نسخه پیشنمایش Android O

نگاه نزدیک به نسخه پیشنمایش Android O ؛ شما آن را دوست خواهید داشت

چند روزیست که گوگل نسخه پیشنمایش Android O ، آپدیت بزرگ بعدی اندروید را در اختیار توسعه دهندگان پلتفرم موبایلی خود قرار داده است. همانطور که شما نیز احتمالا می‌دانید، این نسخه تنها از طریق گوشی های نکسوس و پیکسل گوگل قابل دریافت خواهد بود و با توجه به نسخه آزمایشی بودن آن مناسب استفاده همگان نخواهد بود.

 

بیشتر بخوانید:

دانلود نسخه پیشنمایش اندروید O (مخصوص توسعه دهندگان)

 

با توجه به این که همیشه می‌توان به لطف نسخه پیشنمایش ویژگی‌های قابل ارائه را زودتر از زمان عرضه نهایی سیستم عامل آزمود، ما نیز با نصب نسخه پیشنمایش Android O بر روی یک گوشی نکسوس 6 پی سعی کردیم نگاه نزدیکی را به آن داشته باشیم. تمامی تغییراتی که ما در این نسخه مشاهده می‌کنیم اول راه هستند و قطعا می‌توانیم در نسخه نهایی اندروید 8 شاهد بهبود در عملکرد آن‌ها باشیم. بدون شک با عرضه هر آپدیت برای این نسخه پیشنمایش قابلیت‌های جدیدتری نیز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت، در هر صورت در زیر می‌توانید نگاه نزدیک‌تر ما را به این نسخه تازه انتشار یافته مشاهده کنید.

قابلیت های جدید در نسخه پیشنمایش Android O

بهبود سیستم و کارایی باتری

اندروید O به معنای واقعی ارائه کننده ویژگی‌های جدیدی است که اغلب انتظار آن‌ها را داشتیم، اما در اینجا دستاوردهای مهمی نیز مختص سیستم و در زیر قاب سیستم عامل وجود دارد که می‌تواند به بهبود تجربه کاربری و همچنین صرفه جویی در انرژی باتری بی‌انجامد. یکی از قابلیت‌های جذابی که گوگل آن را به نسخه پیشنمایش Android O آورده است، عمر باتری فوق‌العاده در حالت آماده به کار یا همان Standby است.

نسخه پیشنمایش Android O

با تکیه بر بنیاد گذاشته شده بر روی قابلیت Doze، آپدیت بعدی اندروید محدودیت بیشتری را بر روی فعالیت های پس زمینه به ارمغان میاورد که می‌تواند اپلیکیشن ها را دور از آن نگه دارد. با صحبت‌های مسئولین گوگل ما شنیدیم که این قابلیت با جلوگیری از فعالیت برنامه‌ها در پس زمینه باعث عدم تخلیه باتری گوشی شما می‌شود. علاوه بر این، برخی از سرویس های در حال اجرا در پس زمینه نیز تا حدودی محدود خواهند شد تا مانعی در سر راه کاربران قرار نداشته باشد و در سمتی دیگر از اسراف عمر باتری جلوگیری شود.

گذشته از آن، اپلیکیشن ها در نسخه پیشنمایش Android O کمتر به روزرسانی های مکانی کاربران را دریافت خواهند کرد. خوشبختانه، گوگل می‌گوید این امر در تمامی سرویس‌ها شامل Google Play Services نیز اعمال شده است و محدودیت اعمال شده بدون شک می‌تواند کمک یار عمر باتری باشد. این قابلیت افزایش دهنده عمر باتری از جمله پیشرفت‌های بسیار کلیدی نسخه آینده اندروید است.

تنظیمات سریع و نوار وضعیت

این یکی از قابلیت‌هاییست که بسیاری از کاربران دوستش خواهند داشت. اینک، هر زمانی که شما تنظیمات سریع و یا سایه نوتیفیکیشن ها را به سمت پایین بکشید، یک دسته از آیکون های مهم را مشاهده خواهید کرد که به شما حالت وای فای و اتصال تلفنی و همچنین سطع فعلی باتری را نیز نشان خواهد داد.

نسخه پیشنمایش Android O

علاوه بر این عناوین تنظیمات سریع نظیر وای فای و بلوتوث، درست همانند همان چیزی که در پایین می‌بینید، زیر یک خط به نمایش درمی‌آیند.

نسخه پیشنمایش Android O

بهبود طراحی آیکون

یکی از قابلیت هایی که ما برای امتحان کردن آن هیجان زده‌ایم، آیکون های تطبیقی بود که تا چندی دیگر می‌توانیم آن را در نسخه نهایی اندروید O گوگل تجربه کنیم. به عبارت ساده، این ویژگی به معنای خداحافظی با آیکون های قدیمی است که پیشتر شاهد آن‌ها بودیم و در واقع هیچ قابلیت انعطافی ندارند. آیکون‌ها در نسخه بعدی اندروید کاملا تطبیق پذیر هستند و همانطور که در تصاویر زیر می‌بینید، می‌توانند نسبت به موارد مختلفی واکنش نشان دهند.

علاوه بر این، آیکون های مختلفی در دیوایس های مختلف به نمایش در خواهد آمد. به طور مثال در یک تلفن آیکون‌ها گرد هستند و در یک تلفن دیگر آیکون ها به شکل مربع‌هایی با لبه‌هایی نرم و گرد به نمایش درمی‌آیند. کاربران به همین خاطر می‌توانند مجموعه آیکون‌های بیشتری را در گوشی خود استفاده کنند که خبر خوبی خواهد بود.

در کنار تصویر پس زمینه جدید، یکی از نخستین چیزهایی که ممکن است توجه شما را پس از استفاده از نسخه پیشنمایش Android O به خود جلب کند، شرتکات های متحیرکننده است. این قابلیت همراه با نوقا رونمایی شد که یک راه جدید را برای جذاب کردن آیکون‌ها به نمایش می‌گذاشت. این راه درواقع نظیر شرتکات‌های لمس سه بعدی اپل، فشار طولانی مدت بر روی آن‌ها است.

نوتیفیکیشن های بهبود یافته

باید به گوگل به خاطر توسعه نوتیفیکیشن ها یک امتیاز مثبت دهیم. این شرکت هیچگاه بهبود بخشیدن به بخش نوتیفیکیشن ها را متوقف نمی‌کند و همواره در حال ارائه تجربیات بهتری در این بخش از پلتفرم موبایلی خود است. به طور مثال، سال گذشته قابلیت پاسخ از طریق نوتیفیکیشن ها به عنوان یک قابلیت جذاب به اندروید اضافه شد. اخیرا همراه با نسخه پیشنمایش Android O نیز دیده شده است که گوگل قصد دارد کنترل بیشتری را بر روی نوتیفیکیشن پاپ آپ به کاربران ارائه کند.

بزرگ‌ترین چیز در اندروید O، کانال‌های نوتیفیکیشن است که مطالب را فیلترگذاری می‌کند و شما می‌توانید آن را به حالت فعال و یا غیرفعال درآورید. در زیر می‌توانید نوع این کانال بندی‌ها را مشاهده کنید.

زمانی که شما بر روی نوتیفیکیشن ضربه زده و انگشت خودتان را روی آن نگه دارید، فورا به رابط کاربری سیستم یک دستور را ارسال می‌کنید که می‌تواند آن نوتیفیکیشن ها را در پنج موضوع مختلف شامل هشدارها، پیام های اصلی، گوناگون، اسکرین شات‌ها و همچنین حافظه به نمایش دربیاورد؛ البته در اینجا گروه بندی‌های دیگری نیز وجود دارد. اگر شما علاقه‌ای به دریافت نوتیفیکیشن حافظه داخلی کم گوشیتان نداشته باشید، می‌توانید به راحتی آن را مسدود کنید. دقیقا همین کار را نیز می‌توانید با اسکرین شات‌ها انجام دهید تا پس از تهیه هر اسکرین شات، برای شما نوتیفیکیشنی ارسال نشود.

نکته جذابی که در اینجا وجود دارد، قابلیت تنظیم چگونگی مطلع شدن از نوتیفیکیشن های هر اپلیکیشن با توجه به کانال های نوتیفیکیشن مختلف است. به طور مثال اگر شما علاقه‌ای به دریافت نوتیفیکیشن اسکرین شات گرفته شده ندارید، می‌توانید همچنان صدا و یا ویبره‌ای از آن را داشته باشید. این سبک از کنترل اطلاع رسانی به نظر بزرگ و خوب می‌آید و در نسخه آینده آپدیت بزرگ پلتفرم اندروید در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. طبیعیست که در ابتدای امر، تنها اپلیکیشن های کمی از کانال های نوتیفیکیشن پشتیبانی کنند. بنابراین اغلب آن‌ها را باید به دسته متفرقه منتقل کنیم تا چندین ماه پس از عرضه نسخه نهایی، اپلیکیشن های بیشتری به دسته های مربوط به خود راه پیدا کنند.

شما همچنین می‌توانید نوتیفیکیشن های چرت زدن را داشته باشید که وقتی ساعت گوشیتان را کوک کرده باشید، می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای شما باشند. با کشیدن نوتیفیکیشن ها به چپ یا راست، شما با یک آیکون ساعت جدید روبرو خواهید شد که چرت زدن‌های 15، 13 و 60 دقیقه‌ای را ارائه خواهد کرد.

منو تنظیمات جدید

منو همبرگری کمکی که در تنظیمات اندروید نوقا بود را به یاد میاورید؟ گوگل در اندروید O نیز چنین قابلیت مشابهی را به نمایش درخواهد آورد. ما از این قضیه خرسندیم، چرا که به طور کلی می‌تواند تجربه کاربری اندروید را بهبود ببخشد و مننو تنظیمات نوقا را کمی از آن خسته کننده بودن دربیاورد. در کنار این تغییر ساختاری خوب، گوگل بخش‌های یکسان را در شاخه‌های متحدی دسته بندی کرده است که می‌تواند فضای کمتری از صفحه را اشغال کند.

با ورود به صفحه تنظیمات نسخه خام اندروید نوقا، حدود 24 الی 25 گزینه را مشاهده خواهیم کرد، این درحالیست که این گزینه‌ها در اندروید O کمتر شده‌است و به زیرشاخه‌ها رفته‌اند. البته به لطف یک جستجوگر می‌توانید خیلی سریع به گزینه‌ی مورد نظر خود نیز دسترسی پیدا کنید.

تصویر در تصویر (Picture-in-Picture)

بله درست خواندید، یکی از قابلیت های اندروید O، تصویر در تصویر یا همان Picture-in-Picture خواهد بود. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا در حالی که مشغول تماشای یک فیلم هستید، یک پنجره دیگر را به صورت شناور باز کرده و به طور مثال همزمان با دوستان خود به چت نیز بپردازید. متاسفانه ما در نسخه پیشنمایش Android O نتوانستیم با این قابلیت کار کنیم.

بهبودهای اضافی

یکی از ویژگی‌های جذاب اما کوچک که ما تصادفا آن را می‌توانیم در منو SystemUI Tuner محبوب نسخه پیشنمایش Android O بیابیم این است که به کاربران اجازه می‌دهد شرتکات‌های پیشفرض صفحه قفل را برای یک اپلیکیشن یا حتی یک فعالیت تغییر دهند.

شما همچنین می‌توانید نوار ناوبری نرم افزاری را نیز با استفاده از یکی دیگر از گزینه‌های SystemUI Tuner شخصی سازی کنید. در کنار چپ و راست، کاربران می‌توانند دو دکمه اضافی را نیز برای آن تعیین کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*