فیلم برداری سوپر اسلوموشن

بررسی قابلیت فیلم برداری سوپر اسلوموشن در گلکسی اس 9

سامسونگ گلکسی اس 9 (Samsung Galaxy S9) و سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس (+Galaxy S9) طبق شایعات به قابلیت فیلم برداری سوپر اسلوموشن مجهز خواهند شد. به این ترتیب یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس دوربین آن‌ها محسوب می‌شود.

اکنون که بازه زمانی و حتی روز رونمایی سامسونگ گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس به صورت دقیق مشخص شده است، روز به روز اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها منتشر می‌شود. سال گذشته و پیش از رونمایی پرچمداران سری S، بیشتر اخبار بر روی ویژگی‌های ظاهری گلکسی اس 8 و مدل بزرگتر آن تمرکز داشتند، در حالی که رسانه‌های خبری امسال بر روی دوربین محصولات جدید متمرکز شده‌اند.

انتشار موج جدید شایعات و اخبار پیرامون مدل اصلی زمان آغاز شد که مشخصات فنی گلکسی اس 9 سامسونگ با انتشار عکس جعبه آن لو رفت. اغلب مشخصات فنی با نمونه آ‌ن‌ها در پرچمدار قبلی یکسان بودند، اما یک مورد به شدت جنجال به پا کرد؛ دوربین گلکسی اس 9 همچنان دارای رزولوشن 12 مگاپیکسل است، اما به گشودگی دریچه دیافراگم متغیر مجهز شده و قادر به فیلم برداری سوپر اسلوموشن خواهد بود.

دوربین گلکسی اس 8

حداکثر گشودگی دریچه دیافراگم f/1.5 دو مزیت دارد. نه تنها به لطف افزایش دریافت نور از محیط می‌توان عکس‌های بهتری در زمان عدم وجود نور کافی ثبت کرد، بلکه شرایط برای فیلم برداری با نرخ فریمی بالا مهیا می‌شود.

در زمان ضبط فیلم با نرخ فریمی بالا، سرعت شاتر به میزان فوق‌العاده زیادی افزایش پیدا می‌کند. با باز و بسته شدن سریع شاتر، میزان دریافت نور از محیط کاهش می‌یاید. به این ترتیب نتیجه فیلم برداری سوپر اسلوموشن حین عدم وجود نور خورشید به میزان کافی غیر قابل قبول خواهد بود. اما افزایش گشودگی دریچه دیافراگم این مشکل را تا حد زیادی جبران می‌کند.

سامسونگ پیشتر گوشی تاشوی W2018 که مخصوص بازار چین است را به یک دوربین دارای گشودگی دریچه دیافراگم متغیر مجهز کرد. پس از آنجایی که قرار نیست برای نخستین مرتبه به چنین کاری دست بزند، احتمال وجود آن در گلکسی S9 زیاد است.

گوشی سامسونگ W2018

گوشی سامسونگ W2018

در حال حاضر تعدادی از گوشی های هوشمند قادر به فیلم برداری اسلوموشن با نرخ 120 و یا 240 فریم بر ثانیه به ازای کاهش رزولوشن هستند، اما این کار با زمان فیلم برداری سوپر اسلوموشن با نرخ 480 فریم و یا مخصوصا 960 فریم بر ثانیه غیر قابل مقایسه است، چرا که برای آن‌ها به سرعت شاتر فوق‌العاده بالاتری نیاز است. پیشتر این ویژگی‌های دوربین سامسونگ گلکسی S9 را به طور مفصل بررسی کرده‌ایم.

اندازه پیکسل و فرمت نوری

اکنون می‌خواهیم بیشتر درباره اندازه سنسور و فیلم برداری سوپر اسلوموشن صحبت کنیم. سامسونگ از این ویژگی با عنوان “Super Slow-mo” یاد می‌کند. در حال حاضر اطلاعاتی درباره سنسور دوربین گلکسی اس 9 در دسترس نیست، به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم سازنده به منظور قرار دادن قابلیت گشودگی دریچه دیافراگم متغیر و همچنین جاسازی چیپ DRAM برای بافر تصویر حین فیلم برداری با نرخ فریمی بالا، سنسوری نازک‌تر و دارای اندازه پیکسل کوچکتر درون پرچمدار خود به کار ببرد. به این ترتیب دیگر نیازی به افزایش ضخامت گوشی نیست.

دوربین گلکسی اس 9

سامسونگ چند ماه قبل سنسور دوربین جدید خود یعنی ISOCELL Slim با اندازه پیکسل 0.9 میکرومتر را معرفی کرد که پیشتر یکی از کاندیدها برای به کار رفتن در گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس محسوب می‌شد. به عقیده سامسونگ، این سنسور باکیفیت‌ترین تصاویری که می‌توان بر روی یک ماژول دوربین کوچک ثبت کرد را ارائه می‌کند. این موضوع سبب می‌شود بتوان یک دوربین موبایل باکیفیت را درون یک گوشی نازک قرار داد.

اما یک مشکل وجود دارد. سنسور جدید سامسونگ 24 مگاپیکسلی است، در حالی که رزولوشن دوربین پرچمدار جدید 12 مگاپیکسل عنوان شده است. پس به سراغ سنسور تازه معرفی شده دیگر یعنی ISOCELL Bright می‌رویم. در این مورد عکاسی در شرایط نوری ضعیف بهبود پیدا کرده، اما متاسفانه باید آن را نیز کنار بگذاریم، چرا که وضوح تصویرش 13 مگاپیکسل است. به این ترتیب تنها گزینه پیش رو سنسور 12 مگاپیکسلی ISOCELL Fast است که به لطف داشتن قابلیت FRS می‌تواند در رزولوشن فول اچ‌دی، ویدیوهایی با نرخ فریمی بالا ضبط کند.

فیلم برداری سوپر اسلوموشن

با در نظر گرفتن عبارت Super Slow-mo بر روی جعبه گلکسی اس 9 و از طرفی قابلیت‌های ISOCELL Fast، به احتمال بسیار زیاد همین سنسور در گوشی سری S سال 2018 به کار می‌رود. علاوه بر آن، در یک تیزر منتشر شده توسط سامسونگ طی چند روز اخیر، اطلاعاتی خلاصه درباره دوربین یک گوشی داده می‌شود، اطلاعاتی که با دانسته‌های ما درباره دوربین گلکسی اس 9 هم‌خوانی دارند.

دوربین گلکسی اس 9

در این تیزر، یک کلیپ در رزولوشن فول اچ‌دی با نرخ 480 فریم بر ثانیه در حال ضبط شدن است. این مقدار می‌تواند حداکثر توانایی دوربین برای فیلم برداری سوپر اسلوموشن باشد، اما احتمال در دسترس بودن گزینه‌های بیشتر نیز وجود دارد. شاید دوربین بتواند با کاهش رزولوشن به اچ‌دی، به فیلم برداری سوپر اسلوموشن با نرخ 960 فریم بر ثانیه دست پیدا کند و یا با وجود عدم کاهش وضوح تصویر، به وسیله کاهش زمان فیلم برداری به همین نرخ برسد.

دوربین گلکسی اس 9

در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره چیپ DRAM به کار رفته در سنسور ISOCELL Fast، که مسئول ذخیره‌سازی موقتی داده‌ها در زمان فیلم برداری سوپر اسلوموشن است، در دسترس نیست. تنها دانسته ما این است که سامسونگ برای پیاده‌سازی چنین قابلیتی باید روشی متفاوت از آن چه در اکسپریا ایکس زد پریمیوم پیاده شده است بیاید، وگرنه با سونی وارد مشاجره‌های حقوقی بر سر نقض حق اختراع آن خواهد شد.

سنسور سه لایه‌ای که سونی در اکسپریا ایکس زد پریمیوم به کار برده قادر است در رزولوشن اچ‌دی به فیلم برداری سوپر اسلوموشن با نرخ 960 فریم بر ثانیه بپردازد، اما متاسفانه این کار را تنها برای چند ثانیه کوتاه انجام خواهد داد. طبق تیزر جدید سامسونگ درباره این موضوع نیز اطلاعات خوبی به دست آورده‌ایم، چرا که فیلم برداری تا ثانیه سیزدهم ادامه پیدا کرده است. البته احتمال دارد این مورد نشانه خاصی نبوده باشد و دوربین گلکسی اس 9 نیز نتواند برای چندین ثانیه طولانی، ویدیوهای سوپر اسلوموشن ضبط کند.

به نظر ما، کاهش نرخ از 960 به 480 فریم بر ثانیه، به افزایش رزولوشن به فول اچ‌دی و همچنین افزایش زمان فیلم برداری می‌ارزد. امیدواریم به زودی با رونمایی رسمی گلکسی اس 9، آن چه سامسونگ برای رقابت با پرچمداران 2018 در چنته دارد را مشاهده کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مطمعن باشید هیچی برای مقایسه نداره سامسونگ