تغییرات آب و هوایی زمین

تماشا کنید: تغییرات آب و هوایی زمین طی یک قرن گذشته تنها در 20 ثانیه!

ناسا (NASA) و اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا (NOAA –> National Oceanic and Atmospheric Administration)، در هفته جاری یک واقعیت تلخ را درباره تغییرات آب و هوایی زمین تایید کردند. از نظر آن‌ها، سال گذشته میلادی (2016) را باید گرم‌ترین سال در تاریخ دانست که تقریبا در این زمینه از خود رکوردی بر جای گذشته است.

این خبر شاید آن‌چنان که به نظر می‌رسد ترسناک و اخطارآمیز نباشد، چرا که تغییرات آب و هوایی زمین ، مخصوصا دمای کلی آن همواره پس و پیش شده و تا سال‌ها قبل به صورت یکنواخت بالا یا پایین نمی‌رفت. واقعیت این است بدون در نظر گرفتن تغییرات دمای کره زمین در 4.5 میلیارد سال گذشته و تنها با مشاهده وضعیت سیاره خود در صد سال قبل، با یک اخطار جدی روبه‌رو می‌شویم. شاید با مشاهده ویدیو زیر، بهتر به وضعیت بد و بسیار سریع تغییرات آب و هوایی زمین پی‌ببرید. در این ویدیوی تنها 20 ثانیه‌ای، شاهد گرم ‌شدن سال به سال کره زمین و رسیدن به وضعیت خطرناک کنونی هستیم، اگرچه در میانه راه و در برخی سال‌های قرن گذشته، دما چند بار دوباره به حالت متعادل برگشته است.


ویدیو بالا از دیتاهای جمع‌آوری شده از سال 1880 ایجاد شده است. برای جمع‌آوری این داده‌های خام به منظور به تصویر کشیدن تغییرات آب و هوایی زمین در یک قرن گذشته، از سوابق مربوط به درجه حرارت هوا در سال‌های مختلف با استفاده از اطلاعات 6 هزار و سیصد ایستگاه هواشناسی، مشاهدات مستقیم علمی و مخصوصا ایستگاه‌های تحقیقاتی قطب جنوب استفاده شده است.

با تمرکز بر روی ویدیوی تغییرات آب و هوایی زمین ، مشاهده می‌کنید که در حوالی دهه 1970، دمای سیاره زمین نوسانات زیادی را به خود می‌بیند. در نظر داشته باشید رنگ‌های نارنجی و قرمز، دمای هوای بالا و سال‌های گرم و رنگ آبی، دمای پایین و سال‌های خنک‌تر را به تصویر می‌کشند. دهه 1970 پایان کار زمین است، چرا که نوسانات موجود از یک تغییر رو به بالای دائمی خبر می‌دهند. همانطور که مشاهده کردید، از دهه 1980 به بعد، به سختی بخش آبی رنگ بر روی سیاره زمین یافت می‌شود و کل سطح کره، رفته رفته به رنگ نارنجی، زرد و قرمز درمی‌آید. این وضعیت تا رسیدن به سال 2016 همینطور صعودی پیش رفته و خبری از بهبود تغییرات آب و هوایی زمین نیست. تصویر GIF زیر نیز تغییرات آب و هوایی زمین را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

تغییرات آب و هوایی زمینپیوستگی تغییرات آب و هوایی زمین نگران‌کننده است

در گوشه بالایی و سمت چپ ویدیو، شاهد اختلاف دما با درجه‌بندی سلسیوس بین هر سال هستید. در این مقیاس تنها در میانه‌های قرن بیستم شاهد عدد 0 هستیم، به این معنی که سال به سال به میزان اختلاف دمای زمین با سال‌های قبل افزوده می‌شود. در پایان سال گذشته، دمای متوسط اطراف کره زمین به اندازه 1 درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرد که در حالت کلی اخطارآمیز محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید اولین باری نیست که کره زمین به دلایل مختلف یک سال بسیار گرم را پشت سر گذاشته است، چنانکه در تاریخ زمین‌شناسی، شاهد ثبت چند رکورد دیگر از دمای بسیار بالا در طول سال هستیم، اما در آن زمان‌ها شرایط مجددا به حالت عادی خود بازگشت. موضوع نگران‌کننده اصلی امروز، پیوستگی تغییرات آب و هوایی زمین و حرکت یکنواخت آن رو به بالاست، به این معنی که انتظار می‌رود تا سال به سال به دمای کلی سیاره ما افزوده شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. با افزایش جمعیت و تولیدات صنعتی و مصرف سوختهای فسیلی و دیگر منابع انرژی، انچه باعث افزایش دمای زمین شده نه گاز کلخانه ای کربن دی اکسید بلکه سرعت ورود گرما به جو از سرعت فرار حرارتی بیشتر است. با اتش زدن عمدی جنگلهای سراسر جهان و چاههای نفت و فعال کردن اتشفشانها، مقدار بسیار زیادی گرما وارد جو شده که فاجعه افرین است. یخهای قطبی در انعکاس نور خورشید به بیرون از جو، نقش بسیار مهمی ایفا میکنند. با ذوب شدن این یخها، شدت گرم شدن زمین بشدت افزایش می یابد. با ازبین رفتن پوشش گیاهی که در تعدیل رطوبت و جذب نور موثر است و انرژی نور را به شکل مواد فتوسنتزی مانند قند و نشاسته ذخیره میکند، فاجعه شدت میگیرد و زمین اب و هوای بیابانی خواهد یافت که شبهای سرد و روزهای گرم در زمستان و روزهای بشدت داغ در تابستان خواهد داشت. بشر موجودی ابله که برای ادامه حیات و نسل منحوسش طبیت زیبا را به نابودی میکشاند. انسان کنونی مصداق ایه یفسدون فی الارض است.