سیستم عامل لینوکس اوبونتو

5 دلیل برای نصب سیستم عامل لینوکس بر روی لپ‌تاپ شما

سیستم عامل لینوکس از جمله سیستم عامل‌هایی است که در دو نسخه موبایلی و دسکتاپی قابل عرضه است. این نرم افزار متن باز و کاملاً رایگان، امکانات مختلفی را در اختیار کاربران خواهد گذاشت تا در کنار رابط کاربری بسیار جذاب آن، از تمامی نرم افزارهای عرضه شده به‌صورت رایگان استفاده کنید.

شما می‌توانید بین سیستم عامل‌های مک او اس و یا ویندوز 10 یکی را جهت نصب بر روی کامپیوتر خود انتخاب کنید؛ اما اگر شما قصد دارید تا ماجراجویی‌های بیشتری را در این سطح داشته باشید، سیستم عامل لینوکس دارای قابلیت‌های بسیار خوبی است که می‌تواند علاوه بر صرفه جویی در وقت شما، از کسلی و خسته کننده بودن محیط کار شما نیز جلوگیری کند. بهترین بخش لینوکس آن است که شما می‌توانید قبل از نصب هر نرم افزار بر روی هارد دیسک دستگاهتان، آن را بیازمایید.

سیستم عامل لینوکس با نام‌های مختلفی توضیح می‌شود که شما می‌توانید هرکدام را که خواستید برگزینید. Ubuntu (اوبونتو) در حال حاضر بین نسخه‌های مختلف لینوکسی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بوده و می‌تواند شروعی عالی برای ورود مبتدیان به دنیای لینوکس باشد؛ بنابراین در این مقاله تمرکز اصلی ما بر روی سیستم عامل اوبونتو مبتنی بر لینوکس خواهد بود. در ادامه با 5 دلیل مهم برای آنکه همین حالا اقدام به نصب این سیستم عامل کنید همراه ما باشید.

1 – نیازی به فراموشی مک او اس و یا ویندوزتان ندارید

سیستم عامل لینوکس اوبونتو

برای استفاده از لینوکس نیازی نیست تا سیستم خود را فرمت کرده و سیستم عامل قبلی نصب شده بر روی آن را حذف کنید. اوبونتو خیلی عالی قادر است تا به‌صورت Dual-Boot ظاهر شده تا شما دو سیستم عامل را بدون کوچک‌ترین مشکلی در کنار یکدیگر داشته باشید. برای نصب سیستم عامل لینوکس اوبونتو کافی است وارد این لینک در وب‌سایت اوبونتو شده، سیستم عامل را دانلود کرده و یک فلش USB بوتیبل با حجم حداقل 2 گیگابایت جهت نصب آن بسازید.

2 – راه اندازی آن بسیار ساده است

سیستم عامل لینوکس اوبونتو

در گذشته نصب نرم افزارها و کدک‌های محبوب بر روی لینوکس با سختی‌های زیادی امکان پذیر بود؛ اما این دیگر یک مشکل نخواهد بود. به‌عنوان مثال اوبونتو دریافت کدک‌های مرسوم و پر استفاده را تنها با زدن یک تیک برای شما فراهم می‌کند که منجر به استفاده از انواع فایل‌های صوتی و تصویری مدرن خواهد شد. برای دریافت این فایل‌ها تنها به یک اتصال اینترنت نیاز خواهید داشت.

در حالی که کاربران ویندوز و مک او اس به‌صورت پیش‌فرض صاحب کدک‌های معمولی صوتی و تصویری هستند، کاربران سیستم عامل لینوکس نیز با صرف تنها چند دقیقه می‌توانند به همان میزان استفاده برسند.

3 – هر چیزی که نیاز دارید، در سیستم عامل لینوکس اوبونتو گنجانده شده است

سیستم عامل لینوکس اوبونتو

اوبونتو همراه با فایرفاکس هیچ کم و کاستی برای وب‌گردی و چک کردن ایمیل‌های شما نخواهد داشت و با نصب LibreOffice نیز شما می‌توانید اسناد، صفحات گسترده و همچنین پرزنتیشن‌های خود را خیلی آسان بسازید. البته اپلیکیشن‌های رایگان و متن باز دیگری نظیر GIMP (ویرایش تصاویر)، Evolution (نسخه لینوکسی Outlook) و کودی (سینمای خانگی و رسانه) وجود دارند که با شما تنها چند کلیک فاصله خواهند داشت.

از دیگر برنامه‌های شناخته شده که حاوی یک نسخه لینوکسی هستند نیز باید به گوگل کروم، پلکس، وی ال سی پلیر (VLC Player)، Slack، دراپ باکس، اسکایپ و اسپوتیفای اشاره کرد. البته استفاده از تمامی برنامه‌هایی که دارای نسخه تحت وب هستند نظیر مایکروسافت آفیس و گوگل پلی موزیک نیز غافل نشوید.

4 – بسیار امن است

سیستم عامل لینوکس اوبونتو

تعداد نسبتاً کمی از مردم از لینوکس به‌عنوان یک سیستم عامل دسکتاپی استفاده می‌کنند و این بدان معنا خواهد بود که مسلماً هکرهای کمتری نیز به دنبال بهره‌وری از کاربران آن وجود دارد. با این حال لینوکس یک سیستم عامل فوق‌العاده امن است که حتی خیلی‌ها آن را از ویندوز و مک او اس نیز امن‌تر می‌دانند.

البته سیستم عامل لینوکس هم می‌تواند همانند هر سیستم عامل دسکتاپی دیگری هر از گاهی با کرش مواجه شود؛ اما واقعیت امر آن است که تعداد نرم افزارهای مخرب موجود بسیار کمتر از سایر سیستم عامل‌ها بوده و آسیب پذیری این سیستم عامل نیز بسیار کم خواهد بود.

5 – شما از یک نرم افزار رایگان و متن باز حمایت خواهید کرد

سیستم عامل لینوکس اوبونتو

لینوکس در واقع بیش از یک سیستم عامل است و آن را یک فلسفه می‌دانند. نه تنها این نرم افزار همانند گوگل کروم کاملاً رایگان است؛ بلکه بر خلاف آن به‌صورت متن باز و آزاد ارائه می‌شود. شما در کنار استفاده از نرم افزارهای رایگان، می‌توانید تغییرات دلخواه را نیز با کد نویسی در سطح سیستم عامل لینوکس ایجاد کنید.

بنابراین شما هنگام استفاده از لینوکس در اصل از جامعه جهانی میلیونی متعهد به ساخت نرم افزار رایگان حمایت خواهید کرد. فلسفه‌ای که علاوه بر ایجاد یک تجربه لذت بخش، شما را به سمت توسعه نرم افزاری هرچه بیشتر برای لینوکس سوق خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. لینوکس و ویندوز هردو خوب هستن ولی کدام بهتره بستگی به خود شما داره .
    ویندوز مثل یک ماشین اسباب بازی خوشکل هست که می خرید و استفاده میکنید .
    ولی لینوکس مثل اسباب بازی لگو (lego) شما خودتون اون ماشین اسباب بازی رو میسازید .
    شاید اول کار یکم ‌بد شکل یا سخت باشه یا نرم افزارهای بزرک و اماده نداشته باشه .
    ولی با کمی وقت میتونید با این اسباب بازی به جای یک ماشین ساده . صدها چیز دیگه بسازید بعضا خیلی بهتر از ویندوز تا هم سریعتر-راحتر-ارزانتر-ایمن تر کار هاتون رو انجام بدبد.

    جهت دوستانی که میگن لینوکس سخته = لینوکس سخت نیست . ویندوز عادت بدی آماده خور بودن رو رواج میده برای همین …

  2. توصیه میکنم نصبش کنین. زیبایی واقعی در لینوکس است همینطور کارایی واقعی

  3. من نصب کردم و به هیچ وجه توصیه نمیکنم. درایوراشو خودش تشخیص نده نصبش خیلی دردسر داره. من یه هفته هرروز سعی و تلاش کردم تا بتونم درایور کارت گرافیک AMD رو نصب کنم
    رو VMware نصب کنید خیلی بهتره.
    بنظرم خیلی زیبا و سادست و واسه رهایی از ظاهر تکراری ویندوز عالیه. ولی در واقع فقط با لینوکس نمیشه همه کار انجام داد چون نرم افزاراش خیلی متعدد نیست.
    خوبی دیگش هم اینه تقریبا سادست. شاید واسه کسایی که تاحالا با CMD کار نکردن سخت باشه چون بیشتر کارای لینوکس با ترمیناله.

    • درود بر شما
      توصیه ما برای افرادی که به صورت حرفه ای از کامپیوتر استفاده میکنن نصب در کنار ویندوز هست چرا که این دو مشکلی رو برای هم پیش نمیارن

  4. اوبونتو رو نمیدونم ولی کلا لینوکس خیلی سخته و من اصلا پیشنهاد نمیکنم. برای سرور خوبه ولی برای لپ تاپ دردسر داره