جام جهانی 2018 روسیه

تکنولوژی‌هایی که در جام جهانی 2018 روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرند

جام جهانی 2018 روسیه یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی جهان است که از پنجشنبه 24 خرداد 1397 آغاز شد. در این دوره از جام جهانی فوتبال، تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های زیادی را شاهد خواهیم بود که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

فوتبال یک صنعت چند میلیارد دلاری است که میلیاردها نفر در سراسر جهان را پای تلویزیون‌ها و یا بر روی صندلی‌های استادیوم میخکوب می‌کند. فوتبال امروز دیگر فقط یک ورزش فیزیکی نیست و تکنولوژی‌های زیادی برای بهبود کیفیت این ورزش و متحول کردن تجربه بینندگان در فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد. جام جهانی 2018 روسیه به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی دنیا، جایی است که مجموعه‌ای از فناوری‌ها و نوآوری‌ها را به نمایش می‌گذارد. در ادامه این مطلب قصد داریم مهم‌ترین تکنولوژی‌هایی که در این جام جهانی فوتبال پیاده‌سازی شده‌اند را معرفی کنیم.

معرفی تکنولوژی‌های مهم جام جهانی 2018 روسیه

تکنولوژی خط دروازه

این تکنولوژی چیز جدیدی نیست. در واقع تکنولوژی خط دروازه یا Goal Line Technology یکی از اولین نوآوری‌هایی بود که در سال 2012 معرفی شد و بحث‌های زیادی در مورد آن شکل گرفت. با تکنولوژی خط دروازه که این روزها در جام جهانی 2018 روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در صورت عبور توپ از خط و گل شدن آن، یک سیگنال به ساعت یا بازوبند هوشمند داور فرستاده می‌شود. این کار را می‌توان با استفاده از ردیابی دوربین‌ها و یا سنسورهای میدان‌های مغناطیسی انجام داد.

تکنولوژی خط دروازه

برای جام جهانی 2018 روسیه ، کشور میزبان سیستم چشم عقاب (Hawk-Eye) را اجرا خواهد کرد که از 7 دوربین در نقاط مختلف استادیوم برای تعیین این که آیا توپ از خط دروازه عبور کرده یا خیر استفاده می‌کند. پیش از این، چشم عقاب در سایر رشته‌های ورزشی مانند کریکت، تنیس و اسنوکر استفاده شده بود و نرم افزار این سیستم، موقعیت توپ را در هر فریم و با سرعت بالا رهگیری می‌کند. در واقع Hawk Eye یکی از انواع تکنولوژی Goal Line است که در این دوره جام جهانی شاهد استفاده از آن خواهیم بود.

کمک داور ویدیویی

کمک داور ویدیویی (VAR) تنها یک نفر نیست، بلکه یک تیم 4 نفره از کمک داورانی است که به داور وسط کمک می‌کنند تا اشتباهات داوری را به حداقل برسانند. اعضای این تیم که شامل داوران فعال یا بازنشسته می‌شوند با تماشای مانیتورها، تمامی نقاط زمین و اتفاقات بازی را به دقت زیر نظر دارند. کمک داورهای ویدیویی یا همان سیستم ویدیو چک پس از مدت‌ها کشمکش و با وجود مخالفت برخی از فوتبالی‌ها به طور رسمی وارد فوتبال شده و پس از استفاده در جام کنفدراسیون‌ها و چند لیگ معتبر مانند سری آ و بوندس لیگا، حالا در بزرگترین رویداد فوتبالی چهار سال اخیر یعنی جام جهانی 2018 روسیه به کار خواهد رفت.

کمک داور ویدیویی

اعضای تیم VAR در اتاقی با چندین مانیتور و دستگاه پخش‌کننده ویدیویی مستقر می‌شوند که این اتاق حتی می‌تواند در داخل استادیوم هم نباشد. برای مثال تیم کمک داور ویدیویی در بوندس لیگا در یک مرکز رسانه‌ای در شهر کلن مستقر هستند. البته کمک داورهای ویدیویی در هر صحنه‌ی کم اهمیتی در کار داور وسط دخالت نمی‌کنند و فقط برای اتفاقات تاثیرگذاری مانند تشخیص رد شدن کامل توپ از خط دروازه، خطای پنالتی، کارت قرمز، شناسایی بازیکن خطاکار و مواردی از این دست به داور اصلی کمک خواهند کرد.

یکی از انتقاداتی که به کمک داور ویدیویی وارد می‌شود، فرایند طولانی بازبینی صحنه‌ها و کاسته شدن سرعت و هیجان بازی است، همان‌طور که طبق نتایج یک نظرسنجی، بیشتر تماشاگران آلمانی خواستار کنار گذاشتن کمک داور ویدیویی از مسابقات بوندس لیگا هستند. با این حال، اینفانتینو، رئیس فیفا در نهایت تصمیم گرفت از این سیستم در جام جهانی 2018 روسیه استفاده شود.

پخش اولترا HD، اچ دی آر و واقعیت مجازی

وقتی پخش‌کننده‌ها و شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای، امتیاز پخش مسابقات جام جهانی 2018 روسیه را از فیفا خریداری می‌کنند، مطمئنا تبلیغات و نظرات خود را به آن اضافه خواهند کرد، اما محتوای اصلی به همراه پوشش اتفاقات قبل و بعد از مسابقه، از تلویزیون فیفا است.

در این دوره از جام جهانی فوتبال، پخش تلویزیونی تمام 64 بازی مسابقات با کیفیت UHD بهبود پیدا کرده و اگر شما یک تلویزیون پشتیبانی‌کننده از HDR دارید می‌توانید از محتوای اچ دی آر پخش تلویزیونی جام جهانی 2018 روسیه لذت ببرید.

پخش جام جهانی

مسابقات جام جهانی 2018 در 12 استادیوم واقع شده در 11 شهر روسیه برگزار می‌شود که همه این استادیوم‌ها با 37 دوربین مجهز شده‌اند که از این نظر نسبت به جام جهانی قبلی در برزیل پیشرفت کرده است. در هر استادیوم، 8 دوربین دارای خروجی اولترا اچ دی و HDR هستند و سایر دوربین‌ها نیز قادر به ارائه خروجی 1080p / HDR یا 1080p/SDR خواهند بود.

همچنین فیفا از مدتی پیش به آزمایش تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) در پخش مسابقات پرداخته و ظاهرا اکنون این اتفاق محقق شده است. پخش‌کننده‌هایی مانند شبکه تلویزیونی آمریکایی تلموندو (Telemundo) یا فاکس اسپورت (Fox Sport) بسته‌هایی را ارائه می‌کنند که شامل استریم زنده 180 درجه‌ای برای تمام بازی‌ها و کلیپ‌های 360 درجه می‌شود.

سیستم‌های عملکرد الکترونیکی و ردیابی

هدف اصلی سیستم‌های عملکرد الکترونیکی و ردیابی (EPTS)، کمک به بازیکنان برای بهتر شدن عملکرد فردی و تیمی است. EPTS را می‌توان دومین نوآوری بزرگ فیفا دانست و یک سیستم مبتنی بر رایانه است که آماری واقعی از بازیکنان را برای آنالیز در اختیار کارشناسان و مربیان 32 تیم حاضر در جام جهانی قرار می‌دهد.

سیستم EPTS

سه راه برای استفاده از این سیستم وجود دارد: تیم‌ها یا می‌توانند یک سیستم ردیابی نوری را انتخاب کنند که رایج‌ترین و ساده‌ترین آن است یا می‌توانند از سیستم‌های موقعیت‌یابی محلی که به آن‌ها داده‌های بیشتری می‌دهد استفاده کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند از سیستم‌های ماهواره‌ای GPS نیز استفاده کنند که آمار و اطلاعات زیادی را در اختیارشان قرار می‌دهد. اطلاعات مربوط به سیستم EPTS در اختیار سه دسته از افراد قرار می‌گیرد که شامل تحلیلگران و کارشناسان، آنالیزور تیم و تیم پزشکی می‌شوند.

5G در روسیه

شرکت‌های مگافون (Megafon) و TMS به عنوان شرکای ارتباطاتی جام جهانی 2018 روسیه ، آزمایشات فناوری 5G را در روسیه آغاز کرده‌اند. انتظار می‌رود شبکه‌های 5G در سال 2019 به طور رسمی در دسترس قرار بگیرند و با سرعت بیشتر، ظرفیت بیشتر و زمان تاخیر فوق‌العاده کمتر، ارتباطات بهتری را برای طرفداران در ورزشگاه‌های فوتبال فراهم کنند. طبق اخبار اعلام شده، تجهیزات رادیویی 5G در بیش از 40 سایت در 7 شهر از 11 شهر میزبان جام جهانی نصب شده‌اند و این شبکه شامل استادیوم‌ها، هاب‌های حمل و نقل و مناطق معروف مانند میدان سرخ مسکو می‌شود.

فناوری 5G

توپ تل استار 18

کمپانی آدیداس از جام جهانی 1970 به بعد توپ رسمی مسابقات جام جهانی را تولید کرده و در هر دوره، آخرین نوآوری‌های خود را در توپ جام جهانی به کار برده است. توپ جام جهانی 2018 روسیه که باز هم توسط آدیداس ساخته شده، تل استار 18 (Telstar 18) نام دارد.

توپ جام جهانی 2018

تل استار 18 برای اولین بار دارای یک تراشه ارتباطی NFC است که در بالای توپ قرار گرفته و امکان اتصال و برقراری ارتباط گوشی هوشمند با توپ را فراهم می‌کند. همچنین میکروتراشه‌ای در این توپ جاگذاری شده که اطلاعاتی مانند سرعت و مسیر حرکت توپ را محاسبه خواهد کرد. علاوه بر آن در تل استار 18 از طیف رنگ‌هایی استفاده شده تا میزان انعکاس نور در زیر نور مستقیم آفتاب یا در محیط‌هایی با نور کم را به اندازه مناسبی برساند.

همچین متخصصان آیرودینامیک معتقدند توپ ویژه جام جهانی روسیه، حرکات پایدارتر و فراز و نشیب‌های غیر قابل پیش‌بینی کمتری نسبت به توپ‌های قبلی دارد. اگر یادتان باشد، توپ ویژه جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی به دلیل فراز و نشیب‌های ناگهانی مورد انتقاد دروازبانان حاضر در مسابقات قرار گرفته بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. تف تو اون تکنولوژی و ویدئوچک که باعث شد گلمون مردود شه. چقدر ما شانس داریم اد باید امسال این تکنولوژی استفاده بشه. آشغالای خر. 😠😠😠😡😠😠

  2. بنظرم اینکه ویدیو چک گزاشتن خیلی خوبه نباید حق کسی پایمال بشه و کسی حق تقلب داشت هباشه واقعاً ایمجوری همه به بازیی که انجام میدن امتیاز میگیرن حالا این تازه شروعش خواهد بود ممکنه سال های بعدی واقعاً داور رو فقط ب شکل نمادین داشته باشیم.

  3. عالی دیگ بهتر از این نمیشه
    اینهمه سنسور و تکنولوژی یجا خیلی توپه ایول

  4. ایران قهرمان میشه
    خدا میدونه که حقشه
    به لطف یزدانو بچهع ها ……

  5. فک کنم برای بازی های 2020 دیگ اصلا نیازی به حضور داور ها نباشه
    همه چی با استفاده ازدوربین ها و ربات های هوشمند و این چیزا قابل تشخیص بشه
    شایدم حتی تا یک دهه بعد اصلا نیازی به فوتبالیستا نباشه و هر کشوری ربات های بازیکن بسازه

  6. با دوره قبل زیاد تفاوت نداره

  7. چقدر خفن شدن
    ویدو چک نذاشتن؟؟؟