منطقه ممنوعه

19 منطقه ممنوعه که اجازه ورود به آنها را ندارید (بخش اول)

هیچ چیزی جذاب‌تر از یک منطقه ممنوعه نیست. این حقیقت که شما اجازه نداشته باشید از مکانی بازدید کنید، اشتیاق شما را چندبرابر می‌کند. در این بخش، 19 منطقه ممنوعه را به شما معرفی می‌کنیم.

در این مجموعه، ما به بررسی همه چیز، از جوامع مخفی تا جزایزی می‌پردازیم که اگر تصمیم بگیرید از آنها بازدید کنید، کشته خواهید شد! این مکان‌ها برای ذهن‌های کنجکاو همانند یک آهنربا عمل می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا بیش از پیش برای بازدید از آنها مشتاق شویم.

در ادامه، لیستی از 19 منطقه ممنوعه که برخی از آنها واقعا ترسناک هستند و کسی اجازه ورود به آنها را ندارد، بررسی خواهیم کرد.

معرفی 19 منطقه ممنوعه

1. خزانه جهانی بذر سوالبارد، نروژ

منطقه ممنوعه

در مدار قطب شمال، جزیره اسپیتس‌برگن در نروژ، خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) در دل یک کوه مخفی شده است. از این منطقه به عنوان «خزانه بذر روز قیامت» هم یاد می‌شود چرا که در بدترین سناریویی که ممکن است برای انسان رخ دهد، این خزانه تنوع بذر غذاهای مختلف را حفظ کرده و می‌تواند به تشکیل دوباره تمدن کمک کند. این مکان با هدف مقاومت تا 200 سال و تحمل انفجار و زمین‌لرزه ساخته شده است. خزانه سوالبارد در یک طرف کوه ساخته شده است تا حتی با ذوب شدن یخ دریا و بالا آمدن آب، باز هم بالاتر از سطح دریا باشد. در این خزانه 100 میلیون دانه مختلف به عنوان بکاپ کامل دانه‌های خوراکی کره زمین در زمان فعلی نگهداری می‌شود.

اینجا سیاست بی‌معنی نیست و حتی کره شمالی هم دانه‌های خود را در آن فریز کرده است. نخستین برداشت از این خزانه، اخیرا توسط سوریه برای بازسازی «مرکز تحقیقات بین‌المللی» در حلب که در خلال جنگ از بین رفت، انجام شده است. ظاهرا از این دانه‌ها برای ذخیره مواد ژنتیکی محصولات زراعی استفاده شده است. امروزه این مخازن گم‌شده به چیزی بسیار حیاتی برای کشور جنگ‌زده و خشکی همچون سوریه تبدیل شده است.

2. جزیره سنتینل شمالی، هند

منطقه ممنوعه

جزیره سنتینل شمالی (North Sentinel Island) محل زندگی مردمانی بومی، معروف به سنتینلی‌ها است؛ یکی از قبایلی که ارتباط آن با تمدن مدرن تقریبا صفر است. به نظر می‌رسد این قبیله با شکار، ماهی‌گیری و استفاده از گیاهان وحشی زندگی می‌کند، اما خبری از آتش یا کشاورزی در آن نیست.

نخستین اکتشاف موفق از این منطقه ممنوعه در سال 1967 توسط “T.N. Pandit” انجام شد. با این وجود، این قبلیه با دور کردن خشونت‌آمیز هر فردی که بخواهد وارد قملرو آنها شود، از هرگونه ارتباط با دنیای مدرن خودداری می‌کند. در سال 2006، دو ماهی‌گیر که به صورت اتفاقی وارد قلمرو این قبیله شده بودند، توسط سنتنیلی‌ها کشته شدند و از سوی دولت هند هم هیچ کاری برای پیگیری این ماجرا صورت نگرفت. حالا هرگونه ورود به این جزیره ممنوع بوده و در صورت تلاش، به مرگ منتهی خواهد شد.

3. پلوتونیوم در هیراپولیس یا دروازه پلوتو، ترکیه

منطقه ممنوعه

دروازه پلوتو (Pluto’s Gate) در شهر باستانی هیراپولیس، زمانی به خدای مرگ در رم تعلق داشته است. مورخ باستانی، “Strabo”، از این مکان ترسناک بازدید کرده و می‌گوید «هر حیوانی که وارد شود، سریعا می‌میرد. من گنجشک‌ها را در این [دروازه] انداختم و آنها با کشیدن آخرین نفس‌های خود، سقوط کرده و به سرعت مردند.»

بعد از کشف در سال 1965، اثبات شد که خطرات دروازه پلوتو بیشتر از یک افسانه است. دانشمندان میزان تمرکز CO2 را در این بخش اندازه گرفتند و در حالی که در طول روز، خورشید این گاز را پراکنده می‌کند، در شب و زمانی که دما کاهش پیدا کرده و CO2 سنگین‌تر از هوا می‌شود، گاز در بخش پایینی جمع شده و یک «دریاچه» مرگبار را ایجاد می‌کند. هنگام سپیده دم، تمرکز این گاز، 40 سانتی‌متر بالاتر از سطح عرصه به 35 درصد می‌رسد که این میزان برای مردن یک حیوان یا حتی انسان‌ها ظرف چند دقیقه کافی است. خوشبختانه میزان تراکم CO2 در ارتفاعات بالاتر به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند؛ به همین جهت احتمالا ایستادن در این دروازه، بیشتر یک تهدید برای حیوان‌های کوچکتر باشد.

4. دخمه مردگان پاریس، فرانسه

منطقه ممنوعه

یکی از مشهورترین و البته ترسناک‌ترین مکان‌های ممنوعه جهان، دخمه مردگان پاریس (Catacombs of Paris) در کشور فرانسه است. در این شبکه زیرزمینی، بقایای بیش از 6 میلیون انسان از اواخر قرن هجدهم نگهداری می‌شود. اگرچه بخش بسیار کوچکی از این مجموعه به صورت عمومی قابل بازدید است، اما 99 درصد از این مارپیچ 170 مایلی (273 کیلومتری) برای ورود قدغن شده چرا که قطعا در آن گم خواهید شد. با این حال، چنین چیزی مانع کنجکاوی مردم و اعضای جامعه مخفی اسرارآمیز نمی‌شود و آنها همواره به دنبال کاوش در این دخمه مخوف هستند.

5. جزیره پووجیلیا، ایتالیا

منطقه ممنوعه

پوویجیلیا (Poveglia) نام یکی از ترسناک‌ترین و مرموزترین مکان‌های جهان است. همه چیز از دوره امپراطوری روم و زمانی آغاز شد که از این جزیره برای نگهداری قربانیان طاعون استفاده می‌شد. پس از آن، در خلال قرون وسطی، زمانی که طاعون بازگشت، این جزیره یک بار دیگر محل زندگی هزاران نفر از افراد بیمار شد. در اینجا مقدار وحشتناکی از مردم در گورها دفن شدند، روی زمین ماندند و حتی سوزانده شدند. مردم می‌گویند این سرزمین به گونه‌ای تحت تاثیر قرار گرفته است که 50 درصد از خاک آن را خاکستر انسانی تشکیل می‌دهد. سپس در سال 1922، آنها یک بیمارستان روانی در این جزیره باز کردند.

با توجه به تعداد مخوف از انسان‌هایی که در این جزیره کشته شد، هم‌چنان می‌توان استخوان‌ها را در سواحل پوویجیلیا پیدا کرد. همان‌طور که بسیاری از مردم می‌گویند این جزیره خالی از سکنه است، غیر قانونی بودن بازدید از این منطقه ممنوعه چندان عجیب نیست و ما هم فکر نمی‌کنیم کسی مایل به بازدید از آن باشد.

6. مقبره اولین امپراتور چین

منطقه ممنوعه

مقبره اولین امپراتور چین (Mausoleum Of The First Qin Emperor) با نام «چین شی هوانگ»، در منطقه لینتونگ، شهر شی‌آن و استان شاآنشی واقع شده و ورود به آن ممنوع است. اگرچه مجسمه‌های لشکر سفالین در سال 1974 توسط کشاورزان کشف شدند، اما هنوز مقبره امپراتور حفاری نشده است. مخالفان حفاری می‌گویند تکنولوژی فعلی نمی‌تواند چیزی که داخل این مقبره هست را حفظ کند، به همین جهت انجام آن ممنوع است.

7. منطقه محرومیت چرنوبیل، اوکراین

منطقه ممنوعه

1986 سال اتفاق هسته‌ای غم‌انگیزی است که از آن با عنوان فاجعه چرنوبیل هم یاد می‌شود. به خاطر سطح بالای تشعشع، به تمام مردم دستور داده شد این محوطه را تخلیه کنند و این منطقه ممنوعه هم متروکه شد. حالا شما می‌توانید کفش‌ها، اسباب‌بازی‌ها و دیگر اموالی که به خاطر تخلیه سریع به جا مانده‌اند را مشاهده کنید. اگرچه از بخش‌هایی از این شهر متروکه می‌توان بازدید کرد، اما قسمتی 19 مایلی (30.5 کیلومتری)، منطقه محرومیت چرنوبیل (Chernobyl Exclusion Zone) نام گرفته و به خاطر امکان آلوده شدن به رادیواکتیو، هرگونه بازدید از آن اکیدا ممنوع اعلام شده است.

8. جزیره مارها، اقیانوس اطلس

منطقه ممنوعه

جزیره مارها (Snake Island) در سواحل کشور برزیل در اقیانوس اطلس واقع شده و محل زندگی افعی طلایی به عنوان سمی‌ترین و خطرناک‌ترین مار سمی این جزیره است. بازدید از این جزیره برای حفاظت از جمعیت این مارهای سمی و همچنین محفوظ ماندن جان بازدیدکنندگان، ممنوع شده است. تخمین زده می‌شود در هر متر مربع از این جزیره، یک مار وجود دارد.

9. جزیره سرتسی، ایسلند

منطقه ممنوعه

سورت یا سرتسی (Surtsey) نام جزیره‌ای در ایسلند است که در سال 1963 و به وسیله فوران آتشفشانی که سه سال طول کشید، تشکیل شده است. حالا از این منطقه فقط برای انجام تحقیقات علمی استفاده می‌شود. تمرکز اصلی کار، درک بهتر از چگونگی شکل‌گیری یک اکوسیستم بدون دخالت انسانی است. تنها چند دانشمند اجازه ورود به این جزیره را دارند تا شاهد تبدیل آن به یکی از چند منطقه ممنوعه زمین باشیم.

یکی از قوانین اصلی برای دانشمندان، نیاوردن هرگونه بذری است. پیش‌تر یکی از دانشمندان به این قانون توجه نکرد و دانه‌ای را زیر گدازه‌ها مخفی کرد. پس از مدتی، رشد گیاه سیب‌زمینی در این جزیره آنها را متحیر کرد. بعد از مشخص شدن علت اصلی، این گیاه سریعا نابود شد تا اختلالی در تحقیقات آنها ایجاد نشود.

10. منطقه 51، آمریکا

منطقه ممنوعه

«منقطه 51» (Area 51) نام یک منطقه نظامی فوق سری در 100 مایلی (160 کیلومتری) شمال لاس وگاس در آمریکا است. از آنجایی که دولت آمریکا تا سال 2013 وجود این منطقه را انکار می‌کرد، برخی از آن به عنوان یکی از اسرارآمیزترین مکان‌های دنیا یاد می‌کنند. امروزه، منطقه 51 با تئوری‌های توطئه متعدد در مورد یوفوها شناخته می‌شود.

این منطقه بیشتر توسط سازمان سیا و نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان یک قلمرو آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فارغ از اینکه اینجا یک پایگاه نظامی است، بسیاری از مردم معتقدند اینجا مکانی است که احتمالا دانشمندان مشغول مطالعه روی یک سفینه فضایی سقوط‌کرده هستند. بسیاری از نظریه‌پردازان توطئه از بخش‌های نزدیک به منطقه 51 بازدید می‌کنند، اما بازدید از آن به صورت کامل قدغن است.

در بخش دوم، سایر مکان‌هایی را که بازدید از آنها ممنوع اعلام شده است، بررسی خواهیم کرد. با گجت نیوز همراه باشید.