انویدیا در کنفرانس خود اعلام کرد که پردازنده قدرتمند گرافیکی Kepler خود را در سیستم ابری قرار خواهد داد. مدیر عامل این شرکت توضیح داد که چگونه این سیستم قادر خواهد بود که با تاخیر کم بازیهای با کیفیت را هر کجا در اختیار شما قرار دهد بدون این که قدرت پردازش بالایی در دستگاه خود نیاز داشته باشید. در واقع این سیستم اجرای بازیهای سنگین گرافیکی را از طریق ابزارهای مجهز به پردازنده معمولی میسر میکند. انویدیا برای این منظور با شرکت GaiKai همکاری خواهد نمود. با گجت نيوز همراه باشید تا با جزییات این سیستم ابری آشنا شوید.
مزیت این سیستم در آن است که عملیات استریم شدن فریم به صورت خود کار درون پردازنده گرافیکی انجام میپذیرد و تاخیر این عملیات را به 10 میلی ثانیه کاهش میدهد. همچنین در این کنفرانس به بهبود سیستم ابری شرکت GaiKai که برای تلویزیونها، تبلتها و تلفنهای هوشمند وجود دارد اشاره شده است.
David Perry از شرکت GaiKai در این کنفرانس تکنولوژی این سیستم را به نمایش گذاشت، و به این موضوع اشاره داشت که شرکتش به همراه انویدیا برای این سیستم ابری تولید محتوا خواهند نمود. در ادامه بازی منتشر نشده Hawken را که بر روی یک تبلت ترنسفورمر Prime شرکت ایسوس اجرا میشد، به نمایش گذاشته شد. در این نمایش Perry با بازیکن دیگری بدون نیاز به کنسول بر روی یک تلویزیون ال جی بازی کرد. در این سیستم بازی بدون تاخیر انجام میشود و تمامی پردازشها درون سیستم ابری صورت میپذیرد که در نتیجه، تجربه بینظیری را ایجاد مینماید.
از لحاظ سخت افزاری Geforce Grid دارای دو پردازنده Kepler با 3072 هسته CUDA در هر یک از پردازندهها است، که رقم 4.7 ترافلاپس را در پردازش سایهزنی سه بعدی ایجاد میکند. این رقم و این تعداد هسته با کارت گرافیک GTX 690 برابر است. مصرف این سیستم 250 وات است در صورتی که GTX 690 تا 300 وات به برق احتیاج دارد.
Jen Hsun در کنفرانس امروز انویدیا در پاسخ به یکی از خبرنگاران توضیح واضح تری را در مورد نحوه کارکرد این سیستم داده است:
در گذشته یک فریم رندر میشد، در فریم بافر قرار میگرفت سپس به سمت پردازنده به منظور فشرده سازی استریم شدن ارسال میگشت. حال دیگر این کار مستقیما درون پردازنده گرافیکی صورت میپذیرد، در این حالت زمان Encode کردن و کارهایی از جمله ارسال به سمت پردازنده، فشرده سازی و غیره صرفه جویی میشود. با این کار ما چند صد میلی ثانیه از تاخیر را حذف کردیم و تجربهای شبیه کنسولهای بازی را ایجاد نمودیم.
مورد خاصی در بخش مصرف کننده یا Client وجود ندارد، تنها یک Decoder برای رمز گشایی استاندارد H.264 لازم است. هر چیزی که بتواند ویدیوها یوتوب را نشان دهد بازیهای استریم شده از Geforce Grid را نیز میتواند اجرا نماید. البته سخنگوی این شرکت اشاره کرد که در بخش Client نیاز به بهینهسازی وجود دارد تا تاخیر را باز هم کاهش دهند اما به جزییات این موضوع نپرداخت.
همچنین مشخص شد که انویدیا قصد دارد سیستم اشتراک ماهیانه را برای این خدمت در نظر بگیرد که احتمالا 10 دلار در ماه خواهد بود که باعث رقابت مستقیم با سرویسهایی مانند OnLive میشود. علاوه بر GaiKai انویدیا با شرکتهایی دیگری مانند Ubitus و Playcast نیز همکاری خواهد داشت. سیستم Geforce Grid از حمایت شرکتهای سازنده بازی همچون Epic، Capcomو THQ برخودار خواهد بود. هنوز شرکت انویدا اشارهای به زمان انتشار این خدمت ارایه نکرده است.
جهت مشاهده کلیه اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه CES به صفحه اختصاصی گجت نیوز مراجعه کنید. |
منبع : en.gadgetnews