نصب وردپرس بر روی WAMP

آموزش جامع وردپرس قسمت سیزدهم؛ نصب وردپرس بر روی WAMP

در این قسمت به آموزش نصب وردپرس بر روی WAMP می‌پردازیم. همانطور که پیش‌تر بدان اشاره شد سیستم مدیریت محتوای وردپرس یک برنامه مستقل نیست و نیازمند یک نرم‌ افزار سرور برای اجرا بر روی آن است.

ومپ سرور (Wamp Server) یکی از ابزارهایی است که شرایط لازم را برای نصب وردپرس در سیستم‌ عامل ویندوز فراهم می‌آورد.

نصب وردپرس بر روی WAMP

WAMP یا Wamp Server تلفیقی از ابزارهایی چون وب‌سرور Apache ،PHP و MySQL است که بر روی سیستم‌عامل Windows نصب می‌شود.نصب وردپرس بر روی WAMP

برای نصب وردپرس بر روی WAMP نیازمند است تا مراحل زیر را طی کنید:

گام اول) دانلود Wamp Server

اولین کاری که می‌بایست انجام شود دانلود آخرین نسخه این ابزار از سایت Wamp Server است.

نصب وردپرس بر روی WAMP

اگر در دانلود نسخه 32 بیتی یا 64 بیتی شک دارید، پیشنهاد می‌کنیم نسخه 32 بیتی را برگزینید. از آنجایی که WAMP یک بسته نرم‌ افزاری متن‌ باز و رایگان است در هنگام دانلود دچار مشکلاتی چون واریز هزینه و محدودیت‌هایی مانند کرک کردن نرم‌ افزاری نخواهید شد.

گام دوم) نصب Wamp Server

پس از دانلود، همانند هر نرم‌افزار ویندوزی دیگری قادر خواهید بود با دو بار کلیک بر روی آیکون نرم‌ افزار آن را اجرا نموده و فرآیند نصب را آغاز کنید.

نصب وردپرس بر روی WAMP

نصب وردپرس بر روی WAMP

نصب وردپرس بر روی WAMP

نصب وردپرس بر روی WAMP

نصب وردپرس بر روی WAMP

نصب وردپرس بر روی WAMP

نصب وردپرس بر روی WAMP

گام سوم) فعالسازی WampServer

با هر بار اجرای برنامه قادر به فعال نمودن آن خواهید بود. پس از فعال‌سازی مشاهده خواهید کرد که یک علامت W به رنگ سبز (و گاهی اوقات قرمز) در گوشه Taskbar ویندوز نمایان می‌شود.

نصب وردپرس بر روی WAMP

گام چهارم) دانلود فایل فشرده WordPress

در این مرحله می‌بایست آخرین نسخه وردپرس را از سایت مرجع WordPress دانلود کنید. برای دانلود نسخه فارسی به وب سایت fa.Wordpress بروید.

گام پنجم) گشودن محل نصب WordPress

پوشه‌ای را که Wamp Server در آنجا نصب شده گشوده و مراحل زیر را انجام دهید. اگر مسیر نصب را تغییر نداده باشید، این پوشه به طور پیش‌فرض در درایو C خواهد بود.

نصب وردپرس بر روی WAMP

وارد پوشه www (درون پوشه Wamp) شده و فایل زیپ وردپرس را که در مرحله قبلی دانلود نمودید در آنجا کپی کرده و سپس آن را استخراج کنید.

گام ششم) ایجاد پایگاه‌داده در phpMyAdmin

پیش از آن که وردپرس را نصب کنیم، نیاز است پایگاه‌ داده‌ای را ایجاد نماییم. مرورگر وب خود را گشوده و برای دسترسی به phpMyAdmin،عبارت “localhost/phpmyadmin” را تایپ نموده، سپس کلید Enter را بفشارید. برای پی بردن به چگونگی انجام این کار، مقاله آموزشی ایجاد پایگاه‌داده در phpMyAdmin را مطالعه فرمایید.

گام هفتم) نصب WordPress

با تایپ و اجرای localhhost در مرورگر وب با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر رو به رو خواهید شد:

نصب وردپرس بر روی WAMP

با کلیک بر روی آیکون پوشه‌ای که محتویات استخراج شده وردپرس در آن قرار گرفته است (به عنوان مثال پوشه WordPress) به اولین مرحله از فرآیند نصب وردپرس خواهید رسید:

نصب وردپرس بر روی WAMP

نیاز دیده شده که مرحله نصب، در آموزشی مجزا ارائه شود. برای دسترسی به آن می‌توانید به مقاله چگونگی نصب وردپرس مراجعه کنید.

گام هشتم) اتمام کار

پس از اتمام فرآیند نصب وردپرس بر روی WAMP با تایپ عبارت localhost به همراه نام پوشه نصبی (به عنوان مثال localhost/wordpress) و فشردن کلید Enter سایت شما قابل دسترس خواهد بود و برای دسترسی به بخش مدیریتی وردپرس می‌بایست از آدرس‌هایی چون localhost/wordpress/wp-admin و localhost/wordpress/wp-login استفاده کنید.

XAMPP نیز یکی از روش‌های نسبتا آسان در راه‌اندازی یک سرور خانگی است که جایگزین امن‌تری برای WAMP خواهد بود. در آموزش بعد از چگونگی نصب وردپرس بر روی WAMP سعی خواهد شد چگونگی نصب وردپرس بر روی XAMPP آموزش داده شود.

برای دسترسی به فهرست این دوره شامل لینک به تمامی مطالب منتشر شده، می‌توانید به مطلب آموزش جامع وردپرس مراجعه کنید