر بشکن خودمونی را بنداز

  12. خوب کاری کردن بنظرم باید همه فیلتر شکنا رو محدود میکردن

  13. چرا باید بعد فیلتر تلگرام محدودیت ایجاد کنن

  14. سایفون آشغال ترین فیلت*شکن دنیاست با اونهمه قطعی. فقط تازه کارا میرن دنبالش 😄