سونی اکسپریا ایکس زد 3

سونی اکسپریا ایکس زد 3 رسما معرفی شد

سونی اکسپریا ایکس زد 3 (Sony Xperia XZ3) با جدیدترین نسخه از اندروید در نمایشگاه IFA 2018 معرفی شد. برای آشنایی با مشخصات، قیمت و امکانات سونی اکسپریا ایکس زد ۳ همراه گجت نیوز باشید.

بعد از انتشار شایعات فراوان، سرانجام پرچمدار جدید سونی در نمایشگاه ایفا 2018 پیش روی علاقه‌مندان قرار گرفت. بر خلاف برخی گزارش‌ها، اینجا خبری از دوربین 48 مگاپیکسلی نیست و در عوض، اکسپریا XZ3 نخستین تلفن هوشمند با سیستم عامل اندروید 9 پای خواهد بود. چنین چیزی عجیب نیست چرا که سال گذشته نیز اکسپریا XZ2 زودتر از پرچمداران گوگل با اندروید 8 اوریو معرفی شده بود.

سونی با استفاده از زبان طراحی قبلی خود و اضافه کردن برخی قابلیت‌های جذاب گوشی های گوگل و اچ تی سی همچون لبه‌های حساس به فشار، تلاش کرده است محصولی متفاوت را ارائه کند.

بعد از عرضه موبایل هزار دلاری اکسپریا XZ2 پریمیوم، آیا سونی می‌تواند با این اسمارت فون با سایر سازندگان مطرح رقابت کند یا شرایط باز هم برای ژاپنی‌ها دشوار خواهد شد؟

طراحی و صفحه نمایش

ظاهرا زبان طراحی جدید سونی (که بعد از چندین سال شاهد تغییر آن بودیم) محبوبیت بالایی نزد سازندگان داشته و مدیران فعلا برنامه‌ای برای کنار گذاشتن آن ندارند.

امسال باز هم نمایشگری کشیده و باریک با حاشیه‌های نه‌چندان پایین در بخش‌های بالایی و پایینی پیش روی ما قرار گرفته است. قاب پشتی و جلویی این تلفن هوشمند میزبان یک سنسور دوربین هستند و اسکنر اثر انگشت را می‌توان در بخش پشتی پیدا کرد. در حقیقت، تفاوت خاصی میان اکسپریا ایکس زد 3 و ایکس زد 2 دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد باز هم سناریوی عرضه گوشی هایی با ظاهر یکسان در حال تکرار است و شاید بارزترین تغییر، بریدگی قاب پشتی در نزدیکی درگاه یو اس بی باشد.

سونی اکسپریا ایکس زد 3

اگرچه سونی اعتقادی به استفاده از بریدگی بالای صفحه یا کاهش حاشیه‌ها ندارد، اما برای نخستین‌بار در میان محصولات این سری شاهد به‌کارگیری پنل 6 اینچی OLED با وضوح بالای 1440×2880 هستیم. این در حالی‌ست که سازندگان برای این دسته از پرچمداران خود از نمایشگرهای LCD بهره می‌بردند. سونی با در نظر گرفتن این ویژگی تلاش کرده است محصولی متفاوت و درخور را پیش روی علاقه‌مندان قرار دهد.

مثل گذشته، باز هم چند رنگ مختلف برای سونی اکسپریا ایکس زد 3 در نظر گرفته شده و کاربران می‌توانند پرچمدار جدید سونی را در چهار رنگ نقره‌ای، مشکی، قرمز (Bordeaux Red) و سبز (Forest Green) خریداری کنند.

سونی اکسپریا ایکس زد 3

مورد جذاب دیگر، لبه‌های حساس به فشار است. هرچند، ظاهرا این قابلیت در مقایسه با سیستم تعاملی Active Edge در گوگل پیکسل، کمی محدودتر خواهد بود. با این حال، کاربران می‌توانند با لمس بخش‌های مشخصی از لبه گوشی، کارهای مشخصی همچون باز کردن اپلیکیشن دوربین را انجام دهند. در بررسی اولیه موبایل سونی، بیشتر به این قابلیت خواهیم پرداخت.

از دیگر ویژگی‌های مهم اکسپریا ایکس زد 3 می‌توان به پوشش محافظ گوریلا گلس، شارژ وایرلس، استاندارد IP68 به منظور مقاومت در برابر آب و گرد و غبار و اسپیکرهای استریو اشاره کرد.

سونی اکسپریا ایکس زد 3

مشخصات فنی

همان‌طور که انتظار می‌رفت، سونی اکسپریا ایکس زد 3 از تراشه قدرتمند اسنپدراگون 845 با پردازنده هشت هسته‌ای 2.8 گیگاهرتزی قدرت می‌گیرد و با 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی به فروش می‌رسد. کاربران می‌توانند با استفاده از کارت حافظه نیز فضای ذخیره‌سازی را افزایش دهند.

به گفته سونی، نیروی مورد نیاز دستگاه از طریق یک باتری 3330 میلی‌آمپر ساعتی تامین خواهد شد. اگرچه ممکن است ظرفیت باتری در مقایسه با دیگر پرچمداران یا حتی محصولات میان رده بازار کمی پایین‌تر باشد، اما می‌توان شارژدهی بالاتر را در مقایسه با باتری 3180 میلی‌آمپر ساعتی نسل قبل برای آن پیش‌بینی کرد.

خوشبختانه این اسمارت فون به صورت پیش‌فرض از اندروید 9 پای به عنوان سیستم نرم افزاری استفاده می‌کند تا پیش از رونمایی گوشی های جدید گوگل، شاهد معرفی نخستین تلفن هوشمند با Android Pie باشیم.

سونی اکسپریا ایکس زد 3

دوربین سونی اکسپریا ایکس زد 3

اما شاید هیچ بخشی به اندازه دوربین مهم نباشد. پیش از این تصور می‌شد سونی از سنسور 48 مگاپیکسلی خود در بخش پشتی اکسپریا XZ3 استفاده می‌کند؛ شایعه‌ای که اگر به حقیقت می‌پیوست، رقابتی فوق‌العاده را در دنیای تلفن های هوشمند به راه می‌انداخت. به هر صورت، اکسپریا ایکس زد 3 از دوربین پشتی 19 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر استفاده می‌کند.

سونی اکسپریا ایکس زد 3

فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز، حالت اچ دی آر، قابلیت‌های هوش مصنوعی و فیلم‌برداری صحنه آهسته با وضوح 1080p و نرخ 960 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های مهم دوربین هستند.

موبایل جدید سونی با قیمت 900 دلار به فروش خواهد رسید. در ادامه می‌توانید رندرهای این گوشی را تماشا کنید.

گالری تصاویر سونی اکسپریا ایکس زد 3