خودرو پرنده دلورین دی آر 7 محصولی علمی تخیلی با نام آشنای DeLorean

خودرو پرنده دلورین دی آر 7 ، محصولی علمی تخیلی با نام آشنای DeLorean

دلورین دی آر 7 (DeLorean DR-7) وسیله‌ی عمود پرواز جالب و شگفت‌انگیزی است که به زودی توسط شرکت هوافضای دلورین ساخته خواهد شد.

نام دلورین علاقه‌مندان صنعت خودرو را یاد ماشین سوپر اسپورت شیک ساخته‌ شده از فولاد ضد زنگی می‌اندازد که در فیلم معروف «بازگشت به آینده»، توسط شخصیت دکتر براون هدایت می‌شد، اما در آینده نزدیک این برند بر روی وسایل پرنده هم مشاهده خواهد شد؛ دلورین دی آر 7 محصول عمود پرواز یا همان “VTOL” در حال توسعه‌ای است که با ظرفیت دو سرنشین و فن‌های مجرایی که برای ایجاد نیروهای بَرآر و پیشرانش طراحی شده‌اند، قابلیت پرواز خودکار را برای راحت‌تر شدن هرچه بیشتر هدایت وسیله، فراهم خواهد کرد.

خودرو پرنده دلورین دی آر 7 محصولی علمی تخیلی با نام آشنای DeLorean

این ماشین پرنده منحصر به فرد توسط شرکت هوافضای دلورین (DeLorean Aerospace) ساخته خواهد شد؛‌ این شرکت در سال 1391 توسط یکی از اقوام جان دلورین، بنیان‌گذار شرکت خودروسازی دلورین (DMC) که سازنده تنها مدل مشهور «دی ام سی 12» بود، تاسیس شده است. البته برخلاف ماشین شرکت DMC که تنها در داخل فیلم قابلیت پرواز داشت،‌ دلورین دی آر 7 در دنیای واقعی پرواز می‌کند.

خودرو پرنده دلورین دی آر 7 محصولی علمی تخیلی با نام آشنای DeLorean

بال‌ها و کانارد‌های کوتاه و تا شونده‌ی مدل دی آر 7 طراحی ساده، سبک و جم و جوری دارند. طول کلی این خودروی پرنده 6 متر و با باز بودن بال‌ها در حالت پرواز، عرض آن به 5.6 متر می‌رسد. در صورت جمع کردن بال‌ها هم عرض وسیله به 2.3 متر کاهش می‌یابد و امکان جا دادن آن در پارکینگ‌های معمولی خانه‌ها را فراهم می‌کند. بدنه دلورین دی آر 7 کامپوزیتی است و دو صندلی آن نیز پشت سر هم قرار می‌گیرند.

خودرو پرنده دلورین دی آر 7 محصولی علمی تخیلی با نام آشنای DeLorean

اما عمده دلیل متمایز بودن طرح این وسیله از سایر ماشین‌های پرنده، دو ناسل نگه‌دارنده فن‌های مجرایی الکتریکی هستند که با ایجاد امکان چرخش 360 درجه، جهت نیروی رانش ایجادشده توسط این فن‌ها را از حالت ثابت خارج می‌کنند. بر طبق صحبت‌های پل دلورین، موسس شرکت هوافضای سازنده این خودرو پرنده، مکانیزم به کار رفته در طراحی دی آر 7 نسبت به سایر طرح‌های چند موتوره مشابه، ارزان‌تر و ساده‌تر است و در عین حال،‌ عملکرد و ثبات بیشتری دارد و قابل‌اعتمادتر است. همچنین،‌ سیستم پرواز خودرو به علاوه حالت خودکار، قابلیت تنظیم بر روی حالت دستی را دارد و تجربه پرواز ملموسی را برای خلبانان حرفه‌ای‌تر فراهم می‌کند.

خودرو پرنده دلورین دی آر 7 محصولی علمی تخیلی با نام آشنای DeLorean

فن‌های دلورین دی آر 7 دو وظیفه‌ی ایجاد نیروی پیش‌رانش و کنترل وسیله را انجام می‌دهند؛ در حالت افقی، این فن‌ها نیروی لازم برای بلند شدن و شناور ماندن وسیله را در ارتفاع‌های مشخص فراهم می‌کنند و در حالت عمودی هم خودرو پرنده را به جلو حرکت می‌دهند. از طرف دیگر، کج شدن این دو سیستم پروانه‌ای حرکت‌هایی مشابه سطوح لولا دار کنترلی هواپیماها که به «شَهپَر» معروف‌اند را ایجاد کرده و باعث چرخش خودرو در آسمان می‌شوند.

خودرو پرنده دلورین دی آر 7 محصولی علمی تخیلی با نام آشنای DeLorean

کمپانی دلورین ادعا می‌کند که نیروی ایجاد شده توسط موتورهای الکتریکی قابل شارژ دی آر 7، حداکثر سرعت این ماشین پرنده را به 386 کیلومتر بر ساعت می‌رسانند و در صورت حرکت افقی در حالت کروز با سرعت 241 کیلومتر بر ساعت،‌ شارژ باتری‌ها تا رسیدن وسیله به فاصله‌ی 193 کیلومتری مبدا، تمام نمی‌شوند. در شرایطی هم که وضعیت انرژی خودرو در حالت اضطراری باشد، سیستم کنترلی “Failsafe” طراحی‌شده توسط سازندگان امنیت وسیله را در حالت شناوری یا حرکت به جلو، تامین می‌کند.

شرکت سازنده دلورین دی آر 7 این خودرو را برای استفاده به عنوان وسیله نقلیه شخصی و یا تاکسی‌ هوایی مناسب می‌داند. هنوز اطلاعاتی در مورد تاریخ ساخت و عرضه این ماشین پرنده و یا قیمت آن منتشر نشده است، اما دو ماکت برای نمایش ابعاد دستگاه در مقیاس کوچک‌تر ساخته شده‌اند و یک نمونه اولیه با ابعاد واقعی و قابلیت پرواز هم در حال ساخت است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*