جنگ فضایی در شرف وقوع است و ارتش آمریکا برای آن آمادگی ندارد!

جنگ فضایی در شرف وقوع است و ارتش آمریکا برای آن آمادگی ندارد!

به تازگی مقاله‌ای در وب سایت پولیتیکو به چاپ رسیده که وقوع یک جنگ فضایی را اجتناب‌ناپذیر اعلام کرده و در کمال تعجب، ارزیابی تحقیق نشان می‌دهد که ایالات ‌متحده برای شرکت در این درگیری فضایی آماده نیست!

با وجود اینکه مشکلاتی مانند افزایش جمعیت، گرمایش زمین، خشک‌سالی و بحران‌هایی از این دست در حال حاضر گریبان گیر نسل بشر هستند، اخیرا مقاله‌ای در وب سایت معروف پولیتیکو (Politico) منتشر شده که در آن تعدادی از متخصصان و سیاست‌مداران آمریکایی صحبت‌های جالبی را در مورد احتمال بروز یک مشکل قابل توجه دیگر مطرح کرده‌اند.

آمادگی برای جنگ فضایی

در این مقاله اظهار شده که کشورهایی مانند چین و روسیه در صورت وقوع یک جنگ فضایی توانایی‌های بیشتری برای انجام عملیات‌ نظامی در خارج از جو زمین دارند و این امکان برای آن‌ها وجود دارد که ماهواره‌های کاربردی ارتش آمریکا را نابود کرده و یا آن‌ها را از کار بیاندازند؛ ماهواره‌هایی که قوی‌ترین ارتش جهان وابستگی شدیدی به آن‌ها دارد.

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا در سال‌های اخیر، پس از مدت‌ها کمبود بودجه، در حال تقویت نیروها و فناوری‌های خود برای محافظت از این ماهواره‌ها بوده و میلیاردها دلار برای آماده‌سازی ارتش آمریکا در صورت وقوع جنگ فضایی خرج کرده و می‌کند.

جنگ فضایی در شرف وقوع است و ارتش آمریکا برای آن آمادگی ندارد!

استیو ایساکویتز (Steve Isakowitz)، مدیرعامل سازمان غیرانتفاعی Aerospace Corp که به عنوان اتاق فکری برای مشاوره به وزارت دفاع آمریکا در زمینه امور هوافضا فعالیت دارد، گفته است که هم‌اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر جنگ ستارگان تنها مختص فیلم‌های هالیوودی نیست و به همین دلیل آمریکا دیگر نمی‌تواند موضوع برتری نظامی در این زمینه را دست‌کم بگیرد.

ایساکویتز به پولیتیکو گفت که ارتش ایالات متحده چه از طریق پهپادهای وابسته به داده‌های ماهواره‌ای و چه به واسطه نیاز به اطلاعات برای هدایت موشک‌ها، بمب‌افکن‌ها و سربازانی که به تکنولوژی‌های فضایی وابسته‌اند،‌ تا به امروز نسبت به سایر کشورها برتری نظامی داشته و وابستگی ارتش هم به تجهیزات ماهواره‌ای روز به روز بیشتر می‌شود؛ این وابستگی آنقدر زیاد است که سایر قدرت‌ها به خوبی از آن آگاه هستند.

در همین رابطه، به تازگی رئیس جمهور فعلی آمریکا،‌ دونالد ترامپ دستور به وجود آوردن شاخه مجزایی از ارتش برای فعالیت به عنوان یک نیروی فضایی را صادر کرده و گفته است که باید وظیفه حفظ برتری فضایی آمریکا که تاکنون بر عهده نیروی هوایی ارتش بوده، به شاخه‌ای جداگانه محول شود.

از طرف دیگر در سیاست امنیت ملی ترامپ هم تمرکز زیادی بر روی آمادگی فضایی وجود دارد و به نیروهای مسلح این کشور دستور داده شده که این موضوع را به عنوان اولویت در نظر بگیرند.

با این وجود برخی می‌گویند که این دستورات و اقدامات کافی نیستند؛ مایک راجرز (Mike Rogers) از نمایندگان کنگره آمریکا اظهار کرده که جنگ فضایی مطمئنا اتفاق خواهد افتاد و تنها سوال مطرح‌شده این است که درگیری پیش رو در 2 سال آینده رخ می‌دهد یا تا این اتفاق 6 سال زمان باقی مانده است!

جنگ فضایی در شرف وقوع است و ارتش آمریکا برای آن آمادگی ندارد!

در همین رابطه راجرز ابراز نگرانی کرده که نیروی هوایی ایالات متحده به اندازه کافی به حوزه فعالیت‌های فضایی اهمیت نمی‌دهد و مسئولان با وجود صحبت‌های حمایتی خود می‌گویند که فعلا امکان این وجود ندارد که آمادگی فضایی را در اولویت قرار دهند؛ راجرز گفته است که در صورت بروز هر نوع درگیری،‌ چشم‌ها و گوش‌های ارتش کشورش در خارج از جو زمین قرار دارند و نباید این فاکتورهای حیاتی را در معرض کوچک‌ترین خطری قرار داد.

کارشناسان دیگر هم صحبت‌های گوناگونی در رابطه با تصمیم‌گیری‌های موردنیاز برای افزایش آمادگی فضایی مطرح کرده‌اند و برخی به دولت ترامپ پیشنهاد می‌دهند که در این زمینه دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهد،‌ چرا که قوانین فیزیکی حاکم بر محیط خارج از اتمسفر سیاره با قوانین روی زمین فرق دارند و کنترل کامل بر روی فضا فعلا غیرممکن است.

از طرف دیگر کارشناسانی مانند کاساندرا استیر (Cassandra Steer) از دانشگاه پنسیلوانیا معتقدند که وقوع یک جنگ فضایی فوق‌العاده فاجعه‌بار خواهد بود و چنین اتفاقی علاوه بر طرفین درگیر، برای کشورهای بی‌طرف هم بسیار زیان‌بار است.