افسردگی

درمان افسردگی با روش های طبیعی و بدون نیاز به دارو

درمان افسردگی با روش های طبیعی، شیوه ای جدید و موثر برای درمان این اختلال روانی است که بدون نیاز به دارو نتایج بسیار خوبی را در پی داشته است.

افسردگی اختلالی است که بسیاری را به کام مرگ فرو می برد و آمار خودکشی ناشی از افسردگی روز بروز در حال افزایش است. در ایالات متحده آمریکا و کشور همسایه آن یعنی کانادا شاهد افزایش نرخ خودکشی ناشی از افسردگی هستیم. آمار ارائه شده در این حوزه  هر فردی را شوکه می کند. شاید باورش برای بسیاری از شما سخت باشد، اما نسبت به سال 1999 آمار خودکش ناشی از افسردگی در کشور آمریکا تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

در این محدوده زمانی شاهد رشد ۶۵ درصدی استفاده از داروهای ضد افسردگی در دو کشور یاد شده هستیم. بطور میانگین از هر ۸ آمریکایی بالای ۱۲ سال، یک نفر مبادرت به مصرف داروی ضد افسردگی می کند.

متاسفانه روانپزشکی بطور کلی بر تجویز دارو استوار است، آن هم داروهایی که کارایی چندانی ندارند و در این بین شاید داروهای ضد افسردگی از ناکارآمدترین داروهای تجویز شده باشند. هدف در اینجا محکوم کردن داروهای ضد افسردگی نیست، بلکه تنها هدف این است که انتظار از این داروها را کاهش دهیم، زیرا این داروها واقعا آن تاثیری که لازم است را از خود نشان نمی دهند.

هر چند نباید فراموش کرد که داروهای ضدافسردگی دارای عوارض جانبی از جمله خونریزی داخلی، اضافه وزن و موارد دیگر هستند.

روش های طبیعی برای درمان افسردگی

هدف ما در اینجا پرداختن به چهار روش طبیعی برای درمان افسردگی است که کارایی آنها بالا بوده و به اثبات رسیده است.

ورزش

تحقیقات نشان داده است که تاثیر ورزش سبک بر درمان افسردگی به مراتب بیشتر از مصرف داروهای ضد افسردگی و یا دارونماهاست. ورزش یک روش درمان موثر، ثابت شده و در عین حال رایگان برای درمان نشانه های افسردگی است.

نور درمانی

نور ضد افسردگی است و برای همه شما اتفاق افتاده که گردش در یک روز روش و آفتابی چه تاثیر مثبتی بر خلق و خوی شما می گذارد. در این روش از بیمار خواسته می شود تا خود را در معرض نور شدید قرار دهد. این روش سی دقیقه تا یک ساعت و آن هم در ابتدای صبح را شامل می شود.

تاثیر این روش در مواردی از داروهای ضد افسرگی بیشتر بوده و در عین حال هیچ عوارضی را به همره ندارد. البته در این خصوص نباید تنها به منبع نور مصنوعی متوسل شد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید هم می تواند نتایج مشابهی را به همراه داشته باشد.

رژیم غذایی مدیترانه ای

برای بسیاری تاثیر این رژیم غذایی بر درمان افسردگی شگفت انگیز است. اما با بهره مندی از رژیم غذایی مدیترانه ای، فرد از خوردن غذاهای فرآوری اجتناب می کند. تاثیر برخورداری از این رژیم غذایی بر درمان نشانه های اختلال فسردگی در تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است.

روش درمانی رفتاری شناختی یا سی بی تی

بهترین روش درمان طبیعی برای افسرگی روش سی بی تی است. زمانیکه فرد افسرده داروهای ضد افسردگی را قطع کند، شاهد بازگشت نشانه های افسردی خواهد بود، اما روش سی بی تی بسیار پایدار و بلند مدت است و از سوی دیگر عوارض جانبی و یا خطر اوردوز را به همراه ندارد.

به نظر می رسد روانپزشکان قبل از تجویز دارو می بایست دست کم در خصوص مزایای استفاده از این روش های طبیعی با بیمار خود صحبت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. افسردگی چرا این همه ماهواره میبینید زیاده خاه شدیدد

  2. توی ایران واقعا از همه چی محرومیم

  3. اینا رو که همه میدونن

  4. هیچ کدوم توی ایران اوکی نمیشه

  5. محال مثل من توی این حال بد کسی طاقت بیاره…

  6. قابل توجه ۹۹/۹ % مردم ایران…روش های بالا رو فراموش نکنیم😐