باتری منیزیمی تویوتا می‌تواند آینده‌ی باتری‌های موبایل را تغییر دهد

باتری منیزیمی تویوتا می‌تواند آینده‌ی باتری‌های موبایل را تغییر دهد

مهندسان و محققان کمپانی خودروسازی تویوتا به تازگی خبر از این داده‌اند که موفق به ساخت باتری منیزیمی شده‌اند و این باتری می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور، جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی فعلی گجت‌های الکترونیکی شود. اتفاقی که در صورت وقوع، چندین پیامد بسیار مثبت را برای کاربران در پی خواهد داشت.

امروزه بخش عظیمی از گجت‌های الکترونیکی شامل ساعت‌های هوشمند، اسمارت فون‌ها، تبلت‌ها و حتی رایانه‌های قابل حمل از باتری‌های لیتیوم یونی قابل شارژ برخوردار هستند. این باتری‌ها چندین سال است که در روند خطوط تولید کارخانه‌های سازنده جا افتاده‌اند و گزینه‌ی خوبی هم برای تامین انرژی مورد نیاز دیوایس‌ها به شمار می‌روند.

اما باتری‌های لیتیومی یک مشکل بزرگ دارند و آن هم ریسک بالای آنها برای استفاده‌های طولانی و خطر منفجر شدن‌شان است؛ خبرهایی مشابه انفجار اسمارت فون در جیب کاربران و یا هنگام شارژ را هم که بارها شنیده‌اید. از این رو متخصصان و محققان علم شیمی در سراسر جهان به دنبال این هستند که باتری‌های با مواد تشکیل دهنده‌ی متفاوتی بسازند و جایگزین این باتری‌های قدیمی کنند.

مهندسان تویوتا که از مدت‌ها پیش بر روی ارائه‌ی یک طرح جدید در این زمینه فعالیت می‌کرده‌اند، مدتی پیش توانسته‌اند که یک باتری منیزیمی تولید کنند که قابلیت جایگزینی با باتری‌های لیتیوم یونی را داشته باشد. اما آنها به یک مشکل برمی‌خورند و آن هم پیدا کردن محلول الکترولیت مناسب و سازگار با عنصر منیزیم است.

باتری منیزیمی تویوتا می‌تواند آینده‌ی باتری‌های موبایل را تغییر دهد

دکتر رانا مهتادی (Rana Mohtadi) که دارای دکترای رشته‌ی شیمی است و از مهندسان برجسته‌ی کمپانی تویوتا محسوب می‌شود، مدتی پیش از یکی از اعضای تیم تحقیقاتی ساخت این باتری، از وجود این مشکل مطلع شده و به طور اتفاقی متوجه می‌شود که پروژه‌ی فعلی او که در زمینه‌ی مواد حامل هیدروژن است، کلید حل مشکل آنهاست. این‌گونه می‌شود که یک تیم مشترک به رهبری او در آزمایشگا کمپانی تویوتا تشکیل می‌شود و در نهایت این تیم موفق می‌شود که یک نمونه‌ی عملی از این باتری منیزیمی را تولید کند.

باتری منیزیمی تویوتا چه زمانی وارد بازار می‌شود؟

البته این کشف مهم و این دستاورد ارزشمند، می‌تواند یک قدم بسیار بزرگ در زمینه‌ی ساخت باتری‌های امن‌تر، کرچک‌تر و با ظرفیت بیشتر برای گجت‌های آینده باشد، اما باید بدانید که این اتفاق به این زودی‌ها نخواهد افتاد. طبق گفته‌ی متخصصان این کمپانی، حدودا بیست سال دیگر برای تکمیل و توسعه‌ی فناوری باتری منیزیمی تویوتا زمان لازم است و تا قبل از آن زمان، باتری‌های لیتیوم یونی با قدرت به کار خود ادامه خواهند داد.

باتری منیزیمی تویوتا می‌تواند آینده‌ی باتری‌های موبایل را تغییر دهد

پیش از این هم متخصصانی از کمپانی‌های پیش‌روی جهان، طرح‌هایی را برای ساخت باتری‌های جایگزین باتری‌های قابل شارژ فعلی عرضه کرده بودند اما هر کدام از آن طرح‌ها به دلایل مخصوص به خود نتوانستند که پیشرفت کنند و به مرحله‌ی استفاده‌ی عمومی برسند؛ هرچند که امیدواریم با توجه به دانش فنی، سرمایه‌ و امکاناتی که تویوتا در اختیار دارد، بتواند این موضوع را عملی کرده و باتری منیزیمی آنها، اولین جایگزین رسمی باتری‌های قابل انفجار لیتیوم یونی فعلی باشد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. تا بیست سال دیگه!
    تا بیست سال دیگه و بهتر شدن فقط چند درصدی باطری؟!
    قطعا محکوم به شکسته این طرح و اینده نصیبه طرح هایی غیر این طرحه.
    شک ندارن